Diari digital d'Andorra Bondia
La seu de la Justícia.
La seu de la Justícia.

El Servei de Mediació prop de l’Administració de Justícia atén un 11% més de casos el 2020


Escrit per: 
Redacció/Foto: Facundo Santana

El Servei de Mediació prop de l’Administració de Justícia ha atès durant el 2020 un total de 177 famílies, el que representa un increment d’un 11% respecte les famílies que se’n van beneficiar l’any anterior. Així ho reflecteixen les dades que ha recollit el servei i que ha fet públiques coincidint amb el Dia internacional de la mediació.

A més, i a causa de la situació generada per la COVID-19, gran part de les famílies ateses ho han estat per via telemàtica, un total de 45. Des del servei es valora positivament aquesta evolució tecnològica que ha permès arribar a les famílies que ho han necessitat en unes circumstàncies totalment adverses.

Del total de famílies ateses, finalment 163 han iniciat un procés de mediació i un 55%, és a dir, 89 famílies han finalitzat la mediació amb un acord i 7 famílies s’han reconciliat. Per contra, 28 famílies han decidit aturat el procés de mediació i esperar un temps, 15 famílies han decidit interrompre la mediació i anar a un advocat i 2 famílies han aturat el procés de mediació per violència de gènere. Finalment, resten un total de 21 famílies que actualment continuen en procés de mediació. 

Les dades posen de manifest que de les 163 famílies ateses, 128 tenen un o dos fills, de les quals 80 han decidit fer guarda i custòdia compartida, 46 guarda i custòdia la mare i 2 guarda i custòdia el pare. Les dades obtingudes aquest 2020 dibuixen un augment del 22% en la finalització de la mediació amb un acord respecte el 2019 i l’establiment de la guarda i custòdia compartida ha augmentat en un 12%.

De manera paral·lela als casos atesos, el Centre de Recerca Sociològica (CRES) de l’Institut d’Estudis Andorrans, a demanda del ministeri de Justícia i Interior, està duent a terme un estudi sociològic sobre la implantació i l'ús de la mediació al país per analitzar el desenvolupament de la Llei de Mediació, aprovada el març del 2018. L’objectiu és analitzar l’evolució de l’opinió dels actors implicats (persones usuàries del servei de mediació, professionals del dret, treballadors de la judicatura, població en general...) a mesura que es va desenvolupant la llei durant el període del 2019 al 2022.

Les dades obtingudes fins ara, corresponents a enquestes fetes el 2018 i 2019, apunten que un 65% de les famílies ateses consideren que la mediació els va permetre la comprensió mútua entre ambdues parts. El 94% està d’acord que els passos per aconseguir ser atès al servei de mediació han estat fàcils i un 87% tornaria a fer un procés de mediació si ho necessités.

L’enquesta també destaca que un 50% considera que un dels principals avantatges de la mediació en comparació al procés judicial és el seu baix cost, un 38% considera que evita un procés jurídic, un 34,5% en valora la seva rapidesa com a recurs per resoldre conflictes, un 23% la possibilitat de poder parlar amb l’altra part implicada en el conflicte i un 17% la possibilitat d’estar implicat en la recerca d’un acord.

Pel que fa als advocats enquestats, un 46% considera que la mediació és útil, el 79% dels advocats considera que la mediació té futur tot i que el 93% considera que per desenvolupar millor el recurs cal fer-ne més divulgació i formació, tant a la població com als propis advocats. A més, el 88,5% considera que la mediació és l’eina més adequada en els conflictes en relació a separacions o divorcis, un 79% en conflictes entre veïns, un 67% considera que és adequada en conflictes en centres educatius, un 61,5% en conflictes familiars relacionats amb les gerències i un 60% en conflictes entre treballadors i empreses.

En relació al personal de la judicatura enquestat, el 56 % ha conegut el recurs de la mediació a través de formacions, el 42 % a través de textos jurídics i el 31% per la premsa. El 63% enquestat considera que un dels principals obstacles per al desenvolupament de la mediació és la visió tradicional jurídica per resoldre conflictes i la falta d’informació dels Batlles, advocats i públic en general i un 60% considera que un dels principals obstacles és la desconfiança en el procés de mediació.

El servei de resolució de conflictes, potser al març

El servei de Resolució Alternativa de Conflictes (ADR) que la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis  vol posar en marxa des de fa un temps podria començar a funcionar a finals d’aquest trimestre. Així ho ha dit la directora de la Cambra, Pilar Escaler, que ha explicat que ho estan acabant de treballar i que quan ja tinguin la proposta configurada haurà de passar encara per l’assemblea. 

Escaler ha detallat que es tracta d’un servei que vol incloure la mediació i la conciliació per a la resolució de conflictes de caràcter mercantil a les empreses, sobretot a les mitjanes i a les petites. En aquest sentit, la intenció de la Cambra és oferir-lo als seus afiliats.

Segons ha explicat Escaler en altres ocasions, la intenció de la Cambra és que aquest servei tingui una comissió pròpia i contracti l’assessorament de mediadors externs sempre que sigui necessari. 

Servei de Mediació
prop
l’Administració de Justícia
atén
11%
més
casos
2020
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic