Diari digital d'Andorra Bondia

El sector de l’electrònica, el que més reclamacions rep dels consumidors


Escrit per: 
M. F.

La unitat de Comerç i Consum del Govern ha registrat des de començaments d’any fins a finals d’abril 137 reclamacions, a les quals cal afegir les 118 a les estacions d’esquí.

De les 137 que tenen a veure estrictament amb comerç, cal destacar que una vintena eren de l’àmbit de l’electrònica, que és el sector que registra un nombre més elevat de queixes. Una altra dada rellevant és que en aquest apartat la majoria de les reclamacions són per falta de conformitat en la compra o prestació i per uns terminis excessius en la reparació de productes que estan en garantia. Al darrere es troben les setze reclamacions que tenen a veure amb l’àmbit dels vehicles.
Una altra dada rellevant és que de les 137 reclamacions gestionades des de l’executiu 82 han estat solucionades, dues no han estat acceptades, 29 van ser declarades no procedents, 11 han acabat sense acord entre les parts i 9 encara estan en tramitació. Arran d’aquestes queixes s’han efectuat quatre propostes d’expedients sancionadors. Des de Comerç destaquen que la mitjana de dies de resolució d’una reclamació s’ha situat en 7,63. A banda, s’han tramitat 226 consultes, ja sigui a través del telèfon, la web o de manera presencial.
De les 137 reclamacions gestionades s’evidencia que el motiu principal que han al·legat els consumidors és la manca d’eficiència i de diligència en la prestació de serveis, que de fet ha motivat la presentació de 32 reclamacions. La falta de conformitat en la compra ha fet que s’hagin presentat quinze queixes, mentre que n’hi ha onze més que tenien a veure amb el fet que els productes eren defectuosos o estaven en mal estat.
Altres qüestions que han provocat que els consumidors hagin presentat una reclamació són situacions d’abús de força (11), terminis excessius de la reparació de productes que es troben en garantia (11), el retorn de l’import pagat (7) o el retorn de la fiança en arrendaments d’habitatge (6).
Cal destacar que el 59,12% de les queixes han estat presentades per persones que viuen a Andorra, mentre que la resta són de consumidors d’altres països, en una gran part d’Espanya. Per mesos, ha estat el febrer el que ha registrat un volum més alt de reclamacions, concretament 42, de fet trenta més que el mateix mes de l’any passat.
A més a més, cal destacar que en els quatre primers mesos de l’any les queixes gestionades han estat 65 més que en el mateix període de l’any passat. D’aquesta manera, mentre que aquest any se n’han tramitat 137, l’any passat la quantitat va quedar fixada en 72.
D’altra banda, cal destacar les 118 reclamacions rebudes a les estacions d’esquí, la gran majoria de les quals, concretament 65, tenen a veure amb el retorn de l’import pagat. Un total de 29 queixes més han estat motivades per la manca d’eficiència i de diligència en la prestació de serveis i quatre per una mala atenció o un tracte rebut deficient.
D’aquestes queixes, 111 han estat realitzades per persones que no eren d’Andorra, mentre que set més han estat gestionades per persones que viuen al país. Entre les 111 tramitades per estrangers, cal assenyalar que 103 eren de persones que venien d’Espanya. Per dominis, 99 han estat gestionades a Vallnord i 19 a Grandvalira.
Si agrupem les queixes sobre les estacions i les relacionades amb el comerç en tenim un total de 255 i cal destacar que la gran majoria, 72, tenen a veure amb problemes en el retorn de l’import pagat. En segon lloc tenim les 61 per falta d’eficiència i de diligència en la prestació de serveis. Un altre aspecte és que un important volum de reclamacions han estat tramitades a través del telèfon de guàrdia que el Govern va habilitar.

D'altra banda, segons les dades facilitades des de l’executiu, el nombre de pàgines vistes de la pàgina web del departament de Comerç suma un total de 1.356. Un gran percentatge de les persones que consulten aquesta pàgina són residents al país. En aquest sentit, cal destacar que si bé en primer lloc es troben les pàgines vistes del departament de Comerç, en segon lloc hi ha la web de consum, que va registrar un total de 925 pàgines vistes. A més a més, s’ha de remarcar que un volum important d’aquestes consultes s’han fet entrant des de la pàgina del Govern.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte