Diari digital d'Andorra Bondia
La línia verda marca la zona que no pot ser sobrevolada per drons ni parapent en determinades franges horàries.
La línia verda marca la zona que no pot ser sobrevolada per drons ni parapent en determinades franges horàries.

Els vols de l’aeroport de la Seu poden fer inviable el parapent d’Organyà


Escrit per: 
A. Doral

Els més veterans recordaran aquella cançó de The Buggles que deia que el vídeo va matar l’estrella de la ràdio, oi? Doncs si miren amb atenció el mapa que figura aquí al costat veuran que l’entrada en funcionament de l’aeroport de la Seu d’Urgell  podria fer inviable el funcionament ple de les instal·lacions de parapent d’Organyà, uns equipaments en què s’acaba de realitzar una inversió que voreja els 400.000 euros i als quals la petita població alturgellenca fia part important del seu benestar econòmic. Per què? Doncs perquè les infraestructures per practicar aquest esport es troben en el perímetre que marca la zona d’exclusió aèria, és a dir, l’àrea en què no estan permesos estels, drons...  ni parapentistes, per descomptat.
    
Els responsables de l’aeroport La Seu-Andorra difonien ahir un missatge que entra dins de “l’operativa habitual” de la infraestructura, explicaven. “Jueves 20 de mayo 2021 la FIZ ampliada (Flight Information Zone) estará activada entre las  10:00 LT y las 14:00 LT ya que el aeropuerto se encontrará en ese horario en uso público.
Solicitamos que con la FIZ ampliada activada los veleros, drones y globos de la  Cerdanya eviten el sobrevuelo de la zona N de la FIZ para evitar aterrizajes de emergencia y/o afectación a la FIZ del aeropuerto”. La mateixa prohibició serveix per a parapents.
    
De moment, i amb un aeroport que no acaba d’enlairar-se, l’afectació no semblaria molt elevada. Les escoles de parapent que funcionen a Organyà han de suspendre les activitats durant aquests horaris i l’Ajuntament hauria –una altra cosa és si ho fa– d’advertir que no es pot volar en aquestes hores.  Si la freqüència de vols és baixa, les dues infraestructures podrien conviure en cert equilibri.
    
Però es plantegen problemes. Els de tipus econòmic, per exemple: serà atractiu per als esportistes freqüentar unes infraestructures que no es poden utilitzar en les franges horàries marcades pels vols?
    
Hi ha, no obstant això, un problema més preocupant: la seguretat. Ja no tant perquè escoles i Ajuntament adverteixin els usuaris, sinó perquè aquests pilots, alguns d’ells entre els més agosarats parapentistes acrobàtics del món, en facin cas. El principal atractiu per a ells, i per això d’Organyà es parla com de la muntanya màgica, són els corrents d’aire calent que els permeten llargues hores de vol i els propulsen a altures extraordinàries. Alguns d’ells, i ja n’hi hauria hagut casos, passen olímpicament de qualsevol advertència. De moment s’ha resolt sense cap accident.

A banda del risc tan evident per a la seguretat de les persones, de l’esportista i per descomptat de qui vagi a bord d’un avió, hi ha el risc afegit que si el pilot d’una aeronau notifica haver detectat un parapentista en la zona i horari no permesos, l’autoritat aèria podria clausurar les instal·lacions d’Organyà sense contemplacions.
    
Es coneixia aquesta incompatibilitat en realitzar una forta inversió? Sembla difícil pensar que no, coincideixen veus diverses. S’ha optat per l’estratègia de l’estruç, aleshores?

aeroport
vols
inviable
parapent
Organyà
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic