
Els sindicats de l’administració es van reunir ahir a la tarda per elaborar un document amb tota una sèrie de condicions socials i laborals que consideren imprescindibles perquè es pugui arribar finalment a un consens sobre el nou model de jubilació amb el Govern.
El secretari general de la Unió Sindical d’Andorra (USdA), Gabriel Ubach, va explicar que només si el Govern accepta aquestes demandes, que ara es faran arribar al ministre de Finances i Funció Pública, Jordi Cinca, les bases dels diferents sindicats acabaran donant suport a un possible acord sobre aquesta matèria.
Aquestes compensacions que es pretén que accepti l’executiu farien que finalment el nombre de persones que es vagin prejubilant sigui molt reduït i, per tant, que l’impacte econòmic que suposi per a l’Estat sigui el mínim possible. Ubach va insistir que els funcionaris ja han cedit molt amb la negociació que ha tingut lloc els últims mesos, ja que perden un 10% en el sou amb què es poden jubilar i han de fer front a un altre 3% de cotització per pagar les futures jubilacions. A més, el màxim responsable de l’USdA recorda que ja són molts els anys de congelació salarial que s’ha aplicat als funcionaris. “Demanem algunes millores socials i laborals, que no suposen unes grans despeses, per les pèrdues que ens comporta el canvi de model en els complements de jubilació”, va assenyalar el líder de l’USdA. Ubach va indicar que els sindicats mantenen la reivindicació que les prejubilacions es puguin fer com fins ara “i respectant les especificitats de cada cos”.
Per la seva banda, el cap de Govern, Antoni Martí, va insistir ahir de nou en la necessitat de procedir a la reforma del model de jubilació perquè no es poden mantenir els elevats complements previstos fins ara, que va comparar amb els existents al sector privat. Segons va dir Martí, amb l’actual model s’haurien de provisionar uns 1.800 milions d’euros per pagar les jubilacions dels funcionaris i amb el nou aquesta quantitat es redueix fins a 325 milions d’euros. “Hem d’afrontar les qüestions tot i ser impopulars”, va dir.