Diari digital d'Andorra Bondia
Flexibilització de la superfície de les habitacions per evitar perdre estrelles
Flexibilització de la superfície de les habitacions per evitar perdre estrelles

Flexibilització de la superfície de les habitacions per evitar perdre estrelles


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

Fruit de les converses entre el Govern i el sector s’ha aconseguit incloure al reglament de classificació hotelera que s’està treballant una flexibilització de la superfície que s’havia fixat per les habitacions. Això hauria d’evitar que un establiment es veiés abocat a perdre estrelles pel fet de disposar d’algunes habitacions més petites. La via que s’ha trobat és permetre que un 20% de les cambres tinguin menys metres quadrats sempre que aquestes no siguin més petites que les requerides per a la categoria inferior. D’aquesta manera s’ha intentat que els hotels no hagin de fer massa rectificacions a nivell estructural. Es tracta d’introduir certs marges sense fer feble la llei, van dir fonts properes al sector.

Segons expliquen els hotelers, l’establiment dels metres quadrats que havien de tenir les habitacions era una qüestió que preocupava així com els espais que s’havien de deixar al voltant del llit. En aquest sentit indiquen que es podia donar el cas que una habitació tingués la superfície requerida però que per la seva forma no permetés encabir-hi tres llits. O la dificultat per fer remodelacions segons la distribució de l’edifici. Per aquest motiu, un altre dels “petits canvis” serà que les lliteres no estaran prohibides com es pretenia en un inici.

Una altra modificació que es contempla respecte del primer esborrany del reglament és que l’aire condicionat deixi de ser obligatori al restaurant, bar, salons i recepció dels hotels ubicats a una alçada de més de 1.800 metres. Des del sector es va indicar que la instal·lació d’aquests equips té un cost molt elevat i que no són rendibles per a aquests indrets, ja que només es posen en marxa en dies molt concrets a l’estiu.

El reglament, amb més de 300 ítems de classificació, fa referència també a l’estat de conservació i neteja de les instal·lacions, dels elements que han de tenir els espais comuns, la capacitat de les àrees de restauració i la recepció, els aparcaments, com han d’estar equipats els banys i les mides de les banyeres i dutxes així com el gramatge de les tovalloles, la mida dels llits i els matalassos, els equips relatius a telecomunicacions, la freqüència del servei de neteja, els horaris d’obertura del bar i el restaurant, els productes que s’han d’oferir per esmorzar, què ofereix el servei d’habitacions, les hores que obre la recepció, els serveis de bugaderia i planxa, l’obligatorietat de facilitar el pagament amb targeta i, en cas d’oferir-ho, l’oferta d’oci i altres serveis i eines per assegurar l’atenció al client. D’entre aquests punts s’extreu que no seria obligatori oferir un esmorzar per a al·lèrgics, que seria obligatori tenir recepcionistes amb català i dos idiomes més a totes les categories i per als de quatre i cinc estrelles haurien de tenir català i tres idiomes més, un fet que avui no és una realitat.

Un altre dels canvis fa referència a la redefinició de les suites, que fins ara eren una habitació més gran i més ben equipada i passaran a ser una habitació amb bany i saló independent. Els cinc estrelles hauran de tenir un 5% de les habitacions destinades a suites.

Per adequar-se a la nova classificació, els hotelers demanen un període d’adaptació, ja que alguns establiments hauran de fer inversions. Aquest temps no serà curt, i la demanda és que siguin alguns anys. La proposta que s’ha plantejat és fixar un període d’adaptació al reglament de cinc anys. Serà aleshores quan els empresaris hauran de decidir si els surt a compte fer la inversió per mantenir la categoria actual o bé baixar de categoria. En aquest sentit exposen que hi ha hotelers que potser preferiran ser un tres estrelles “folgat” que no pas un quatre estrelles “just”.

 

La PIME denuncia que la classificació només té en compte els aspectes materials però no la qualitat

L’Associació de la Micro, Petita i Mitjana Empresa d’Andorra (PIME) denuncia que la nova classificació hotelera dissenyada pel Govern només té en compte aspectes materials però no diu res sobre la qualitat, en tots els seus àmbits. Així el president de l’entitat, Marc Aleix, va declar que “a la classificació només importen les mides i que es tingui un quadre de Picasso al menjador”. En aquest sentit va remarcar que la diferència que hi ha entre un establiment d’una estrella i un de cinc estrelles és la qualitat, i sobretot la qualitat de servei. Això requereix una plantilla de personal més gran i més qualificat.

Al reglament elaborat per l’executiu, però, indica que només s’hi recull que l’esmorzar haurà de tenir dues varietats de formatge, per exemple, o que els establiments a partir de tres estrelles hauran d’oferir mel i en canvi els d’una i dues estrelles no caldrà. Aleix assenyala que enlloc es valora si aquests productes són de qualitat, “si són bons”. Tampoc es demana que el personal sigui de qualitat. Això fa que hi hagi ben poques diferències entre categories, remarca.

A banda, el president de la PIME posa en dubte el sistema de reputació en línia, que consisteix a tenir en compte a l’hora de valorar la categoria d’un establiment els comentaris i notes que rep a través de pàgines com Booking. Indica que els hotels de cent habitacions poden rebre molts comentaris però els de deu, pocs, un fet que en dificultarà la seva qualificació. Per tot plegat, la PIME considera que el nou reglament de classificació no tindrà cap impacte en el sector i que tot continuarà com fins ara.

Des de la petita i mitjana empresa també es va mostrar el seu malestar pel fet que el Govern s’hagi oblidat de convocar-los en el treball que s’està realitzant entre sector públic i sector privat per tancar el text. L’executiu no els ha convidat a fer-hi aportacions perquè “molestem”, segons va declarar el president de l’associació empresarial.

 

classificació hotelera
hotels
reglament
Número de vots: 234
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic