Diari digital d'Andorra Bondia
Personal de la recepció d’un hotel atén els clients.
Personal de la recepció d’un hotel atén els clients.

Els hotelers diuen que els canvis al registre d’ocupació són una ajuda


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: BonDia

Les associacions hoteleres celebren els canvis introduïts al Reglament del Registre d’Ocupació d’Allotjaments Turístics (ROAT)  que tenen per objectiu ampliar el termini de temps de tramesa de les dades dels clients al departament de policia. El president de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), Carles Ramos, va destacar que tot i que no es tracta d’una modificació significativa, la mesura suposa “una ajuda”, ja que evita les presses que hi ha avui per traslladar la informació a la policia. El fet és que fins ara, els establiments havien d’enviar les dades dels clients que hi pernoctaven abans de 12 hores. Amb la modificació, s’ha mantingut aquest termini per als clients que només s’allotgen una nit, mentre que per als que ho fan dues nits o més disposen de fins a 24 hores.
Ramos va explicar que hi ha establiments que tenen aquests tràmits automatitzats mentre d’altres ho han de fer manualment. En el segon cas, l’operació suposa més temps, però de tota manera el president de la UHA va assegurar que això no és una “preocupació primària”. Ramos sí que va insistir, però, que al sector li agradaria tenir “un programa més a la mida”. Una de les demandes és que aquesta eina permeti extreure dades estadístiques relacionades amb la procedència dels clients, les edats o el tipus de visitant. Ramos destaca que aquesta informació permetria tenir el detall de l’evolució dels diferents mercats, les estades mitjanes o el perfil de turista que viatja a Andorra (si són principalment famílies, per exemple, o d’altres tipus). Tot plegat pot servir per orientar les campanyes turístiques, va dir. El Govern, segons va informar al sector recentment, està treballant amb aquest objectiu.
També la presidenta d’Autèntics Hotels d’Andorra (AHA), Cristina Canut, es va congratular de l’ampliació del termini per traslladar les dades d’ocupació a la policia. Canut va destacar que la modificació s’adapta als horaris dels hotels i “permet treballar en millors condicions”. Per això va afirmar que el canvi “s’agraeix”, tenint en compte que hi ha hagut establiments que han estat sancionats per haver enviat les dades massa tard. La presidenta de l’AHA va explicar que alguns hotels aposten per trametre tota la informació en bloc un cop han fet el tancament del dia, ja que aquest és un sistema més fàcil per a totes les parts, mentre que d’altres ho envien un per un. Segons Canut, amb aquesta darrera opció hi ha més risc que hi hagi “oblits”. L’hotelera també va exposar les dificultats d’alguns establiments per tramitar el ROAT, sobretot durant la nit, ja que alguns establiments no tenen recepcionista en aquest horari, sinó un vigilant que desconeix els processos. 
La presidenta de l’AHA va recordar que acostumar-se al ROAT no ha estat fàcil. “Cada establiment s’ha adaptat com ha pogut”, però no s’han fet formacions ni s’ha assegurat que el sistema informàtic de cada hotel fos compatible amb el ROAT, va declarar. A més va indicar que ha estat cada establiment el que ha hagut de fer un esforç a nivell informàtic. “Eres tu qui s’havia d’adaptar i si no es compleix, multa”, va lamentar. A tot això cal afegir-hi que l’eina utilitzada per al registre era poc àgil i, sobretot en el moment en què es va implantar, es penjava sovint. 
El Govern va aprovar la modificació del Reglament del Registre d’Ocupació d’Allotjaments Turístics el 10 d’abril passat i la mesura entrarà en vigor demà. L’executiu va indicar que si bé les dades dels clients s’han d’enviar sempre en el termini més breu possible a la policia, la modificació del reglament permet als allotjaments turístics tramitar la informació, en el supòsit que el client tingui dues o més nits reservades, amb un màxim de 24 hores des de la seva arribada, o abans que abandoni la seva estada si ho fa abans que passin 24 hores.
Els canvis s’han dut a terme després de constatar que el reglament del ROAT, que va entrar en vigor el maig del 2018, generava certes dificultats a l’hora de trametre la informació en el termini de temps que s’exigia fins ara, fixat en 12 hores, sobretot en períodes de molta afluència de turistes. Des de l’executiu es va defensar, en tot cas, que disposar d’un Registre d’Ocupació d’Allotjaments Turístics degudament omplert i actualitzat, amb la informació de tots els clients, és imprescindible per a una destinació que vulgui preservar la seguretat dels ciutadans i dels visitants.

 

hotelers
ajuda
canvis
registre
d'ocupació

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte