Diari digital d'Andorra Bondia
En el moment del traspàs al Govern, el servei atenia 167 domicilis.
En el moment del traspàs al Govern, el servei atenia 167 domicilis.

El servei d’atenció domiciliària va registrar 281 casos l’any passat


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

El servei d’atenció domiciliària (SAD) va atendre durant l’any passat un total de 281 casos. D’aquests, 101 domicilis es van valorar com a serveis nous. Per altra banda, entre el mes de juliol del 2017 (moment en què el servei va passar a ser gestionat pel Govern) i el mes de desembre del mateix any, es van atendre 223 casos. D’aquests, es van valorar 56 domicilis com a serveis nous. Cal recordar que quan es va traspassar el SAD de mans dels comuns a l’executiu, el mes de juliol del 2017, es donava atenció a 167 domicilis.

Per parròquies, les que segueixen registrant un major ús del servei són Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, que oscil·len entre els 45 i els 57 usuaris mensuals. Amb tot, si s’observa al detall el nombre de casos atesos mensualment veiem que aquests es mantenen força estables respecte de l’any anterior. També es constata certa estabilitat en el nombre d’hores d’atenció ofertes mensualment. Si bé el còmput global no es pot comparar, ja que el del 2017 correspon només a la segona meitat de l’any, veiem que durant el 2018 es van registrar 28.614 hores d’atenció als usuaris del servei, mentre que un any enrere van ser 19.715. 

El que sí que ha experimentat un creixement important són les hores d’atenció en horari nocturn i caps de setmana i festius. Aquesta xifra ha passat de 63 hores el 2017 a 1.375 hores l’any passat, sempre tenint en compte que les dades de l’exercici 2017 corresponen a tan sols mig any. Centrant-nos en el 2018, la parròquia que va registrar més serveis en horari nocturn o caps de setmana i festius va ser Encamp, amb 720 hores, i en segon lloc Escaldes-Engordany, amb 431 hores. Des del Govern es va destacar que amb el traspàs de tots els serveis d’atenció domiciliària que fins a mitjans del 2017 oferien els comuns es va poder donar als ciutadans més cobertura de servei els caps de setmana i festius així com més ampliació horària segons les necessitats de cada domicili.

Tot i aquest increment d’hores assenyalat per l’executiu, la plantilla s’ha mantingut estable. Així, en el moment en què el Govern en va assumir la gestió, es van traspassar 33 professionals dels quals 31 eren treballadores familiars i dos eren professionals-coordinadores. A hores d’ara, se segueix comptant amb el mateix equip (31 professionals que assumeixen tasques de treballadores familiars i dues coordinadores). En aquest sentit, el Govern destaca que el personal s’ha mantingut, tot i que el nombre d’hores d’atenció que s’ha pogut oferir ha estat superior. Amb relació a la plantilla, cal destacar que a finals del 2017 es van donar de baixa definitiva com a treballadores familiars del servei d’atenció domiciliària tres professionals. Des del Govern es va afirmar que aquestes baixes es van cobrir “ràpidament” amb tres nous empleats.

Ampliar la plantilla
L’executiu està valorant actualment si cal ampliar o no la plantilla. En aquest sentit es va exposar que des de l’àrea de Serveis Sociosanitaris s’està realitzant una recollida d’informació a través d’una enquesta de satisfacció a tots els domicilis atesos. En aquesta es recullen les aportacions dels usuaris i les seves famílies per poder millorar l’atenció, potenciant al màxim l’autonomia personal i garantint la convivència en el seu propi entorn familiar i comunitari. Una de les demandes de les persones ateses que més es repeteix en aquests qüestionaris és l’ampliació d’hores de servei. Arran d’això, i juntament amb les treballadores familiars, s’està fent un seguiment de tots els domicilis en què degut a l’empitjorament de la situació sociosanitària de l’usuari seria necessari revisar i ampliar els horaris de servei. És amb aquesta informació que es podrà fer una proposta si és necessari ampliar els recursos humans existents. En tot cas es va posar en relleu que avui, el SAD dona resposta a totes les demandes. Així mateix es va indicar que els usuaris n’estan “molt satisfets” i creuen que el servei els ajuda en la millora del seu benestar i redueix la sobrecàrrega que pateixen moltes famílies.

Quant a la inversió que destina el Govern per finançar el servei d’atenció domiciliària, l’any passat hi va adreçar 18.139 euros en concepte de funcionament i 916.409 euros en concepte de recursos humans.

servei
atenció domiciliària
registrar
casos
any passat

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte