Diari digital d'Andorra Bondia
 La CASS millorarà amb un nou portal la tramitació de les cotitzacions per fer-la més ràpida.
La CASS millorarà amb un nou portal la tramitació de les cotitzacions per fer-la més ràpida.

En dos anys, tots els tràmits de la CASS es podran fer per Internet


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: Jonathan Gil

La Caixa Andorrana de Seguretat Social té previst que els pròxims dos anys tots els tràmits puguin fer-se en línia. La intenció de la CASS és continuar incrementant aquesta gestió per internet com ho ha estat fent els darrers cinc anys, on s’han doblat les tramitacions realitzades per aquest canal. Això, però, suposa també que cada any les atencions presencials que es fan a l’edifici de la CASS van baixant un 5%. En xifres absolutes, de les 200.000 atencions realitzades als diferents departaments durant el 2018, unes 10.000 es restaran aquest any.
Un dels primers tràmits que s’afegiran els pròxims mesos serà la declaració voluntària de la base de cotització de compte propi per als autònoms. La nova cotització entrarà per llei en vigor a partir de setembre i es podrà fer per Internet. També es vol millorar amb un nou portal el tràmit de les cotitzacions que les empreses fan dels treballadors per fer-lo més ràpid. 
Tal com ja es va anunciar, l’any passat es van realitzar per internet 409.212 tràmits, una xifra que dobla la registrada el 2013 i que suposa un increment del 20% respecte de les tramitacions en línia fetes l’exercici anterior. Però altres xifres rellevants són els pins personals, que ja ascendeixen a 26.631 per als assegurats i 8.000 per als certificats digitals per a les empreses. Xifres que disten molt dels certificats digitals que promou el Govern.  
Els assegurats poden realitzar molts tràmits amb el pin personal, el més utilitzat és l’extracte de punts, que és necessari per demanar una hipoteca, llogar un pis o per saber la vida laboral d’un treballador, per exemple. Amb el pin personal es poden fer els tradicionals volants de desplaçaments, els volants mèdics a l’estranger, la consulta i modificació de dades del mateix assegurat, si vol canviar per exemple l’adreça, el telèfon o el correu telefònic. També es poden consultar els pagaments efectuats per la CASS, com les baixes laborals, es pot treure l’extracte d’ingressos per fer la declaració de l’impost de la renda de les persones físiques (IRPF) i també la sol·licitud de diversos certificats com el d’estudiants o de cobertura sanitària.
Quant a les empreses, amb el certificat digital poden fer i pagar la declaració de cotitzacions i l’IRPF, donar d’alta i baixa els empleats i consultar situacions d’incapacitat temporal o signar altes mèdiques de treballadors. A més, i a demanda dels mateixos empresaris, la CASS també ha incorporat en la tramitació en línia la declaració de l’accident laboral i les primeres matriculacions dels treballadors. 
De fet, de les 400.000 gestions que es van fer via web de la CASS l’any passat, la gran majoria són declaracions de cotitzacions dels assalariats fetes per les empreses. Però han crescut notòriament, gairebé el 200%, els formularis per desplaçaments a Espanya o França, i els de Portugal han passat de 1.613 el 2017 a gairebé 11.000, l’any passat. Les signatures de les empreses sobre els aturs dels treballs gairebé s’han doblat (arribant a la xifra de 8.790 tràmits), així com també les declaracions d’accident de treball que es poden fer per internet des del 2017 (i han passat de les 1.053 tramitacions en línia el 2017  a 2.489, l’any passat). 
El creixement i facilitat que la CASS vol donar a l’hora de fer totes les gestions via internet ha tingut el reconeixement per part de l’usuari. De fet, en l’enquesta de satisfacció que la CASS fa sobre els serveis que ofereix, el de la pàgina web és qui més nota treu. Els afiliats li donen un 7 de nota al web de la CASS i els declarants, o empreses, un 7,6. 

Més ús d'empreses
Per altra banda, cal destacar que el 63% dels afiliats encara utilitza l’oficina, és a dir, la visita presencial, com el canal per fer les seves gestions. Només un 11% ho fan per telèfon i un 26% per internet.  Aquestes proporcions canvien radicalment si mirem les vies que fan servir les empreses. Les tramitacions dels declarants s’han incrementat notòriament. Així, el 71% va utilitzar la pàgina web o el correu electrònic de la CASS per fer les gestions, dotze punts percentuals més que el 2017. Si el 2017 el 25% de les empreses es dirigia encara a l’oficina per fer presencialment les tramitacions, l’any passat es va reduir fins al 14%. Només el 15% dels declarants utilitza el telèfon. 
De les 200.000 atencions realitzades de manera presencial en tots els departaments de l’edifici de la CASS durant el 2018, la gran majoria (123.769 atencions) es van fer a la planta baixa. A la primera planta, que és el departament mèdic, se’n van fer 60.000, i en altres plantes, unes 20.000.

dos
. anys
cass
Tràmits
internet
fer
podran

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte