Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment de la reunió de poble d’ahir al teatre de les Fontetes de la Massana.
Un moment de la reunió de poble d’ahir al teatre de les Fontetes de la Massana.

Els números vermells d’EMAP tornen a les xifres prèvies a les preferents


Escrit per: 
M.S./ Foto: Facundo Santana

L’impacte de la Covid-19 s’ha deixat notar amb força sobre els resultats de Vallnord Pal Arinsal, que preveu tancar aquest exercici amb unes pèrdues de 7 milions d’euros i un endeutament de més d’11 milions, fet que suposa que el camp de neu hagi retornat a les xifres del 2013 quan va haver de ser rescatat amb l’emissió de participacions preferents d’Estacions de Muntanya Arinsal Pal (EMAP) per un valor de 19 milions d’euros.

Així ho va exposar ahir la cònsol major massanenca, Olga Molné, en la reunió de poble celebrada al teatre de les Fontetes per fer balanç del primer any i mig de mandat, una trobada centrada en bona part en la situació financera del camp de neu i en l’estratègia de futur perquè aquesta “continuï sent el motor econòmic de la parròquia i del país”. I és que per la cònsol, la pandèmia de la Covid-19 ha posat de manifest “el que seria la parròquia de la Massana sense l’estació” ja que com es va veure el darrer hivern tot el teixit econòmic “en surt perjudicat”.
Molné, que va assegurar que l’estació “és el nostre tresor però també la nostra gran preocupació”, va insistir en la necessitat de “trobar una solució perquè d’aquí a uns anys no haguem de tancar l’estació”, fet que “seria dramàtic”, motiu pel qual s’està “treballant durament per capgirar la situació”.

En aquesta línia, la cònsol, que va repassar la bona tasca i la gestió “acurada” que s’ha fet des del 2013 i que va permetre arribar fins als 209 milions d’ingressos el 2019 i obtenir “un petit benefici cada any”, va incidir en els tres grans reptes que ha d’afrontar el camp de neu per tirar endavant com són “plantejar sí o sí una nova fórmula empresarial amb un o més partners que ens puguin ajudar”, el reforç del lideratge en el món de la bici i també els reptes mediambientals del canvi climàtic i per fer l’estació més sostenible. Respecte a l’entrada de nous accionistes, i tot i no concretar gaire, Molné sí que va assegurar que “hi ha interès”, que s’han fet reunions i que “n’hi ha d’altres de programades”.
Al seu torn, la cònsol menor de la Massana, Eva Sansa, va fer un repàs del full de ruta per al camp de neu Horitzó 2040, incidint que “el canvi d’accionariat és ja una necessitat urgent”, un canvi a més que permetria “millorar les finances comunals”, i en tres grans projectes com són l’heliport nacional, el telefèric del pic de Carroi i el seu posterior enllaç amb el pla de la Caubella i l’ampliació del domini esquiable amb la connexió Arinsal Pal.

Quant a l’heliport, pendent dels estudis mediambientals que ja ha iniciat l’executiu, Sansa va destacar que aportaria un “valor afegit” a l’estació, mentre que amb relació al projecte del telefèric va remarcar que la creació d’una nova porta d’entrada a l’estació permetria “incrementar en 150.000 els dies d’esquí”.

Precisament, la qüestió del telefèric és el que més preguntes va comportar entre els assistents i les persones que van seguir el debat per streaming. Així, i davant la preocupació mostrada pels ciutadans, les cònsols massanenques van reiterar la seva intenció de fer una consulta sobre aquest projecte, per a la qual ja s’han encarregat tot una sèrie d’informes sobre l’impacte econòmic que podria tenir aquesta infraestructura “per tal que la gent pugui decidir amb tota la informació i el màxim coneixement de causa”, va apuntar Molné.

Així mateix, Molné i Sansa, que van avançar que de cara a la tardor tindrà lloc una nova reunió “centrada exclusivament en EMAP” i en aquestes qüestions, van explicar que el parc solar de la Tosa, que subministrarà fins al 37% de l’energia que consumeix el camp de neu, estarà enllestit aquest mateix any i no el 2022 com es preveia inicialment ja que les “obres van a molt bon ritme”.

D’altra banda, i alternant-se en el torn de paraula, Molné i Sansa van anar repassant les diferents actuacions que s’han portat a terme departament per departament. Així, quant al trànsit, i després de recordar mesures com la nova rotonda a l’avinguda Sant Antoni o el doble carril des de la rotonda d’Anyós fins a la dels Dos Valires, Sansa va avançar que de cara al curs vinent els alumnes de l’escola francesa avançaran un quart d’hora l’horari, tant d’entrada com de sortida. Així mateix, es crearà el servei Esplai-flaix de mitja hora per donar marge als pares davant el canvi d’horari, mentre el servei de transport escolar l’assumirà el bus parroquial.

Les cònsols, que van repassar les accions portades a termes per donar suport al teixit empresarial de la parròquia davant la Covid, van refermar l’aposta per “consolidar la Massana com a parròquia de vida”.

números
vermells
EMAP
tornen
xifres
prèvies
preferents
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic