Diari digital d'Andorra Bondia
Ramón Tena va ser el primer mediador a prestar el servei al Principat.
Ramón Tena va ser el primer mediador a prestar el servei al Principat.

Els mediadors reben més casos derivats de la Batllia i del Superior


Escrit per: 
P.G. / Foto: Jonathan Gil

Després de poc més d’un any d’aplicació de la Llei de mediació, els professionals que s’encarreguen d’oferir aquest servei han remarcat que hi ha hagut un increment considerable de casos derivats de la Batllia i el Tribunal Superior als seus despatxos. Així ho confirma Ramon Tena, que va oferir el primer servei de mediació en l’àmbit privat al Principat. Segons Tena, el seu despatx obria entre un i dos casos andorrans a l’any, “aquest any ja n’he obert deu”, explica. Gairebé el 100% són relatius a aspectes familiars, de parella i sobre qüestions com la custòdia i les manutencions. Tot i això, una proposta que es vol fer i que encara no s’ha formalitzat és posar en marxa una prova pilot perquè la Batllia comenci a derivar a la mediació casos de temàtiques diverses.

Aquest increment també ha estat constatat pel servei de mediació de la Batllia, que és públic i només atén casos familiars, una mitjana de 200 a l’any. Segons Loli Terrón, tècnica del servei, “la Batllia els recomana acudir a mediació almenys perquè tinguin una primera entrevista informativa”. Terrón explica que tenen entrevistes programades de mediació fins a finals de setembre.   
Segons Tena, “està demostrat que quan una població experimenta la mediació fa que els ciutadans siguin els mateixos que prescriguin els casos perquè es rebaixa el conflicte i la tensió”. Tena va dir que en altres regions veïnes, com Catalunya, la mediació “és molt utilitzada per a conflictes també en l’àmbit laboral i fins i tot en repartiments d’herència”. 
Les derivacions que arriben als mediadors venen de diferents situacions. Des que la Batllia recomani el servei de mediació perquè les dues parts puguin executar les normes derivades d’una sentència de separació o de divorci, fins a sentències que venen del Tribunal Superior i s’arrosseguen des de fa molts anys. Aquesta segona via és, segons Tena, la més novedosa, perquè abans la Batllia ja traslladava casos a mediació, però ara es troben que el Superior també recomana el servei. 
“Les situacions que ens arriben són de tipus familiar, i el que aconseguim amb la mediació és que les dues parts en un divorci o separació millorin la comunicació”, comenta Tena.  L’expert en mediació afegeix que des d’aquest servei “insistim que la parella, malgrat que s’hagi separat sentimentalment, continua sent parella per a l’educació i la cura dels fills, i per això és important que la comunicació entre ells sigui bona, per l’interès dels fills”, recorda. 

Accés a la mediació
Actualment hi ha dues vies que els ciutadans poden triar. Una és acudir al servei de mediació de la Batllia, que és públic, i l’altra són els despatxos privats dels mediadors. Avui hi ha quatre mediadors en exercici, malgrat que el país ja compta amb 45 persones formades en la matèria. 
L’èxit de la mediació es resumeix, tal com explica el mateix Tena, “en el moment en el qual les dues parts s’escolten i ja comencen a arribar a acords per temes puntuals”.  Perquè aquestes situacions es puguin donar, cal fer un nombre determinat de visites al mediador. Segons ell, no hi ha un patró únic, “perquè depèn molt de la parella i de com es viu el conflicte”. Si cal posar una xifra, concreta que aquelles parelles que no tenen una situació molt degradada poden arribar a resoldre gran part dels acords necessaris per la custòdia dels fills en cinc o sis visites. Tena també remarca que hi ha parelles que arrosseguen multitud de demandes judicials, en ocasions des de cinc o més anys enrere, i que viuen una situació molt contaminada: “Per a aquests casos, les trobades amb el mediador poden arribar a deu, i fins i tot a catorze”, adverteix Tena. 
L’expert insisteix que en una parella, quan hi ha un fet traumàtic com pot ser una infidelitat, “és més difícil de pair i caldrà fer un esforç més gran a l’hora de seure a acordar”. “Puc dir que hi ha sis o set casos de cada deu que arriben a acords totals o parcials”, assegura. El mediador exerceix a ciutats com a Barcelona, on sí que té casos de temàtiques diferents a les familiars. Segons Tena, la tendència de la mediació ha de ser que la població vegi útil el servei “quan hi ha un conflicte en una comunitat de veïns, en el repartiment d’una herència o entre dos treballadors d’una empresa, per exemple”. 
Tena representa els mediadors en la comissió de mediació que es va crear amb la llei, junt ament amb representants del Col·legi d’Advocats, de la Cambra de Comerç, de Justícia  i del ministeri de Justícia i Interior. Aquesta comissió té ara la tasca de desenvolupar els reglaments de la Llei de mediació, que va entrar en vigor l’abril de l’any passat. Entre els reglaments hi ha el de la mediació, el de la formació, el codi ètic, així com el d’honoraris indicatius dels mediadors. També es preveu l’elaboració d’un protocol sobre el mecanisme de derivació a la Justícia, ja que segons diu la llei el batlle pot instar a la mediació. 

mediadors
casos
Batllia
Superior

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte