Diari digital d'Andorra Bondia
Infants durant el primer dia de classe a l’escola andorrana de primera ensenyança, ahir.
Infants durant el primer dia de classe a l’escola andorrana de primera ensenyança, ahir.

El sistema andorrà comença el curs amb un centenar d’alumnes més


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

El curs escolar va arrencar ahir als tres sistemes educatius amb més d’11.000 alumnes. La xifra es manté estable respecte l’any passat (es preveu un lleuger increment d’efectius, a falta de dades definitives), segons va informar el Govern. En el cas de l’escola andorrana, entre ahir i avui tornaran a les aules 4.392 alumnes. Es tracta de cent infants més que el curs passat, un increment que es registra principalment als nivells més alts, com ara batxillerat i segona ensenyança. Amb tot, la directora de l’escola andorrana, Ester Vilarrubla, va destacar que aquest any no només no s’ha hagut de tancar cap aula de maternal (un fet que havia passat anteriorment) sinó que se n’ha obert una en un centre. 

Vilarrubla es va mostrar satisfeta de l’increment d’alumnes i va explicar que es pot deure a diversos factors com poden ser el creixement de la població i l’arribada de gent de fora o el fet de ser “una opció força escollida per les famílies”. Tot i aquest augment, el nombre de docents s’ha mantingut estable en els 600 (entre ensenyants, col·laboradors i professors de formació andorrana) gràcies a l’increment d’alumnes per classe i la distribució nova per la implementació del Permsea. Les ràtios es troben entre 20 i 25 infants per aula. El centre amb més efectius és el d’Escaldes-Engordany, amb 640 alumnes. Andorra la Vella i la Massana han recuperat alumnes i Encamp és la que més n’ha perdut. Vilarrubla ho va atribuir al fet que la gent hagi tornat a viure a les parròquies centrals.
Quant a les novetats pedagògiques, hi ha la introducció del Pla Estratègic per a la Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (Permsea) a segon cicle. Això arriba després de la seva implantació a tercer cicle de segona ensenyança i l’any passat a primer de batxillerat. Vilarrubla va remarcar que s’ha pogut formar tot el professorat i es va mostrar convençuda que el resultat serà un èxit gràcies a l’experiència amb els altres nivells. També va destacar que el Permsea arriba aquest curs a segon de batxillerat, un fet que permetrà tenir “la primera promoció que sortirà amb totes les novetats” del pla de millora (la POB, tota l’escolaritat de segona ensenyança i el batxillerat). El director de l’escola andorrana de Sant Julià de Lòria, Isaac Benchluch, va declarar que l’aplicació del Permsea a segon cicle és el gran repte d’aquest curs. Benchluch va exposar que es tracta d’un canvi metodològic però no de filosofia de l’escola andorrana. Així va indicar que és una pedagogia més propera a l’infant i on totes les àrees s’uneixen per resoldre una situació-problema. 
Sobre les obres, la principal és la de l’escola andorrana de segona ensenyança de Santa Coloma. Els treballs van arrencar a l’estiu i continuaran durant tot el curs, ja que es tracta d’una intervenció llarga. Això ha obligat a adaptar els espais perquè “puguin conviure els alumnes amb les obres”, va dir Vilarrubla. La directora de l’escola andorrana va explicar que, a banda, s’han portat a terme treballs de menys envergadura com ara la millora d’un pati a l’escola de primera ensenyança d’Encamp.

 

El SEP impulsa una consulta entre els afiliats per copsar l’estat dels llocs de treball a inicis de curs

El Sindicat de l’Ensenyament Públic (SEP) ha impulsat un baròmetre entre els seus 600 afiliats que té per objectiu copsar l’estat dels llocs de treball a inicis de curs. Des de l’entitat es va exposar que la principal preocupació és que les instal·lacions estiguin en perfectes condicions per poder començar les classes i que els projectes de les escoles i de les diferents àrees del ministeri estiguin ben definits, coordinats i disposin dels recursos suficients per ser implementats. El baròmetre de l’afiliat és una enquesta que es realitza als membres del cos encaminada a detectar les fortaleses o punts fluixos de la feina que desenvolupen.
A banda, el SEP va informar que continuarà fent seguiment de la llei de la funció pública i la llei del cos especial d’educació, que ara es troben a tràmit parlamentari, així com oferint assessorament legal als afiliats afectats pel recurs als edictes del 2016 i la supervisió de les borses de personal eventual. A més, el sindicat atendrà les demandes d’altres empreses on hi ha afiliats del SEP, com els serveis de cuina de l’Associació de Pares de l’Escola Andorrana (Apaea) i el personal de l’Escola Especialitzada Nostra Senyora de Meritxell (EENSM). Una altra tasca de l’entitat professional serà la participació a la comissió de la mútua de funció pública i a la comissió de seguiment del pla de pensions de la funció pública. 
Altres objectius “complementaris” del SEP per aquest curs escolar són aconseguir noves empreses col·laboradores que ofereixen descomptes amb el carnet de l’afiliat. Des del comitè executiu s’espera que els socis puguin tenir les entrades als museus nacionals i parroquials gratuïtes i també descomptes en els museus de titularitat privada del Principat, tal com s’ofereix als professionals dels països veïns. El SEP preveu convocar en breu la primera assemblea del curs per fer seguiment dels temes de treball que estan en curs. 

 

 

curs escolar
educació
sistema andorrà

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte