Diari digital d'Andorra Bondia
El metge referent atendrà almenys 3 dies a la setmana i farà visites a casa
El metge referent atendrà almenys 3 dies a la setmana i farà visites a casa

El metge referent atendrà almenys 3 dies a la setmana i farà visites a casa


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

El metge referent haurà d’oferir els seus serveis tres dies laborables a la setmana com a mínim i en un “horari adequat”. Aquesta és una de les novetats del conveni signat ahir entre la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) i el Col·legi Oficial de Metges d’Andorra (COMA). A més, el metge referent haurà de cobrir la visita domiciliària dels seus pacients o buscar algun company que l’atengui per compte seu. Tot això ha de permetre garantir la continuïtat assistencial, una de les bases de l’acord que s’ha pogut tancar entre les dues parts.
El director de prestacions de la CASS, Ignasi Arbusà, va destacar que tot el document està imbricat amb la política impulsada pel Govern en relació amb l’atenció integrada. Per això es recorda que l’atenció primària és la porta d’entrada al sistema sanitari i en el conveni s’estableixen els deures dels professionals i com han executar-los, ja siguin metges referents o especialistes. Un altre dels canvis que recull el conveni és l’establiment d’un sistema que garanteixi la formació dels professionals. En aquest sentit s’indica que serà el ministeri de Salut, d’acord amb el col·legi, qui establirà els criteris per homologar la formació continuada i fixarà els requisits mínims de formació exigibles. 
Encara que l’acord afecta tots els metges del sistema andorrà, també obre la porta a ser completat amb convenis per especialitats, un fet que permetrà ajustar-lo a les peculiaritats de cadascuna. Aquests acords, que tindran la mateixa filosofia que el signat ahir, es faran “progressivament” i “en funció de les necessitats”, va dir el president de la CASS, Jean-Michel Rascagneres. Per altra banda, el conveni estableix la possibilitat que es pugui fixar una retribució complementària per al metge referent, tenint en compte que tindrà un volum de treball superior. Aquesta compensació haurà de ser fixada pel Govern.
En relació amb la possibilitat d’adoptar límits en la retribució dels actes mèdics sol·licitats pels professionals, Rascagneres va recordar que aquesta no és una competència de la CASS. Amb tot, des de la parapública es va defensar la llibertat del metge sempre que no hi hagi “desviacions” i es va remarcar que s’aposta més per informar de la despesa que fa cadascú respecte de la resta de professionals de la mateixa especialitat que no pas per adoptar la via de la coerció. A més hi ha una comissió de seguiment mixt que entre les seves funcions també té la d’avaluar les desviacions en l’activitat dels prestadors i adoptar mesures per corregir-les. 
Arbusà va recordar que serà el pacient qui escollirà un professional del sistema com a metge referent. A més va apuntar com un altre element innovador la tasca que haurà de desenvolupar de prevenció i foment d’hàbits saludables. Segons va afirmar el president del COMA, Josep Antoni Touceda, si aquesta figura està ben desenvolupada la  majoria de metges de primària podran ser metges referents. Avui n’hi ha entre 30 i 40, i hi caldria afegir els pediatres, que són uns 6 o 10, una xifra que es considera correcta per una població de 70.000 habitants. 
El conveni entrarà en vigor l’1 de novembre i estarà vigent fins al 31 de gener del 2019. Rascagneres va destacar el fet que s’hagi fet l’esforç d’avançar-se i incloure-hi els aspectes que es regularan amb la reforma sanitària. 

Les altes prescrites per la seguretat social és el motiu principal de queixa al mediador 

El desacord amb les altes prescrites per l’assessoria mèdica és el principal motiu de consulta al mediador de la CASS (són el 16,4% de les sol·licituds en el primer any de funcionament d’aquesta figura), seguit de la valoració de la invalidesa (14,8%) i l’import o la tramitació de la pensió (14,8%). El mediador ha atès durant el primer any 128 persones.  
En el darrer informe semestral, el mediador remarca que la majoria de queixes rebudes sobre les pensions es deuen a retards “molt importants”. Davant d’aquest fet proposa reforçar els recursos humans d’aquest servei i simplificar alguns procediments. També indica que, tot i que no són gaire freqüents, segueix rebent queixes pel tracte d’alguns empleats de la CASS (cap de les quals té a veure amb l’àrea d’atenció al públic de la planta baixa). Els motius són no respondre a la salutació, donar informació “manifestament errònia”, basada en l’opinió més que en la normativa, o fer propostes “lleugeres” a l’assegurat, com ara que se’n vagi a viure al país d’origen, on el tractaran millor. A banda, remarca que, tenint en compte que a Andorra no hi ha una llista oficial dels medicaments reemborsables, se segueix l’evolució dels països veïns. Davant d’això troba “preocupant” que per manca d’acció de l’autoritat sanitària la CASS hagi d’actuar amb inseguretat. A més veu “xocant” que, en l’àmbit dels medicaments, els farmacèutics siguin els únics prestadors que no tenen un conveni sobre drets i deures amb els assegurats. També lamenta la poca influència de la CASS, per exemple, en les tarifes de les analítiques, ja que es va des­estimar la seva proposta que eliminava els “guanys excessius” dels laboratoris a costa dels cotitzants.

Un 3,6% d’assalariats més el segon trimestre 

El segon trimestre els assalariats van créixer el 3,6%. Al juny n’hi havia 37.616 de registrats, un 3% més que el 2016. També augmenten els cotitzants per compte propi, un 6,8% (6.113), i els pensionistes a càrrec de la branca general baixen un 0,8% (2.575). Els ingressos per cotitzacions a la branca general creixen el 18,5%. Quant a les despeses de prestacions sanitàries, pugen el 6,7% i les de prestacions econòmiques, el 4,6%. Els ingressos en la branca de jubilació creixen el 3,15% i les despeses, el 4,1%.

metge referent
visites a casa
dies
setmana
cass
COMA
metge
referent

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte