Diari digital d'Andorra Bondia
Un dels vehicles que cobreix la línia del Bus Exprés amb la tecnologia instal·lada per FEDA.
Un dels vehicles que cobreix la línia del Bus Exprés amb la tecnologia instal·lada per FEDA.

FEDA accepta que els terminis per a les noves línies han estat justos


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: SFGA/ J.A.V.

FEDA accepta que els terminis per tenir enllestit el sistema de gestió dels autobusos de les noves línies de transport regular intern eren justos. Així, tot i que es van fer “moltes” proves al despatx, només es van dur a terme alguns assajos sobre el terreny la setmana abans que entrés en funcionament. També es va oferir una formació a les operadores sobre el sistema de gestió mentre que la formació als conductors relativa al funcionament de la tecnologia va anar a càrrec de cada companyia. En tot cas, Xavier Forné, gerent de FEDA Solucions, destaca que “des del principi hem treballat amb l’horitzó del 2 de setembre” i va declarar que l’arrencada del sistema ha estat “força correcta”. 

Forné va recordar que aquest és un projecte que té diferents fases i diferents elements. La plataforma intermodal és una eina superior que dona accés a diversos serveis com són l’autobús, la bicicleta elèctrica compartida, els aparcaments comunals i privats, o el servei de recàrrega de vehicles elèctrics. A més, cada servei té el seu propi sistema de gestió. Aquesta setmana s’ha estrenat el sistema de gestió dels autobusos. Sobre aquest, Forné va posar en relleu que, per engegar, tot estava més o menys cobert i que ara s’esta treballant en els ajustos. Qüestionat sobre els problemes que han posat de manifest les companyies amb relació a la geolocalització dels vehicles (que ha de permetre anunciar el temps d’arribada del proper bus un cop estigui en funcionament l’app i les pantalles a les parades), el gerent de FEDA Solucions va afirmar que està funcionant “força bé” al mateix temps que va contradir les operadores dient que “jo no diria que hi ha zones d’ombra” que impedeixen el seguiment en temps real del vehicle. Així, va precisar que el que cal fer ara és validar que no hi ha problemes de cobertura a la xarxa.
Aquest sistema de gestió dels autobusos s’anirà perfeccionant. Una de les millores seran les pantalles informatives que s’instal·laran a dins de tots els vehicles i que anunciaran la propera parada. Aquestes pantalles estaran en funcionament a finals d’any. També s’equiparan els vehicles amb sensors per saber si van buits o més o menys plens. Això permetrà recollir dades per fer ajustos en el disseny del servei i modificar horaris o parades, si cal. 
Pel que fa a les pantalles a les parades (que han de permetre saber quan circularà el proper bus), Forné va exposar que el sistema està preparat per donar aquesta informació i va recordar que en el concurs de la plataforma intermodal hi ha el preu per muntar-ho. Amb tot, va recordar que les parades són responsabilitat dels comuns i FEDA només pot proveir-los de hardware. Així, en principi el cost l’haurien d’assumir les corporacions comunals, encara que la companyia desconeix si la qüestió s’ha tractat entre les administracions. 

Més facilitats
Una de les facilitats que està previst que ofereixi el nou sistema és una app a través de la qual els usuaris podran accedir als diferents serveis de mobilitat. Des de poder entrar i pagar els aparcaments de tot el país amb aquesta eina fins a comprar els tiquets i abonaments d’autobús i poder accedir al vehicle amb el mòbil, veure l’ubicació del vehicle en temps real o poder configurar trajectes, entre d’altres. L’aplicació estarà disponible a partir del març del 2020. 

 

El transport escolar, possiblement a la Batllia

El Govern ha desestimat el recurs que van presentar set companyies contra l’adjudicació del servei de transport escolar. El concurs no permetia presentar ofertes de més del 85% per sota del preu de sortida ni més del 15% per sobre. Amb tot, l’oferta d’autocars Nadal se situa per sota d’aquest 85% i per això els recurrents indiquen que és temerària i que no pot ser acceptada perquè no compleix el plec de bases. Tot i això, en la resolució del Govern enviada ahir es desestima el recurs ja que es considera que l’empresa ha presentat un pla econòmic que n’assegura la viabilitat. És per això que ara les set empreses recurrents valoraran si porten el cas a la Batllia. Tenint en compte que el servei comença dilluns, les empreses només tindrien dret a una indemnització en cas que se’ls donés la raó.

línies de transport públic
autobús
noves línies
plataforma intermodal
Número de vots: 87
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic