Diari digital d'Andorra Bondia
Un vehicle que realitza el servei de transport públic nacional.
Un vehicle que realitza el servei de transport públic nacional.

El transport públic demana mesures per les pèrdues de la concessió


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / Foto: Facundo Santana

Fa poc més d’un any que van entrar en funcionament les noves línies nacionals d’autobusos regulars. Un any “convuls” que ha acabat generant un dèficit en la concessió, assenyala el gerent de Coopalsa (adjudicatària del lot 2 i 3), Gabriel Dallerès. Ara, operadora i Govern estan negociant per restablir aquest “desajust econòmic”, una obligació que, segons està recollit al contracte, correspon a l’executiu. “Hi ha certa pressa perquè el perjudici és greu”, observa Dallerès.

Les causes d’aquest dèficit s’han de buscar, principalment, en dos elements: la integració tarifària i la crisi de la Covid-19. Quant al primer aspecte, Dallerès explica que no s’havia previst en el moment de la licitació. Tan sols es va dir que es quantificaria. Ara ja s’està en disposició de saber quant es deixa de recaptar per aquest concepte i, amb les dades a la mà, es pot analitzar com reequilibrar aquest perjudici per a l’operadora. Què representa la integració tarifària? Abans de la nova concessió, una persona que volia viatjar des de la Massana fins al centre d’Andorra la Vella i que entremig volia parar a l’hospital havia de pagar dos bitllets. Ara ho pot fer amb un sempre que no hagi transcorregut més d’una hora. El mateix passa si es va des de Sant Julià de Lòria fins al centre de la capital fent una parada entremig a la Margineda. Això vol dir menys ingressos per a la companyia de transports.
Quant al segon element –la pandèmia de coronavirus–, Dallerès remarca que ha provocat una caiguda d’usuaris. Entre el 14 de març i el 14 d’agost es van registrar 500.000 usuaris menys, fet que va comportar que la companyia deixés d’ingressar 1 milió d’euros. El problema, però, és que des de l’1 de setembre se segueix generant dèficit. Així doncs, durant el mes d’octubre es van registrar entre un 26% i un 27% menys d’usuaris que al 2019. “La crisi de la Covid complica la cosa”, va dir el gerent de Coopalsa. 

Un altre aspecte que es va haver de modificar tan bon punt es va posar en marxa la nova concessió, va ser el canvi de recorreguts. Això, malgrat que va ser un motiu de desgast per les queixes que va generar, ja estava previst en el contracte.

transport públic
demana
mesures
pèrdues
concessió
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic