Diari digital d'Andorra Bondia
Lóan Poulet, amb el seu llibre, publicat per Círculo Rojo.
Lóan Poulet, amb el seu llibre, publicat per Círculo Rojo.

Empatia i comunicació, la clau per contrarestar l’assetjament escolar


Escrit per: 
M.P.A. / Foto: Jonathan Gil

L’empatia i la comunicació són dues eines clau per contrarestar l’assetjament escolar. Així ho destaca Lóan Poulet en la seva primera novel·la publicada, titulada Los niños del mañana. Es tracta d’un llibre que parteix de la seva experiència personal, d’haver patit assetjament escolar de petit, però no per part d’un altre alumne, sinó d’un professor que quan deia el seu cognom, Poulet, (pollastre, en francès) l’acompanyava de l’onomatopeia del cant del gall. Ara, “amb ulls adults, aquestes actituds que van tenir els professors amb mi  no s’acceptarien”, explica Poulet.
En aquella època, continua, “el bullying no es deia de cap manera”, però fent de professor d’idiomes a les acadèmies, on  tenia nens dels diferents sistemes educatius, “m’explicaven els seus neguits i les seves pors” en relació a aquesta qüestió i “em trobava reflectit en ells”. 
Poulet escriu sobre el tema des de tres punts de vista: el de la víctima, el de la victimitzadora i el del professor que jutja la situació en primera persona. Però, “ho fa correctament, coneix tots els elements que hi entren en joc?”, es pregunta. I això el porta a desdramatitzar una mica la situació en tant que cadascú, assegura, “viu la realitat de manera diferent”, i a vegades el que un diu perquè té sentit de l’humor, no a tothom li fa gràcia. Per ell, el més important és la intenció, que potser és positiva, “però la percebem en positiu o en negatiu?” Així doncs, amb aquesta novel·la, l’autor no dogmatitza sobre l’assetjament, sinó que s’acosta a la temàtica per fer veure al lector “que no tot és blanc o negre”,  i creu que ara “s’està portant tot a l’extrem” i “tenim tendència al victimisme, tot és bullying, homofòbia o masclisme”. Per això, considera que el victimitzador ha d’empatitzar amb l’altre i qui pateix assetjament ha d’aprendre a ser assertiu, a comunicar-se: “si em sap greu, ho he de dir”. I això considera que s’ha d’ensenyar a la família i a l’escola.
És cert, remarca, que quan hi ha bullying real, “la persona ja té tanta por que assumeix aquest rol de víctima, el normalitza, i quan li’n fan repetidament, s’ho calla”. En aquest sentit, destaca que “quan una persona se sent trista i malament, s’ha de parar i que hi ha sensibilitats que acaben en el suïcidi”. 
Poulet imagina com pot ser l’educació del futur, amb centres molt grans, amb menys professors, perquè és una professió que costa, i amb violència, un xic a l’estil dels Estats Units. Abans, recorda, el professor era considerat una autoritat i un referent, avui en dia no, i els pares en moltes ocasions no li donen suport. En definitiva, Los niños del mañana “són els adults de demà passat i també els nens de tota la vida”, diu l’autor, una ficció del futur adreçada a un públic juvenil i adult amb la intenció que el lector entengui les tres parts implicades, l’assetjat, l’assetjador i el professor, i en tregui les seves conclusions.

Empatia
comunicació
clau
contrarestar
assetjament
escolar

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte