Diari digital d'Andorra Bondia
El Col·legi d’Advocats ha atès 526 consultes gratuïtes durant el 2017
El Col·legi d’Advocats ha atès 526 consultes gratuïtes durant el 2017

El Col·legi d’Advocats ha atès 526 consultes gratuïtes durant el 2017


Escrit per: 
M.S. / Foto: Jonathan Gil

El servei de consultes jurídiques gratuïtes que ofereix el Col·legi d’Advocats d’Andorra (CAA) ha registrat aquest any fins a 526 demandes, un 82% més que les consultes registrades el 2016 (289) i un 4,66% més que les peticions que es van atendre el 2014, l’any fins ara amb més consultes rebudes (504) des de la posada en marxa del servei el 2007, segons les dades facilitades pel Col·legi.
Precisament, des del CAA, s’explica que el fort increment de les consultes respon a l’ampliació del servei, ampliació que es va dur a terme malgrat el descens que es va registrar el 2016. I és que malgrat que les 289 consultes d’aleshores van suposar la xifra més baixa en tots els anys de funcionament d’aquesta iniciativa, des del Col·legi es va constatar que hi havia força casos en què a la gent que trucava per demanar cita prèvia no se la podia atendre aquella mateixa setmana perquè ja estava ple i que, quan sí que se la podia atendre, a la mateixa persona ja no li interessava.
Tot i això, i malgrat aquestes situacions d’enguany i de l’any passat, el Col·legi d’Advocats d’Andorra considera que aquest servei està totalment consolidat, tot i comportaments puntuals que hi pugui haver. En aquest sentit, i sense tenir en compte les xifres d’aquest 2017, cal recordar que els pics més alts registrats i la major demanda del servei van coincidir amb els moments més durs de la crisi econòmica i, fins i tot, es va constatar també un increment que va coincidir amb l’esclat, el març del 2015, de la crisi de Banca Privada d’Andorra.

Lloguers i comunitats
A diferència dels anteriors exercicis, en els quals les qüestions relacionades amb la família havien estat les que més consultes generaven, enguany, els temes vinculats als lloguers de pisos i a les comunitats de propietaris han crescut de forma “molt significativa”, segons s’ha explicat des del Col·legi, i han disparat la categoria “altres” –la que inclou totes aquelles qüestions que no siguin d’àmbit laboral, familiar, reclamacions i aquelles que estiguin relacionades amb la CASS– que amb 225 consultes representen el 42,7% de les demandes que s’han adreçat al servei aquest any.
En segon lloc, i després de ser desbancades per les “altres” consultes, trobem les demandes motivades per qüestions lligades a l’àmbit familiar, que enguany han generat fins a 144 consultes, un 94,59% més que les que es van registrar el 2016 en aquest àmbit, que van ser 74, i que representen el 27,37% de les consultes fetes aquest 2017.
Fins a 125 consultes, el 23,7% del total, han tingut a veure amb reclamacions, un àmbit que ha crescut un 220% i ha passat de les 39 demandes que es van registrar el 2016 a les 125 que s’han comptabilitzat enguany. Aquest creixement ha comportat també que les consultes d’aquest àmbit hagin superat les demandes de tipus laboral, que normalment ocupaven el segon lloc darrere les consultes de tipus familiar.
I és que els advocats que presten aquest servei han atès aquest any fins a 92 consultes de tipus laboral, un 46% més que les portades a terme l’any passat, però que només representen el 17,4% del total de consultes ateses el 2017.
Finalment, les demandes sobre qüestions vinculades a la Caixa Andorrana de Seguretat Social (32) han disminuït un 15,7% en relació amb l’any passat i representen únicament el 6% del total de consultes ateses, un percentatge molt inferior al registrat en anteriors exercicis, en els quals, malgrat les oscil·lacions a l’alça o a la baixa del nombre total de consultes, les vinculades a la CASS representaven habitualment entre el 13% i el 15% del total.

Creixement constant
Des de la posada en marxa del servei de consultes gratuïtes el 2007, el nombre de demandes dels ciutadans ha mantingut un creixement força constant exceptuant una lleugera davallada el 2011, tot i que va remuntar immediatament els dos anys següents, i el descens registrat l’any passat, àmpliament compensat aquest 2017.
Així, la iniciativa del CAA va arrencar fa onze any amb 352 consultes dels ciutadans, en va registrar 32 més l’any següent i el 2009 ja es van superar les 400 consultes. L’any següent la xifra va quedar lleugerament per sota i el 2011 va ser quan va tenir lloc la primera davallada i el nombre de consultes va baixar fins a 345, la xifra més baixa fins a la registrada el 2016. 
Després de la recuperació del 2012 i el 2013, que es van tancar tots dos amb 386 consultes, va tenir lloc el que fins ara era el rècord històric del 2014, quan es van superar el mig miler de consultes. Posteriorment, nova caiguda el 2015, quan les consultes ateses van ser 444, i el ja comentat descens fins a les 289 de l’any passat. En total, fins a 4.412 consultes en aquests onze anys de funcionament, el que suposa una mitjana de 401 demandes cada any
Quant a les temàtiques de les consultes, les vinculades a les qüestions familiars, 1.576, han estat les més nombroses els darrers onze anys, seguides de ben a prop per les consultes lligades a temes laborals, 1.203. Les reclamacions i els temes vinculats a la Caixa Andorrana de Seguretat Social no han arribat al mig miler de consultes des de la posada en marxa del servei, mentre que les relacionades amb altres aspectes voregen gairebé les 900, sobretot pel fort increment registrat aquest 2017.
Tot i tractar-se d’un servei plenament consolidat, des del Col·legi d’Advocats d’Andorra no es descarta portar a terme algun tipus de campanya de promoció, igual com es va fer l’any 2010 sota el lema Apropa’t a l’advocat, una iniciativa que va tenir un bon resultat.

Col·legi d'Advocats
consultes gratuïtes
ha atès
526
2017
durant
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic