El PS considera que fer l’heliport a la Caubella és una “solemne bestiesa”
“Pensar a posar un heliport a sobre de la Massana em sembla una solemne bestiesa”. Així de contundent es va mostrar ahir el conseller general socialdemòcrata Jordi Font a l’hora de valorar la decisió de l’executiu d’impulsar la construcció de l’heliport nacional al pla de la Caubella.
Font, “molt decebut” amb la proposta, va remarcar que voler ubicar un heliport allà li sembla “totalment fora de sentit” i va admetre que l’argumentari utilitzat per justificar-ho el “preocupa encara més”. En aquest sentit, el parlamentari va recordar que el ministre va “esgrimir les facilitats d’accés” i va explicar que, justament dilluns, va “pujar amb una furgoneta a Pal” i que va “fer més de mitjà hora per travessar la Massana”. “No han volgut afrontar la desviació de la Massana i ara ens hi posen a més l’heliport”, va lamentar.
En sentit contrari –i com és lògic– l’anunci de l’Executiu va ser molt ben rebut per les formacions de la majoria parlamentària. Així, el president del grup de Ciutadans Compromesos, Carles Naudi d’Areny-Plandolit, que va recordar que des de CC “sempre s’ha defensat que Andorra havia de desenclavar-se geogràficament donat que fins avui depenem de dues carreteres” i que l’heliport “apunta en aquesta direcció”, va destacar que la futura infraestructura permetrà “treure del mig del poble un heliport que pràcticament durant 25 anys ha estat funcionant amb normalitat” i que, evidentment, hi ha veïns de la Massana que “prefereixen que no estigui a prop de casa seva”. Així mateix, Naudi va destacar també que el futur heliport “permet donar un potencial molt interessant a l’estació” a la vegada que “enllaçaria directament amb el centre de la Massana donat que hi ha un telecabina que està funcionant”.
Precisament, la connexió amb el telecabina va ser un dels aspectes que va destacar també el president del grup demòcrata, Carles Enseñat, que va anar fins i tot més enllà recordant que l’heliport també “podria connectar amb el futur telefèric d’Andorra la Vella”, sempre que el projecte del pic de Carroi acabi continuant en una segona fase fins a Pal.
Per la seva part, el president del grup liberal, Ferran Costa, que va titllar l’anunci de “bona notícia per al país”, va recordar que es tractava d’“un d’aquells dossiers que havia quedat encallat en anteriors legislatures” i que L’A, ja quan era oposició, deia que “calia de manera determinada trobar la millor ubicació pel país, aquella que proporcionés els més grans avantatges i els més mínims inconvenients”. I en aquest sentit, Costa considera que l’emplaçament de la Caubella “compleix amb aquests requeriments”. Quant a la llunyania de l’heliport del centre, va assegurar que “des del Govern s’ha estudiat quin és el futur de la mobilitat i de la mobilitat sostenible, i el fet de tenir un telecabina que ens uneixi en menys de deu minuts aquest heliport amb el centre de la Massana pensem que és una oportunitat única que no podíem deixar escapar”.
El president del grup de Terceravia, Josep Pintat, va destacar que des de la seva formació “sempre s’ha estat a favor de tot projecte de millora de les comunicacions”, tot i que es va mostrar prudent a l’hora de fer més valoracions “perquè no tenim més informació”.
Per la seva part, el cap de Govern, Xavier Espot, interpel·lat també sobre l’heliport i l’afectació que pogués tenir en una zona protegida pel gall de bosc, va recordar que “qualsevol infraestructura que es vulgui tirar endavant necessita el preceptiu informe d’impacte ambiental”, de tal manera que “no es tirarà endavant res que pugui posar en perill les normes mediambientals bàsiques que tenim establertes al nostre país”.
Espot, que va destacar que “la gent pot estar perfectament tranquil·la en el sentit que hem de ser capaços de compatibilitzar el creixement econòmic i el progrés amb la sostenibilitat mediambiental”, va remarcar que el projecte es troba en una fase “massa embrionària” per entrar en qüestions molt tècniques o jurídiques, i va fer una reflexió general “per a qualsevol projecte” en el sentit que “si volem buscar pegues, sempre en podem buscar”. En aquesta línia, el cap de Govern va advertir que “mantenir-se en l’statu quo és cada dia empobrir-se més i anar morint a poc a poc” i va apel·lar a “ser exigents” amb el Govern però a la vegada fer “un vot de confiança” i no oposar-se per sistema a qualsevol projecte.
D’altra banda, des del col·lectiu Ad.hoc es va remarcar que “ara l’heliport no toca” perquè la prioritat és resoldre els “estralls socioeconòmics” creats per la Covid-19. I és que tal com assenyala, aquesta infraestructura “només la necessiten aquells que volen demostrar a la resta que ells volen més alt que la plebs”, ja que el temps de desplaçament fins als aeroports de Tolosa i Barcelona són “relativament similars” amb el trajecte que es fa en vehicle particular i sense cues. En aquest sentit exposen que si bé els vols poden trigar uns 35 i 40 minuts, cal també tenir en compte el temps de desplaçament a l’heliport, l’antelació mínima necessària, el desduanatge i l’aproximació al punt de destí. A més, el col·lectiu entén que a la majoria de la població no li compensa els riscos i impactes sobre el medi que tindrà en les zones de trajecte de vol com són el risc d’accidents i d’incendis forestals, i molèsties sonores que generaran pertorbacions a la fauna propera a la zona de sobrevol (a la reserva d’Enclar i el parc natural del Comapedrosa), entre d’altres.
Des de la Cambra es va destacar que “tot el que sigui millorar les infraestructures de comunicació i desenclavar el país és positiu per a Andorra”.