Diari digital d'Andorra Bondia
Un autobús que ofereix el servei de transport públic nacional.
Un autobús que ofereix el servei de transport públic nacional.

El concurs per les línies de transport nacional va rebre quatre ofertes


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

El concurs per a la concessió de les línies de transport nacional regular de viatgers va rebre un total de quatre ofertes. D’aquestes, dues són d’UTE i les dues restants d’empreses que es presenten en solitari. Es tracta, d’una banda, de la Cooperativa Interurbana Andorrana, que concorre juntament amb Transpisa (la societat vinculada al grup Alsa), i Novatel, que ho fa amb Regitours, mentre que de l’altra, hi ha la Hispano Andorrana i Autocars Nadal. 
El concurs convocat pel Govern preveu que les empreses puguin ofertar per algun dels tres lots previstos al plec (les línies de la vall de Gran Valira, les línies de la vall de Valira d’Orient i les línies de la vall de Valira del Nord) o per la totalitat d’aquests. Finalment, tres de les empreses van presentar un lot integrat per a totes les línies, mentre que una d’elles va ofertar per dos lots. L’obertura de les ofertes va tenir lloc el 25 de gener, i totes les propostes que hi havia es van acceptar. La previsió del Govern era adjudicar les línies de transport públic nacional cap a finals del mes de març. 
Preguntat sobre el concurs, el president de la Cooperativa Interurbana Andorrana, Gabriel Dallerès, va indicar, tal com va traslladar a l’executiu al seu moment, que els terminis són molt ajustats. Amb tot, confia que la voluntat sigui dur a terme l’adjudicació dels serveis abans de finalitzar la legislatura. En tot cas, sempre hi hauria l’opció d’ajornar-ho, encara que la decisió de fer una cosa o una altra s’hauria de prendre amb certa celeritat, va comentar. Cal recordar que el concurs preveu que les noves línies estiguin en funcionament a partir de l’1 de setembre d’aquest any. Així mateix, en aquesta data es cancel·laran els contractes de Bus Lliure, Tarja Magna i Tarja Blava existents en l’actualitat i els concessionaris de les línies regulars es passaran a remunerar sobre la base d’un preu unitari per viatge. Fins aquest moment, les empreses que a hores d’ara realitzen els serveis hauran de continuar-los assegurant, tal com estableix la Llei de transports en carretera. Davant de tot plegat, el president de la Cooperativa Interurbana Andorrana va observar que “hi ha una situació d’incerteses en què ja fa dies que hi som” de la qual s’hauria de sortir “d’una vegada per totes”.

Tarifes 2019
Com és habitual, les companyies de transport de viatgers que cobreixen les línies nacionals van presentar al Govern a finals de l’any passat una proposta de revisió de tarifes per al 2019. Fins a la data, però, les empreses no tenen cap notícia de l’executiu sobre aquesta qüestió. Indiquen que seria necessari incrementar-les segons l’IPC (un 0,7%) per evitar haver d’assumir costos addicionals. Les companyies remarquen que no és gaire normal que a aquestes dates encara no s’hagin actualitzat els preus (l’any passat es van aprovar a inicis de febrer). Tot i així, van voler deixar clar que no faran una discussió d’aquest tema tenint en compte que el sector es troba en un final d’etapa.
El concurs per a la concessió de les línies nacionals de transport públic aprovat pel Govern preveu una rebaixa d’entre un 8 i un 10% del preu dels abonaments. Així, una T-10 d’una zona passarà de valdre 13,75 euros a 12,40. Aquestes tarifes, que seran d’aplicació un cop es posi en marxa el nou servei (previst per a l’1 de setembre del 2019), també fixen un encariment en funció de l’IPC del bitllet senzill, que creixerà entre un 2,5% i un 3%. 
El plec, a més, preveia un canvi en el funcionament dels contractes amb les companyies de transport per la Tarja Magna, la Tarja Blava i el Bus lliure. En aquest sentit, fins ara les empreses cobraven un import fix independentment dels viatges realitzats amb aquests títols mentre que amb el nou concurs es remuneraran a 1,31 euros per viatge. Així mateix, serà possible circular entre diferents zones amb el preu d’un viatge.
Tal com va informar el Govern a l’hora de presentar el concurs per a l’adjudicació de les línies de transport públic nacional, a l’hora de revisar les tarifes un cop estigui en vigor la nova concessió serà l’executiu qui les fixarà tot i que aquesta qüestió es tractarà a la comissió de seguiment que es crearà i que estarà formada pel Govern, l’empresa adjudicatària, la Taula de mobilitat, els comuns i la plataforma de gestió de mobilitat integral. Aquest ens farà un informe però no serà d’obligat compliment. 

Concurs
línies
transport
nacional
quatre
ofertes
Número de vots: 164
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic