Diari digital d'Andorra Bondia
Un autobús que cobreix una de les línies de transport públic nacional.
Un autobús que cobreix una de les línies de transport públic nacional.

El transport públic demana menys improvisació en el canvi d’itineraris


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

Els itineraris de les línies de transport públic intern es canvien massa sovint i de forma poc planificada. Així ho va posar en relleu el president de l’Associació de Transport de Viatgers d’Andorra i de la Cooperativa Interurbana Andorrana, Gabriel Dallerès, que va destacar que es tracta d’una de les principals queixes dels usuaris. De fet, remarca que aquest aspecte obté una valoració cada cop més baixa en les enquestes que fa la seva empresa. Aquestes alteracions són motivades per obres que es fan a les zones urbanes (a les avingudes Meritxell i Carlemany, per exemple), però també per altres decisions (en pot ser una mostra l’eliminació de parades en punts com ara el carrer Bonaventura Armengol d’Andorra la Vella).
Això fa que sovint els usuaris vagin perduts i acabin sabent pel boca-orella quin és el nou itinerari i on han d’esperar l’autobús,  que per aquestes modificacions arribin tard a la feina, o provoca també afectacions en el mateix funcionament del transport, ja que en algun cas les companyies han hagut de posar més vehicles perquè el temps del recorregut no permetia mantenir les freqüències. Davant d’aquesta situació, Dallerès va destacar que seria interessant que els canvis de recorregut només els pogués dur a terme algun ens amb una visió global del transport públic i la xarxa viària, com ara la Taula de Mobilitat, ja que a hores d’ara “cada Comú improvisa”. 
El president de l’Associació de Transport de Viatgers també va explicar que a l’usuari del transport públic se li ha d’oferir comoditat. Això es garanteix habilitant les parades més adequades, ben distribuïdes i que estiguin protegides de les inclemències meteorològiques. És per aquest motiu que veu necessària l’elaboració d’un pla de mobilitat –ara se n’està redactant un de corresponent a la vall central– que estableixi les parades a una certa distància (“ni massa lluny ni massa a prop”). A banda, destaca la importància que les parades siguin suficientment grans per  tal de no entorpir la circulació i s’hauria de vetllar perquè sempre estiguessin lliures de vehicles aparcats.

Noves línies
El president de l’Associació de Transport de Viatgers es va referir també al concurs per les noves línies de transport públic. El sector va traslladar al Govern alguns suggeriments sobre el contingut del plec de bases, però desconeix si finalment seran acceptats. Un dels aspectes en els quals ha insistit és que el concurs s’ha de fer amb estudis adequats a les mans (per evitar  repetir la situació que es va viure amb el primer plec de bases) i allunyar-se de qualsevol discrecionalitat. “No podem entrar en un túnel on tot és possible”, va dir.
Les companyies també assenyalen que, si es vol mantenir el mateix servei que avui, el transport públic ha de comptar amb la mateixa aportació econòmica que ofereix el Govern. Però també diuen que és necessari deixar molt clar com es procedirà en el cas que es trenqui l’equilibri econòmic de la concessió. Un altre aspecte que s’haurà de valorar és com es porta a terme la integració de la llista de tarifes, ja que “caldrà que algú aporti recursos” pel que deixa de pagar l’usuari. A l’últim, les companyies que ara estan cobrint el servei demanen conèixer amb un cert marge de temps la data en què deixaran de dur-lo a terme. Així, aposten per un període transitori entre la situació actual i la nova i, en el cas que això no es produeixi, que es compensin els perjudicis.

transport públic
itineraris
improvisació
canvi
demana
Número de vots: 27
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic