Diari digital d'Andorra Bondia

El túnel dels Dos Valires s’obrirà al trànsit a partir del juny de l’any vinent


Escrit per: 
Marià Miño

El ministre d’Economia i Territori, Jordi Alcobé, va informar ahir que el túnel dels Dos Valires entrarà en funcionament el juny del 2012. El ministre, que va visitar la infraestructura acompanyat del cap de Govern, Antoni Martí, i del personal tècnic, va explicar que, un cop recuperada la part malmesa, aquest desembre quedarà enllestida la boca est, mentre que el març del 2012 finalitzaran les obres de la boca oest.

Finalment, el juny del 2012 acabarà l’última fase de l’obra, consistent en la instal·lació interior del túnel. D’aquesta manera, la infraestructura s’obrirà al trànsit de vehicles amb més de dos anys de retard, com a conseqüència dels esfondraments produïts a la part massanenca.
Alcobé també va explicar que el Govern està negociant amb la banca i valorant les diferents possibilitats de finançament per fer front als prop de 110 milions d’euros que haurà de pagar l’any vinent entre la infraestructura visitada ahir i les fases 3 i 4 del vial de Sant Julià, que s’acabaran també a l’estiu. D’una banda, hi ha els 70 milions de les fases 2, 3 i 4 del túnel dels Dos Valires, que té un cost total de 160 milions. D’altra banda, la variant laurediana suposarà uns 35 milions més.
En aquest sentit, Alcobé va admetre que “els pagaments sempre són complicats i va explicar que “estem negociant amb fórmules a llarg termini amb l’objectiu de trobar “la solució més econòmica per a l’Estat”. El ministre no va descartar donar l’obra en concessió, mentre que sí que va deixar de banda la possibilitat del pagament a través del peatge. El titular d’Economia i Territori va recordar que l’adjudicació del túnel dels Dos Valires, com el del vial lauredià, es va fer pel mètode alemany, de manera que el pagament s’ha de fer un cop acabada cada fase de l’obra.
Alcobé també va reconèixer que el context econòmic “ha canviat molt” en relació amb el 2005, però va afirmar que, un cop feta l’obra “s’ha de rendibilitzar”, ja que és una inversió de futur. El ministre va destacar que els túnels, de tres quilòmetres de llarg cadascun, permetran un estalvi de temps per circular entre una vall i l’altra, i descongestionaran el centre d’An­dorra de vehicles pesants. De fet, el Govern està estudiant la possibilitat de fer pujar els camions que vulguin anar en direcció a la Massana fins a la boca est per utilitzar el túnel, una opció que considera més ràpida que haver de travessar Andorra la Vella o Escaldes-Engordany.
Aquest mateix dijous entrarà en servei un tram de la rotonda elevada situada a la boca est, per als vehicles que pugin cap a Encamp i Canillo, amb l’objectiu de continuar amb les obres a sota de la rotonda, mentre que un cop acabats els treballs es tornarà a restablir la circulació normal.
Finalment, el ministre d’Economia i Territori va especificar que el cost de la galeria de serveis ha estat zero, i va exposar que, un cop conclosa l’obra, CTRASA es farà càrrec de la gestió única dels túnels i dels carrils multiús que hi ha al país.

Pont de Lisboa

De la seva banda, el cap de Govern, Antoni Martí, va confirmar que finalment el pont que connectarà la boca oest amb la carretera general de la Massana s’anomenarà pont de Lisboa. Martí va explicar que una de les opcions que s’havien apuntat era que es digués pont de Portugal, però va argumentar que finalment s’ha optat per denominar-lo amb el nom de la capital lusitana, no només per l’accident que va tenir lloc el 2009 i que va deixar cinc víctimes mortals, sinó també per coherència amb la nomenclatura dels ponts de París i de Madrid.

Els estudis avalen la construcció d’una rotonda a la plaça Laurèdia

El ministre d’Economia i Territori, Jordi Alcobé, va anunciar ahir que està a punt de tancar un acord amb el Comú de Sant Julià per construir una rotonda a la plaça Laurèdia, després que els estudis encomanats han determinat que es tracta de “l’opció òptima per descongestionar el trànsit” un cop s’hagin acabat les fases 3 i 4 del vial de Sant Julià.
Després d’haver-se trobat per segona vegada amb els responsables de la corporació local, Alcobé va admetre que de moment encara no s’ha acceptat la proposta, però va matisar que totes dues parts estan buscant “la millor opció per a Andorra i per a Sant Julià” i va afegir que tan sols falta concretar quin ha de ser l’emplaçament de les zones d’aparcament que es perdran a l’avinguda Francesc Cairat.
D’aquest manera, la rotonda de la plaça Laurèdia distribuirà la circulació a la sortida del túnel de la Tàpia i absorbirà també el trànsit procedent d’altres punts de la parròquia, com ara la Rabassa, Aixirivall o Certés. Segons va explicar el ministre, la construcció de la rotonda, que el Comú va posar en dubte inicialment, “és una bona solució tècnica, atès que és un punt on conflueixen moltes vies”, ja que “donarà cabuda als habitants de Sant Julià, que podran agafar el túnel directament sense haver de fer cap gir més enllà del de la rotonda, i per als visitants que pugen a Andorra”.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte