Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment de la reunió de poble a la plaça de Bixessarri, ahir al vespre.
Un moment de la reunió de poble a la plaça de Bixessarri, ahir al vespre.
Espot xerrant amb una veïna a Bixessarri.
Espot xerrant amb una veïna a Bixessarri.
Filloy, Espot i Majoral, escoltant els veïns.
Filloy, Espot i Majoral, escoltant els veïns.

El risc zero a la carretera de Bixessarri és “impossible”, segons Espot


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Facundo Santana

“És gairebé impossible aconseguir un nivell de seguretat estàndard, a la CG-6.” Així ho ha reconegut el cap de Govern, Xavier Espot, en la reunió amb els veïns del poble de Bixessarri que ha tingut lloc aquest vespre. Hi han participat una vintena que han escoltat en directe quines seran les actuacions que es realitzaran a la carretera arran de les torrentades del 14 de juny i del 20 de juliol. Segons ha assenyalat Espot, hi ha diversos factors que influeixen perquè sigui “inviable” que hi hagi la mateixa seguretat que a les altres carreteres generals, com ara l’orografia i els freqüents episodis de pluges torrencials a la vall del riu Os. Uns factors als quals s’ha de sumar el canvi climàtic, que pot provocar que aquestes pluges encara es donin amb més freqüència i intensitat. 

Així doncs, tot i que “el risc zero a la CG-6 és impossible”, el que sí que es poden fer són les intervencions ja anunciades pel Govern que contribuiran a pal·liar els efectes de les dues darreres torrentades i també a prevenir els que puguin originar-ne d’altres. L’objectiu de les obres és millorar l’estabilització i la capacitat de drenatge de la CG-6. Els treballs tindran un cost aproximat d’uns 250.000 euros i consistiran en tres actuacions fonamentals, com ha explicat el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy: la galeria del torrent d’Aixàs, l’ampliació de la captació al torrent dels Nierros i la protecció de la carretera a la zona de la Borda l’Arena. El ministre ha remarcat que es tracta d’una zona en la qual “calia actuar ràpidament” i que posteriorment també es faran treballs de millora a la carretera secundària d’Aixàs, on en el segon episodi de pluja també hi va haver afectacions.

La previsió és que el termini d’execució dels treballs, que es faran per trams, s’allarguin unes deu setmanes un cop es pugui adjudicar el concurs públic de les obres licitat per modalitat d’urgència per escurçar els terminis. Cal recordar que fins al dia 5 d’agost les empreses interessades poden presentar les seves ofertes. 

El cap de Govern ha aprofitat l’ocasió per fer un repàs a la “història” de la carretera des que el 2005 va passar a ser competència de l’Executiu i va passar de secundària a general. En aquest sentit, ha detallat que el Govern hi ha destinat fins ara més de tres milions d’euros “per fer front a la prevenció de caiguda de blocs i l’estabilització de talussos”. També ha recordat que la vall del riu d’Os ha presentat històricament freqüents episodis de pluja torrencials d’alta intensitat, i “és quelcom que no podrem evitar mai”.

El cònsol major de Sant Julià de Lòria, Josep Majoral, ha agraït que el Govern s’hagi implicat que manera àgil en la millora de la carretera, i ha reiterat el seu reconeixement al COEX per les tasques de neteja realitzades per deixar-la transitable després de les dues torrentades.  

Les actuacions al detall
La primera intervenció es realitzarà a l’encreuament de la CG-6 amb el riu d’Aixàs a Bixessarri per millorar la captació d’aigua amb la construcció d’una nova obra de drenatge transversal de 2 X 2,25 metres de secció interior.

També s’actuarà a l’encreuament de la CG-6 amb el torrent dels Nyerros per millorar la captació i incrementar la capacitat de retenció de sediments. Per assolir-ho, es construirà un nou dic de contenció i el recrescut dels murs existents fins a arribar a una capacitat d’emmagatzematge d’uns 225 m3 aproximadament. 

Finalment, s’estabilitzaran dos trams de calçada de la CG-6 abans i després de la borda de l’Arena, amb la reposició dels murs de sosteniment malmesos d’uns 45 metres totals de llargada i alçada màxima de 4,9 metres. També es preveu la reposició dels elements de contenció de vehicles i la senyalització afectada.

Les inquietuds dels veïns
Mentre es facin les obres, què passarà amb la circulació de vehicles?
Per posar una canalització d’aquestes dimensions, s’haurà de fer per meitats. Està previst fer pas alternatiu dels vehicles.  Territori es coordinarà amb el Comú de Sant Julià perquè intervinguin els agents de circulació i els veïns tinguin les mínimes incomoditats

Es preveuen més xarxes de protecció a la carretera d’Os? 
Hi ha un pla de priorització específic per a la carretera d’Os. Des de Territori es prioritzen els trams d’elevada perillositat, que es mantenen en l’estudi de nou traçat de la carretera. De tota manera es reconeix que hi ha zones que són tècnicament improtegibles 

Les petites canalitzacions de la carretera es pensen netejar?
El Govern en pren nota i es compromet que el COEX se n’encarregui, ja que s’han de mantenir netes perquè no desbordin i aconseguir d’aquesta manera que tot funcioni correctament. Si cal fer una actuació de neteja d’aquestes petites canalitzacions es farà de seguida

risc zero
carretera de Bixessarri
Espot
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic