Diari digital d'Andorra Bondia
Marsol i Dallerès durant la trobada.
Marsol i Dallerès durant la trobada.

El Comú esperarà el pla de mobilitat abans d’eliminar els busos pel centre


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Comú d'Andorra la Vella

El Comú d’Andorra la Vella no prendrà una decisió definitiva sobre el pas de les línies de transport públic nacional pel carrers més cèntrics de la parròquia fins a tenir el pla de mobilitat integral de la vall central d’Andorra. Aquest va ser el compromís al qual va arribar la cònsol major, Conxita Marsol, amb el president de la Cooperativa Interurbana Andorrana, Gabriel Dallerès, en el transcurs d’una reunió mantinguda ahir. La trobada es va produir després que la corporació anunciés la voluntat d’eliminar la circulació dels autobusos més grans per l’avinguda Meritxell i Príncep Benlloch, tenint en compte que són “dos carrers relativament petits”. La mesura, però, no va ser ben rebuda per l’empresa de transports de viatgers i ahir van analitzar l’impacte que aquests canvis tindrien en la utilització del transport públic amb dades a la mà. 
Marsol va remarcar que el pla de mobilitat de la vall central que està elaborant el Govern estava previst tenir-lo enllestit el mes de juliol. Per tant, es tracta d’una “cosa imminent”. Així, de cara al setembre, “abans que comencin els col·legis”, espera tenir “resoltes i clarificades” les ubicacions de les parades d’autobús. A banda, la cònsol major té previst reunir-se dilluns amb Jordi Troguet de la Hispano Andorrana, l’altra companyia que ofereix el servei. També es vol trobar amb el Govern i el Comú d’Escaldes-Engordany. En aquest sentit, va remarcar que Andorra la Vella és conscient que demanar que només passin autobusos petits pel centre de la capital té un impacte més enllà d’aquesta parròquia. Per això,  cal fer una anàlisi global abans de prendre qualsevol decisió, va assenyalar. 
“La nostra intenció és que els busos que passen pel centre d’Andorra la Vella siguin menys grans, menys contaminants i menys aparatosos, però haurem de veure que ens ho permeti el funcionament del transport públic de viatgers”, va dir Marsol. Va remarcar que el volum de passatgers que mou el transport públic és molt important, d’uns 2 milions de persones l’any, i un 26% d’aquestes són d’Andorra la Vella. És per això que, momentàniament, es mantindran les parades actuals (que es van haver de traslladar al Prat de la Creu per les obres de Meritxell) mentre no es pren una decisió definitiva i així evitar “marejar” els usuaris. La cònsol major d’Andorra la Vella va recordar que la voluntat d’eliminar el pas d’autobusos grans pel centre busca, per exemple, evitar que es trobin dos vehicles en una corba. “No és una situació ideal”, va dir.
La possibilitat de fer-hi passar autobusos petits està descartada, ja que, segons va explicar Dallerès, per cobrir les necessitats del servei es requereix un vehicle d’un mínim de 50 places. Si es vol cobrir amb autobusos més petits, a més, els costos es disparen. Així mateix, va remarcar que si les parades se situen lluny dels punts on es dirigeixen els passatgers això comporta una reducció dels usuaris del transport públic. El president de la Cooperativa Interurbana va destacar que cada any els autobusos que cobreixen els eixos generals transporten 2 milions de passatgers ordinaris (a banda del milió del Bus lliure). D’aquests, un 52% no té cotxe ni carnet i el 48% és gent que té vehicle propi. En el cas que les línies s’allunyin de les necessitats, aquest 48% optarà per una altra opció. A més, va destacar l’impacte que tindria en els hotels, que es quedarien sense servei públic. De fet, Marsol va acceptar que si se situen les parades a Prat de la Creu la connectivitat amb Meritxell no està garantida al 100% (tot i que s’està treballant en la construcció de nous ascensors). Una opció seria que els busos grans poguessin passar només en un sentit, però això s’ha d’acabar d’avaluar. Dallerès va tornar a demanar un pla de transport, que permetria fer un disseny futur de les línies, i va subratllar la necessitat de no agafar decisions precipitades sinó ben estudiades. El president de la Cooperativa va qualificar la reunió de “constructiva”, ja que va permetre parlar del transport amb “elements objectius” per prendre una decisió. Dallerès també va dir que no veu cap problema perquè els vehicles grans circulin per Meritxell.

mobilitat avinguda Meritxell Marsol Dallerès Cooperativa Interurana

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte