Diari digital d'Andorra Bondia
Andorra va ratificar la Carta Social Europea el 12 de novembre del 2004.
Andorra va ratificar la Carta Social Europea el 12 de novembre del 2004.

El Comitè Europeu de Drets Socials insta Andorra a prohibir els desnonaments durant l'hivern


Escrit per: 
Redacció

L'informe del Comitè Europeu dels Drets Socials sobre els articles de la Carta Social Europea referits a menors, famílies i migrants i que n'examina el grau d'acompliment pels països membres entre l'1 de gener del 2014 i el 31 de desembre del 2017 inclou dos suspensos en el cas andorrà: d'una banda, i pel que a fa al dret a l'habitatge, insta que es prohibeixin per llei els desnonaments dels inquilins durant els mesos d'hivern, seguint la interdicció que estableix l'article 31,2 de la Carta Social Europea. En aquesta mateixa línia, recrimina que l'ordenament intern no garanteixi una indemnització en el cas que un tirbuanl estableixi la il·legalitat d'una expulsió. Segons el Cmitè, "l'ordenament jurídic ha de precisar les modalitats d'expulsió i indicar expressament els moments en què aquesta expulsió no pot tenir lloc -ni de nit ni a l'hivern-, preveure recursos jurídics, oferir asistència a qui en necessiti per reclamar una reperació, i garantir la indemintzació en cas d'expulsió il·legal". El Comitè conclou que la situació a Andorra "no és conforme a l'article 31,2 de la Carta Social perquè la llei no prohibeix les expulsions a l'hivern i perquè no està establerta una indemnització en cas d'expulsió il·legal". En aquest punt cal dir que som reincidents, perquè en l'informe del 2017 ja es retreien especificament aquests dos aspectes, i el Comitè constata que dos anys després la situació contina igual. 

En aquest punt, el Govern admet que la legislació "no regula expressament aquest dos supòsits", insisteix que "tots els desnonaments els dicten òrgans jurisdiccionals i, per tant, no són mai il·legals", i hi afegeix que, "a la pràctica, no s'ha odnat mai el cas que algú hagi estat desnonat sense que els serveis socials de l'executiu i la Batllia no haguessin pactat a l'avança un recurs alternatiu per no deixar la gent al carrer". A més, Afers Socials conclourà aquets any un Protocol d'actuació perquè no es concretin desnonaments ni els mesos d'hivern, ni els caps de setmana ni en dies festius.

No és l'únuc suspens, com dèiem, que inclou el prolix document amb les conclusions que afecten Andorra. Segons el Comitè, tampoc s'han fet els deures pel que fa a les retrinucions dels treballadors menors de 18 anys ni tampoc dels aprenents. En el primer cas, i sempre tenint en compte que el període de referència és el 2014-2017, el retet es que les reduccions previstes en els emoluments dels treballadors entre 15 i 17 anys prenent com a referència el salari mínim, i com que aquest salari mínim, i malgrat els esforços del Govern per anar-lo actualitzant des del 2015 -reconeix el Comitè- "no arribarà al 60% del salari mitjà net, punt a partir del qual es considera que una retribució per al treballador adult és equitativa", la conclusió és que els salaris per als treballadors menors d'edat, que són entre un 10 i un 20% menors al salari mínim, "són massa baixos" i que, per tant, "no s'ajusten al que estableix l'article 7,5 de la Carta".

El Govern, en fi, destaca que Andorra compleix 23 de les 26 disposicions de la Carta Social referides als drets dels infants, de les famílies i dels migrants, i que de les dues conclusions de no-conformitat, "no hi ha gairebé cap dels 29 països avaluats que hi hagi obtingut conformitat: en una de les disposicions només l'han obtingut tres països, i en l'altra, un". Tot i així, conclou, "Andorra manté la voluntat d'evolucionar positivament  de cara a la propera avaluació".

En un sentit similar, i per les mateixes raons, tampoc ho són els salaris establerts per als contractes d'aprenentatge, entre un 10 i un 40% inferiors al salari mínim: "El salari de referència", que és el salari mínim, "és massa baix per garantir un nivell de vida decent", conclou la Carta.

Val a dir que aquestes són lues dues conclusioons de no-conformitat que inclou el document referit a Andorra, i que es completa amb altres 23 conclusions de conformaitat en aquesta mateixa matèria dels drets referits a menors, famílies i migrants. El Comitè també reclama més informació en el cas de l'article 8,2 de la Carta, referit al dret de les treballadors a la protecció per maternitat. Concretament, el que li amoïna és la previsió legal per al cas de l'acomiadament d'una dona embarassada en el sector públic, davant del fet que la llei de la funció pública del 2000 -insistim-hi: el període analitzat és entre el 2014 i el 2017- preveu l'acomiadament per motius disciplinaris i sense fer cap referència expressa al cas de la treballadora embarassada. Segons el Comitè, "l'article 8,2 de la Carta només autoritza l'acomiadament d'una dona embarassada o de baixa er matenritat en cas de falta greu o cessament d'acitivitat de l'empresa", i que en tot cas aquestes excepcions s'interpreten de forma "estricta". El Comitè o ho veu clar en el cas andorrà i específicament per al sector públic, i demana aclariments i jurisorudència sobre la manera com les "causes disciplinàries" son interpretades i aplicades.

Andorra
Carta Social Europea
informe
drets menors
famílies i migrants
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic