Diari digital d'Andorra Bondia
Les instal·lacions de la Caixa Andorrana de Seguretat Social.
Les instal·lacions de la Caixa Andorrana de Seguretat Social.

El mediador aconsella a la CASS actuar en els retards en tractaments


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

El mediador de la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS), Josep Maria Goicoechea, considera que la parapública hauria d’intervenir quan observa “pràctiques sanitàries qüestionables” o retards injustificats en l’aplicació de tractaments. Remarca que en cas contrari “es perd un potencial enorme per protegir la salut dels assegurats”. En aquest sentit exposa que les dilacions en aplicar tractaments indicats ocasionen problemes de salut però també laborals (com ara pèrdua de la feina en acabar una baixa llarga) i per a la CASS, que es veu empesa a prescriure l’alta de vegades sense que l’estat de salut de la persona permeti una represa efectiva del treball. És per això que recomana intervenir davant dels metges tractants i altres prestadors, del col·legi professional o del SAAS.

Aquest és un dels elements de millora recollits en l’últim informe del mediador, corresponent al període comprès entre l’1 de gener del 2017 i el 31 d’agost del 2018. Altres aspectes que posa en relleu Goicoechea fan referència a l’aplicació de directrius o polítiques internes que no estan escrites i que els assegurats i els prestadors desconeixen, un fet que comporta que esdevinguin una font de confusions i queixes, i la necessitat d’interpretar les normes amb l’aplicació més favorable a la persona afectada. Així mateix, el mediador es mostra crític amb el funcionament de la comissió de Valoració Mèdica tenint en compte que dels 19 casos atesos en cap ha adoptat una decisió diferent de la proposada pel metge assessor que recomana l’oportunitat de donar l’alta.

També observa que el consell d’administració de la CASS sempre decideix mantenir l’opinió de la comissió de Valoració Mèdica encara que el pèrit independent emeti una opinió contrària a aquesta. Per Goicoechea, però, el parer contrari de l’expert independent hauria de ser un element suficient per acceptar el recurs. 

En l’informe també apunta que algunes queixes porten a preguntar-se si la normativa de la CASS s’adapta a les necessitats de la població. En tot cas destaca que la coordinació entre la parapública i el serveis socials del Govern i la simplificació dels tràmits per un funcionament més fluid és una tasca encara per assolir. Al mateix temps fa referència a les propostes de reforma de la seguretat social que s’han anunciat. Indica que algunes d’aquestes “inclinen a pensar” que els principis d’igualtat i solidaritat de la CASS quedarien debilitats si s’acaben adoptant. És per això que defensa que controlar la despesa és una necessitat però que ha d’estar subordinada a la prioritat de protecció. Així, assenyala que cal una estabilitat financera per sostenir el sistema però indica que això “mai s’hauria de posar davant de la finalitat i els principis sobre els quals ha de reposar tota actualització”.

Altres elements de millora fan referència a la discriminació pels prestadors que deriven pacients a especialistes a l’estranger ja que es refusa sistemàticament, sense seguir la norma, l’acord previ necessari quan la derivació és indicada per un metge de capçalera. A l’últim, remarca la comunicació deficitària amb els prestadors i indica la necessitat de planejar un procediment específic a mig termini per arribar a una comunicació profitosa per als assegurats. Aquest és el darrer informe de Goicoechea com a mediador de la CASS. 

Les altes suposen un 19% de les queixes i les prestacions de reemborsament un 15%

Les queixes més freqüents rebudes pel mediador durant els dos anys d’activitat han estat les relatives a les altes administratives (19,2%), les prestacions de reemborsament –ja sigui per retards o desacord amb les quantitats– (15,4%), i les pensions d’invalidesa –en relació amb la valoració del grau d’invalidesa, retards en la gestió inicial o desacord en la quantitat de la pensió– (13,9%). Durant els dos anys ha fet 208 intervencions. Les queixes més freqüents sobre el servei de pensions i convenis internacionals són per la quantia de la pensió. Goicoechea destaca que els pensionats necessiten informació i guiatge per contractar amb els serveis socials adequats a l’hora de sol·licitar i obtenir complements de l’assistència social per a les pensions de jubilació insuficients. També critica el retard en la tramitació de les pensions.

mediador
aconsella
cass
actuar
retards
tractaments

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte