Diari digital d'Andorra Bondia
El projecte de bici elèctrica tindrà 15 estacions i incorporarà el cotxe
El projecte de bici elèctrica tindrà 15 estacions i incorporarà el cotxe

El projecte de bici elèctrica tindrà 15 estacions i incorporarà el cotxe


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: SFGA

El projecte per implantar la bicicleta elèctrica compartida preveu posar-se en marxa amb 15 estacions arreu del territori i 50 bicicletes. A banda, finalment el Govern ha apostat per incloure-hi també el cotxe elèctric compartit, tot i que encara està per determinar si això serà ja des de la fase inicial o si bé s’incorporarà en un futur. En tot cas la intenció seria posar-ne uns 12 a disposició dels usuaris. Amb la incorporació del cotxe elèctric es vol donar resposta als ciutadans que descarten la utilització de la bicicleta elèctrica perquè els desplaçaments requereixen un altre tipus de vehicle (un 27,9% dels enquestats en un estudi encomanat per l’executiu diu que els aprofita per portar els fills a l’escola, per exemple) o per les condicions meteorològiques.
El projecte s’ha presentat als comuns, que han de participar en la creació de les estacions –al mes d’abril ja s’hauria de disposar d’una llista– i que s’han mostrat satisfets amb la iniciativa. Així doncs, abans de l’estiu es podria licitar la concessió del servei i de cara a l’any 2018 ja estaria en funcionament. Quant a les tarifes, i tenint en compte que en l’enquesta encarregada per valorar l’acceptació de la bici elèctrica compartida la majoria de persones diuen estar disposades a pagar una quota de 60 euros anuals a més d’un cost addicional per cada ús, en el plec de bases del concurs es fixarà un preu màxim perquè la iniciativa tingui viabilitat. Serà en aquest moment, segons va dir la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, quan es valorarà si requereix aportació pública o no, un fet que es veu probable. El cost del projecte implica la compra de les bicicletes, l’adequació de les estacions i el manteniment.
A banda, el Govern treballa per oferir un servei multimodal. Això vol dir que amb un únic abonament es podrà utilitzar la bicicleta i el cotxe elèctric i el transport públic. En aquest sentit, l’assessor de Medi Ambient, David Astrié, va assenyalar que ara es va cap a un sistema de transport més global i que compti els uns amb els altres.
De l’enquesta també es desprèn que l’habilitació de carrils bici és un element important per augmentar els usuaris de la bicicleta elèctrica. Així, un 86,5% dels que asseguren que no la utilitzarien, diuen que ho farien si es disposés d’aquestes vies. Astrié va indicar que aquest 2017 o l’any que ve es tindrà un circuit ja força definit i que la iniciativa avançaria en paral·lel amb el projecte de bicicletes elèctriques compartides.

Un 30% de la població utilitzaria el servei cinc cops per setmana

Un 30,4% de la població utilitzaria diàriament o almenys cinc dies per setmana la bicicleta elèctrica. Així ho indica l’enquesta encomanada pel Govern per conèixer l’acceptació del projecte. A banda, un 26% diu que la utilitzaria algun dia entre setmana i al mes, i un 7% que ho faria ocasionalment. Només un 36% diu que no la utilitzaria (però d’aquest, un 86,5% canviaria d’opinió si hi hagués carrils bici). On hi ha més persones interessades a disposar del servei és a Andorra la Vella, Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany.
També es conclou que un 57,2% està interessat en un sistema similar de cotxe elèctric i un 37,9% de moto elèctrica. La utilització es faria principalment per a desplaçaments urbans, la durada del viatge seria d’uns 18 minuts i la distància mitjana, de 2,52 quilòmetres. 
L’estudi assenyala que un 85,7% de la població té cotxe i un 46,3% en fa un ús diari com a conductor. A més, un 43,7% exposa que mai no utilitza el transport públic. Així, el factor més important a l’hora d’elegir un mitjà de transport és que aquest sigui ràpid i que no calgui esperar, seguit del fet que protegeixi del mal temps, que no contamini i que permeti estalviar diners.
Altres conclusions de l’enquesta posen en relleu que el transport públic genera un volum important de queixes. En aquest sentit, un 42,7% exposa que caldria millorar-lo, abaixar els preus i augmentar les freqüències. Un 25,7% demana millores al carril bici i un 16,4% defensa que s’imposi més multes i es faci accions per millorar el civisme a les carreteres.
La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat va destacar que l’estudi permet concloure que la ciutadania està predisposada a fer ús de la bicicleta compartida, i també recollir informació dels hàbits dels ciutadans i conèixer el servei que desitjarien perquè el concurs s’adeqüi al màxim a aquestes necessitats.

bicicleta elèctrica
Sílvia Calvó
estacions
David Astrié
enquesta
població

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

I si s'ajuda , amb un a Pla, la compra de bicicletes elèctriques?

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte