Diari digital d'Andorra Bondia
FEDA assegura que la factura de la llum no pujarà més del 2% per any
FEDA assegura que la factura de la llum no pujarà més del 2% per any

FEDA assegura que la factura de la llum no pujarà més del 2% per any


Escrit per: 
P.G.

FEDA assegura que la factura de la llum no pujarà de preu com passa als països veïns, i sobretot a Espanya, on repercuteix directament en els clients. Segons el director general de FEDA, Albert Moles, si la tendència és que continuï a l’alça la parapública “té capacitat d’absorció”, i assegura que només s’incrementaria entre un 1% i un 2% l’any. Tot i això, FEDA ha experimentat en els darrers sis anys un creixement exponencial dels clients que opten per la calefacció elèctrica. Un augment que s’ha xifrat des del 2010 en un 50% més de clients anuals, que han passat del centenar que gastaven calefacció elèctrica el 2010 a 11.821 clients  (xifres que s’extrauen dels que consumeixen tarifa nocturna). 

Moles va explicar que els  últims augments del preu de l’energia als països veïns són donats per l’onada de fred i no afectaran les tarifes d’Andorra, ja que s’espera que “quan passi el fred els preus tornin a baixar”, va dir. La parapública compra l’energia a Espanya i França a tres anys vista, i per tant “les qüestions puntuals no tenen per què afectar-nos”, va dir. Així mateix, i si el preu seguís una tendència alcista, Moles assegura que no serà mai amb els paràmetres que s’estan registrant als països veïns i que com a molt s’incrementaria un 2%. 

ESTALVI I DIVERSIFICACIÓ
Des de FEDA consideren que el més important és reduir les puntes, o moments en què es gasta més electricitat, que és el que encareix la llum, i per això també tenen previst fer campanyes d’estalvi energètic i impulsar projectes com la smarthouse, per poder autocontrolar la despesa del consum, i d’altres com el centre de cogeneració al forn incinerador, que es crearà a través d’una xarxa de calor fins a la zona del Liceu Comte de Foix i el carrer Prat de la Creu. Aquest any es té prevista la redacció d’aquest projecte, que es començaria a engegar l’any vinent i tindria una durada d’execució d’entre dos i tres anys. Segons Moles, aquesta iniciativa suposaria triplicar l’energia que es produeix actualment al forn. Després FEDA té en ment crear més projectes de cogeneració alternatius al gasoil i a la llum que podrien anar ubicats a Andorra la Vella, Escaldes-Engordany o el Pas. Segons Moles, els nous plans d’urbanisme haurien d’acompanyar-se d’una planificació de la producció de calefacció. El director de FEDA va posar com a exemple La Cabeca, a Encamp, o el del centre d’Escaldes-Engordany.  

Moles respon al PS

Per altra banda, Moles va respondre al Partit Socialdemòcrata (PS), que la setmana passada va entrar una pregunta a la Sindicatura via els seus consellers demanant informació sobre l’organigrama de la companyia, ja que asseguren que des del 2010 el nombre de directius “s’ha més que duplicat”. Moles va defensar que “no és cert” i que el que s’ha fet és “una reestructuració en cinc àrees” (operacions de negoci, mercats, creixement, finances i tecnologia), amb quatre directors i un en funcions, més quatre unitats de negoci amb cinc directors. D’aquesta manera, el nombre de directors, nou, “és el mateix” que el 2010. 

Així mateix, Moles va assegurar que actualment a FEDA “es fa més feina amb la mateixa gent” i que la massa salarial s’ha rebaixat “un 2%” els últims sis anys.

 

Notable alt de satisfacció dels clients 

Els clients de FEDA posen un notable alt al servei i funcionament en general de la parapública, segons es desprèn de la darrera enquesta de satisfacció al client, feta el desembre del 2016. Tal com va explicar ahir Naiara Galdós, de 9mk, l’empresa que ha gestionat les 1.045 trucades telefòniques i una desena de dinàmiques de grup (a unes deu persones), la nota mitjana és de 8,2, tres punts per sobre de la del 2015 i “la millor des del 2010”, que és quan es va començar a fer aquest tipus d’enquestes. Tots els conceptes evolucionen de manera positiva, a excepció del preu. En aquest sentit, no és tant per les tarifes, segons va dir Galdós, com perquè els clients demanen “una factura més detallada” i “una varietat més àmplia de preus”. El director general de la parapública va explicar, en aquest sentit, que estan treballant per oferir “factures més detallades” i que, des de fa només un mes, han posat a disposició dels clients l’opció de rebre aquest tipus de factures o per sms o per correu electrònic i es vol “donar més eines perquè el client pugui estalviar quan pugui”, va dir. 

La nota més alta de tots els serveis de FEDA se l’endú l’atenció personal, amb un 8,6. La marca FEDA Ecoterm (de calefacció urbana) rep una nota de 8,1, mentre que l’Elèctric Zero Emissions (del vehicle elèctric), un 6,5. Aquí “s’ha d’incidir més per donar a conèixer la marca, sobretot entre el client domèstic”, va dir Galdós. 

Durant l’any passat “hi va haver menys incidències”. La mitjana de minuts de tall elèctric per cadascuna de les incidències és de 4’8 minuts per client l’any (el 2015 era de tres minuts),  “comparable amb grans ciutats europees”, va destacar el director general de FEDA. L’any passat les incidències generals van afectar 8.000 usuaris dels 33.000 clients que té la parapública. 

 

Un 1,3% més  d’energia

Durant l’any passat, el consum d’energia va experimentar un creixement de l’1,3% respecte del 2015. Destaquen les pujades del consum de gasolina (2,7%), propà (2,3%) i fuel domèstic (1,6%). Pel que fa al mes de desembre, el consum ha pujat un 5,8% respecte al desembre de l’any anterior. Quant al consum d’energia elèctrica de l’any 2016, ha pujat l’1,3%. El segment d’estacions d’esquí presenta un augment remarcable del 30,1%, així com el d’administracions, amb un 3,1%. Per contra, enllumenat públic, amb un 4,2% menys, i construccions i annexos, amb un 1,6% menys, registren davallades destacades. El consum de la llum al desembre ha augmentat l’1,8%.

 

llum
electricitat
FEDA
energia

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte