Diari digital d'Andorra Bondia
El servei d’Atenció i Mediació prop de l’Administració de Justícia està situat a la primera planta de la Seu de la Justícia.
El servei d’Atenció i Mediació prop de l’Administració de Justícia està situat a la primera planta de la Seu de la Justícia.

Els mediadors “no veuen clar” que el Govern els tregui àmbits d’actuació


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Facundo Santana

Els mediadors aplaudeixen que  la Llei de l’Institut Nacional de l’Habitatge tingui en compte la mediació per a la resolució de conflictes relacionats amb l’arrendament d’habitatge i evitar així anar a la Batllia. El que “no veuen clar” és que se n’hagi d’ocupar el servei gratuït d’Atenció i Mediació prop de l’Administració de Justícia, que “pot arribar a ser una competència deslleial”. Ho expressa l’advocada i mediadora Cristina Madrigal com el que sent el col·lectiu. Així, considera que de la mateixa manera que hi ha un servei de justícia gratuïta per a la gent amb pocs recursos segons el qual el Govern remunera els advocats que hi estan inscrits amb uns honoraris més baixos dels habituals, en el cas de la mediació hauria de ser el mateix. 

Madrigal manifesta que el Govern ho va fer “molt bé” amb la llei de mediació i la creació del registre de mediadors, però remarca que és precisament aquest registre el que garanteix la qualitat del servei perquè per estar inscrit s’ha d’acreditar una formació específica i un reciclatge actualitzat cada dos anys, a més de tenir una assegurança de responsabilitat civil, estar donat d’alta de comerç i tenir un lloc físic on desenvolupar l’activitat. En canvi, es dona la paradoxa que les persones que fan de mediadors en el servei de mediació de la Batllia no hi estan inscrits, afirma, i “amb la llei a la mà” només poden exercir la mediació les persones inscrites al registre. A més, si el Govern va assumint franges d’activitat a nivell de mediació com ja ha fet amb la família i ara l’habitatge, es pregunta “a què es dedicarà el mediador si li treus dues àrees d’activitat tan importants perquè les estàs oferint a tothom sense filtrar una necessitat econòmica?”. En aquest sentit, proposa que es podrien pactar uns honoraris amb l’Administració per a aquelles persones que no puguin fer front a un servei de mediació privat.

Ara bé, oferir d’entrada un servei gratuït per a tothom és el que consideren qüestionable. A això s’afegeix la preocupació del col·lectiu perquè en poc temps assoleixi també l’àmbit del treball. 

Segons explica Madrigal, l’esperit amb el qual es va fer la llei de mediació és que hi hagués un equip de mediadors igual que n’hi ha d’advocats o altres professions que poguessin donar aquest servei “i ara sembla que sigui una mica un servei social”.  I la mediació no és un servei social, reivindica, és una professió amb la dignitat dels seus professionals que s’han de poder guanyar la vida. Si es demana un postgrau i unes formacions continuades perquè després hi actuï un servei que depèn de Govern, “al final vas traient l’activitat dels mediadors i la deixes buida de contingut”.  

El centre de resolució de conflictes, “una escletxa”
La Cambra de Comerç ja fa temps que treballa en la creació d’un centre de resolució alternativa de conflictes que abastarà diferents àrees de competència, com ara la laboral o la mercantil, sempre des del vessant empresarial. Els mediadors consideren que aquesta “serà l’única escletxa” que podran utilitzar: treballar per a la cambra, diu Madrigal. Aquest centre no farà només mediació sinó altres sistemes de resolució de conflictes, com conciliacions i negociacions. Es tracta d’una aposta de la Cambra per afavorir que les empreses puguin resoldre per si mateixes els conflictes amb l’ajuda d’una persona intermediària. D’aquesta manera es podran assolir acords sense que sigui necessàriament un tercer qui imposi la seva solució.

Així, es podrà actuar en àmbits com el treball o reclamacions de quantitats. Els mediadors consideren que la iniciativa “està molt bé perquè té molts afiliats”. S’utilitzaran mediadors nacionals i internacionals i se satisfaran uns honoraris.

La mediadora exposa que una de les preocupacions del col·lectiu és que la gent només valori que el servei és gratuït sense tenir en compte els rèdits i les virtuts que els pot reportar.

mediadors
Govern
àmbits
actuació

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte