Diari digital d'Andorra Bondia
Pares i mares van acompanyar els fills en el primer dia del curs, a l’escola andorrana de maternal i primera ensenyança de Sant Julià.
Pares i mares van acompanyar els fills en el primer dia del curs, a l’escola andorrana de maternal i primera ensenyança de Sant Julià.

Els nouvinguts augmenten lleument la xifra d’alumnes al sistema andorrà


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: Jonathan Gil

Carregats de motxilles i de somriures. Així van començar ahir el curs escolar 2019-2020 més d’onze mil alumnes dels diferents centres escolars dels tres sistemes educatius del Principat. Somriures i motxilles a partir de primària, però, perquè els més petits de maternal tenien altres expressions a les cares i algun plor. A falta de les xifres definitives el nou curs es presenta amb una xifra d’alumnat similar al curs anterior i mostra una estabilitat global, segons asseguren des del Govern. Tot i això,  en aquesta darrera setmana encara s’estan produint algunes matriculacions. A l’escola andorrana són un total de 4.400 alumnes, una xifra que suposa, segons la directora d’Escola Andorrana, Maite Casals, un lleuger increment respecte del curs anterior i les xifres encara poden variar en els propers dies arran d’aquestes matrícules de darrera hora. La gran majoria de les noves matriculacions venen de nens de fora del Principat. 
El sistema andorrà comença el curs amb els principals reptes de “consolidar el model per competències”, que ja arriba a tercer cicle de primera ensenyança, a tota la segona ensenyança i a batxillerat, tal com va explicar ahir Casals. Segons la directora de l’escola andorrana el model per competències dona una millor “qualitat al sistema perquè els alumnes surten més preparats al nou món que ens arriba”. Per tot, Casals va fer una valoració molt positiva de com està implantant-se el nou model. 
A més, també va destacar que aquest any s’està engegant un projecte de competència emprenedora amb ESADE i “el que volem és formar els docents i consolidar aquesta competència amb els treballs que fan, enfocats a l’emprenedoria”. Durant el curs també es continuarà una formació als docents sobre aquest nou model competencial.
El retorn a les classes es va desenvolupar ahir amb normalitat i sense incidències destacables. Respecte a les infraestructures escolars del país, l’obra més important continua sent l’ampliació de l’Escola Andorrana de Santa Coloma. Els treballs van començar el mes de juny de l’any passat, i segons Casals avancen al ritme esperat i segons els terminis previstos inicialment. La directora del departament de l’Escola Andorrana va explicar que al setembre de l’any vinent està previst que tornin a aquest centre els alumnes de segona ensenyança que ara estan ubicats al Roc de manera provisional. 
Altres centres del país, com per exemple l’escola del sistema espanyol Sagrada Família d’Escaldes-Engordany, també han estrenat el curs amb les reformes que es van dur a terme durant l’estiu.
El fet que els nouvinguts incrementin l’alumnat al sistema andorrà és un denominador comú a la majoria dels centres. És el cas de l’escola de maternal i de primera ensenyança de Sant Julià, on el seu director, Isaac Benchluch, va explicar ahir que malgrat que la xifra d’alumnes es manté estable (330 escolars), s’han produït unes cinc matriculacions noves d’alumnes del país i entre 10 i 15 matriculacions noves més de nouvinguts. Segons Benchluch, s’han matriculat alumnes procedents de Xina, Brasil o Tarragona, i el director de l’escola destaca els recursos que el sistema andorrà destina per a la seva vessant integradora, com és el cas de cursos intensius de llengua o activitats de cohesió proposades per la psicopedagoga, entre d’altres. 
Benchluch també va destacar la tasca del professorat a l’hora de preparar el nou curs perquè a partir d’ahir s’iniciés sense cap anomalia.
A més, l’ambaixador espanyol, Àngel Ros, acompanyat per personal de l’ambaixada i del consolat, va estar present ahir en l’inici del curs, en aquest cas del sistema espanyol a les aules del Col·legi Espanyol Maria Moliner. Aquest centre compleix aquest any el 50 aniversari i té previst celebrar-lo amb un programa d’activitats culturals, pedagògiques i de sensibilització social i mediambiental. Avui i demà l’equip de l’ambaixada espanyola té previst visitar els altres centres del sistema espanyol, Sant Ermengol, Sagrada Família i Mare Janer, i el col·legi  privat Agora. En total uns 3.000 alumnes s’eduquen en el sistema espanyol a Andorra. 
Altres alumnes també van començar en els diferents centres del sistema francès en aquest inici del nou curs escolar que canvia de dècada.

Alumnes mediadors que eviten l’assetjament

La directora de l’escola andorrana va destacar ahir que el ministeri d’Educació va intervenir el curs passat en un cas d’assetjament. Casals va destacar que l’aplicació per detectar casos d’assetjament anomenada B-Resol va rebre l’any passat tres alertes. Tot i això, la responsable del departament va remarcar la importància de la comissió de mediació que hi ha a les escoles on els mateixos alumnes fan funcions de mediadors de conflictes. Segons Casals, aquesta tasca evita en moltes ocasions possibles situacions d’assetjament. 
“La mediació es produeix entre iguals; són els alumnes els qui parlen entre les dues parts del conflicte i la idea és que es treballi qualsevol situació que puguin veure al pati o a les aules de manca de respecte, d’agressió, ni que sigui una mirada o una empenta perquè se’n pugui parlar amb els tutors o professors que ells tenen com a referents i explicar-ho”, va explicar Casals. 
La directora de l’escola andorrana va explicar que a les tutories es parla molt del fet “que el respecte és primordial, i que també és important que els altres se sentin respectats i que es valorin els punts de vista”.  Així mateix, Casals va destacar que el curs passat es va intervenir en 10 casos de mediació en els diferents centres escolars. “El més important és que es pugui arribar abans que es produeixi l’assetjament a través del neguit de l’alumne i fent ús de la mediació”, va dir. 
En aquest sentit, la responsable de l’escola andorrana va destacar la importància de l’observació d’educadors, col·laboradors de pati i de menjadors per evitar situacions d’assetjament. 

nouvinguts
augmenten
lleument
d'alumnes
nombre
sistema andorrà

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

No sé que hi pinta el model espanyol, amb l'Andorrà n'hi ha d'haver prou. És tenir mala peça al teler això dels espanyols...

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte