Diari digital d'Andorra Bondia
Ara per ara, només hi ha assegurada al 100% la incorporació d’un metge més a Urgències, que es farà efectiva l’1 de febrer.
Ara per ara, només hi ha assegurada al 100% la incorporació d’un metge més a Urgències, que es farà efectiva l’1 de febrer.

Els facultatius proposaran una nova organització per al servei d’Urgències


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: Jonathan Gil

La comissió especial d’Urgències que s’ha creat per anar solucionant els principals problemes d’aquest servei de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell –que es basen principalment en una manca de personal destacada– va prendre el primer contacte dimecres passat. En aquesta primera reunió els metges i treballadors d’Urgències van explicar a la direcció del SAAS els principals neguits que tenen davant la falta de personal. La propera setmana està prevista la segona reunió  en què els professionals d’Urgències exposaran una proposta que passa per canviar en un futur l’estructura d’organització del servei. “Es tracta d’un canvi de sistema en l’àmbit més professional i d’organització”, va manifestar Marcos Gutiérrez, un dels metges que és portaveu d’aquesta comissió. Segons Gutiérrez, les necessitats actuals del servei han canviat i s’ha de replantejar un nou esquema. La proposta serà estudiada i analitzada pel SAAS, que ja ha reconegut també que cal un nou paradigma estructural.
Anem per parts. La nova comissió està formada per quatre metges d’urgències, quatre infermeres, un auxiliar i un tècnic sanitari, amb representants de la direcció del SAAS. En aquesta comissió es va plantejar, el passat dimecres, tots els problemes que deriven  d’uns torns de 12 o 24 hores als quals s’afegeixen hores extra “sense cap planificació”, expliquen. Des de direcció es va assegurar que el proper dijous, 1 de febrer, s’incorporarà un nou metge d’urgències, i està previst, encara sense confirmar al 100%, que durant el febrer se n’incorpori un altre. Cal recordar que la plantilla actual és d’uns 17 metges quan es preveu que en fan falta 28. Aquella arribada d’onze professionals que des de la mateixa direcció es va dir que estaven gestionant els tràmits burocràtics per poder exercir al Principat, no està assegurada a hores d’ara.
Per tant, la problemàtica de la sobrecàrrega de feina (que es quantifica en més de 200 hores mensuals, quan hauria de ser unes 166 hores), la no planificació, i en conseqüència les hores d’espera llargues i el mal ambient laboral provocat per tot el que s’ha esmentat, continuarà. 
Des de direcció només s’ha informat que estan fent tot el possible perquè aquestes noves contractacions siguin una realitat, però tal com diu Gutiérrez, confirmada al 100% només hi ha la del metge que s’incorpora l’1 de febrer. 

Noves necessitats
Independentment d’aquest increment de personal, els metges d’urgències també volen redactar una proposta amb diversos ítems per canviar l’estructura organitzativa. Aquest canvi es basarà, segons Gutiérrez, a analitzar les necessitats actuals del servei, que diu que han canviat. “Després de la crisi, torna a haver-hi més turisme, i cada cop hi ha més gent gran en la població. Aquest segment té més necessitats especials, amb patologies més cròniques, necessita un temps més llarg a urgències que una patologia de trauma, per exemple”, va comentar el metge d’urgències. 
Noves necessitats però també canvi en les funcions que requeriran més personal diari. Segons Gutiérrez, en l’actualitat el mateix metge que atén a Urgències també ha de sortir amb ambulància o helicòpter a acompanyar un pacient. “Un professional que ha de fer tanta cosa no pot estar a sobre del pacient”, va dir. Per tant, el que es vol plantejar en aquesta primera proposta inicial de canvi de paradigma d’organització del servei és crear una plantilla més gran diària. Actualment el servei d’Urgències l’atén tres metges de dia amb la figura d’un coordinador i tres de nit, sense coordinador. La proposta aniria encaminada a incrementar aquestes xifres. 
Un cop elaborada aquesta proposta i presentada la propera setmana a la direcció del SAAS, aquesta l’estudiarà. Mentrestant, la comissió treballarà per millorar l’estat actual del  servei amb les noves incorporacions que vagin aconseguint-se de nous metges d’urgències al servei. 
Aquesta nova organització i nou paradigma del servei d’Urgències “vol anar cap a una assistència més professional i més planificada”, va dir Gutiérrez, però en cap cas repercutirà en un canvi de cara a l’usuari. Segons el portaveu de la comissió d’urgències, el que es vol fer és a nivell intern organitzatiu.
Amb tot, cal destacar que a la comissió no hi figura el cap del servei, el doctor Josep Gómez,  ni se l’ha convocat. Gómez  va ser criticat pels mateixos treballadors perquè segons alguns professionals no va saber gestionar la fuga que es va produir de metges d’urgències. 

Temps d'espera
Aquesta manca de personal, falta d’organització, i increment d’hores extra “ve d’anys i provoca mal ambient laboral, influeix en els professionals i de cara als companys i als pacients es nota”, va dir Gutiérrez. 
A més, també destaca que abans en èpoques de més afluència com l’hivern, sempre hi havia un metge de reforç que ara no hi és. I per tot, en moments de màxima afluència com el Nadal el temps d’espera pot ser de sis hores. Un temps que no millorarà de cara al proper mes amb la incorporació d’un o dos professionals mèdics més, perquè per tenir una millor organització i planificació en fan falta deu més.

facultatius
organització
servei
urgències

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte