Diari digital d'Andorra Bondia
El cap d'Urgències de l'hospital Nostra Senyora de Meritxell, Marcos Gutiérrez.
El cap d'Urgències de l'hospital Nostra Senyora de Meritxell, Marcos Gutiérrez.

El temps d'atenció dels pacients a Urgències millora el primer semestre malgrat l'increment de visites


Escrit per: 
Agències / Foto: M.F.

El servei d’Urgències de l’hospital Nostra Senyora de Meritxell ha experimentat en el primer semestre de l’any un augment del 14% de les visites respecte del mateix període del 2018 i d’un 10,5% si es compara amb el 2017. Malgrat aquest increment, el temps perquè els pacients hagin estat objecte d’una primera valoració “s’ha millorat molt” i el 91,2% de les visites s’han valorat inicialment en menys de 90 minuts, un percentatge que fins ara se situava al 75%.

D’aquesta manera, tal com explica el cap d’Urgències, Marcos Gutiérrez, en els sis primers mesos de l’any el servei ha atès un total de 21.756 visites, el 91,2% de les quals “es van veure en menys de 90 minuts”. Altre 5,1% van ser atesos entre l’hora i mitja i les dues hores i el 3,6% restant va ser visitat a partir dels 120 minuts. Segons les dades facilitades des del servei d’Urgències, els pacients que més van haver d’esperar per ser atesos són els que presentaven episodis menys greus, segons el nivell de triatge establert. Així, 19.854 dels malalts van ser visitats en menys de 90 minuts. En aquest temps es va atendre el 100% de les persones que presentaven quadres més greus i el 97,16% dels que se situaven en un segon estadi de gravetat, segons el mateix sistema de triatge. A més, s'ha reduït el temps que els pacients passen a Urgències. Cal destacar que el mes amb més pacients visitats ha estat el gener, amb 4.215; seguit del juliol, amb 3.746 i el febrer, amb 3.706.

“L’augment de la plantilla i la reestructuració del servei ens ha facilitat la feina en el sentit que hem millorat molt en temps assistencial i de pressió assistencial, que ha baixat molt, perquè el pacient es veu abans i es resol abans”, remarca Gutiérrez, recordant, a més, que aquests “bons resultats” s’han donat fins i tot coincidint en mesos d’hivern, quan l’afluència a Urgències creix molt. En aquest sentit, reivindica el fet que s’han incrementat el volum de metges al servei i que, a més, s’han fet canvis en l’organització que han ajudat a què hagi millorat el temps de l'atenció. Recorda que el pressupost contemplava una plantilla integrada per 30 metges més el cap de servei i que ara ja està gairebé completada, ja que només queda pendent una darrera incorporació, que està en fase de selecció. Darrerament s’han sumat dos facultatius més a Urgències i Gutiérrez creu que amb aquestes incorporacions la situació és “bastant bona” per poder afrontar els pics màxims de feina que es donen al servei, especialment a l’hivern. El responsable d’Urgències es mostra satisfet per la bona acollida que ha tingut el procés de selecció de metges, la qual cosa, creu, els ha ajudat a “guanyar en qualitat de professionals”.

De manera paral·lela a la incorporació d’efectius, s’han creat “llocs intermedis de responsabilitat, amb una estructura molt més funcional, i que a part de reforçar l’assistència també reforça l’organització”, destaca Gutiérrez. Ara el repte és que aquest personal estigui “motivat” i per aquest motiu el que s’està intentant és que puguin fer molta més formació i, a més, els sigui més fàcil conciliar la vida familiar i laboral. A més a més, s’està treballant, assegura Gutiérrez, en un “projecte de futur per intentar fer el servei molt més eficient i eficaç” i creu que aquesta perspectiva també engresca els professionals. L’objectiu, recorda, és “guanyar en qualitat i seguretat clínica”.
Motius de l’augment de pacients

Gutiérrez assenyala que un dels motius que pot explicar l’increment de visites que s’ha donat aquest any pot ser “l’accessibilitat de servei”, és a dir, el fet que la gent vegi que és un servei que funciona i que és accessible. En aquest sentit, lamenta que hi hagi qui “confon accessibilitat amb la urgència” i “entre cometes” s’abusi d’acudir a aquest servei quan es podrien fer servir altres vies. Quant al tipus de patologia que més presenten aquests pacients que reben a Urgències, hi ha les lesions traumatològiques i les afeccions respiratòries a l’hivern. També són freqüents les descompensacions de malalties cròniques com ara la diabetis o la hipertensió. A més, cada vegada té un impacte més important en el volum de visites el fet que la població sigui cada vegada més envellida, amb la qual cosa des del servei han de fer front a un perfil de pacient més complex, ja que sovint presenta més d’una patologia.

temps
Atenció
pacients
urgències
millora
visites
augment
primer semestre
Número de vots: 115
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic