Diari digital d'Andorra Bondia
Hispano i Cooperativa diuen que els perjudica la incertesa sobre les línies
Hispano i Cooperativa diuen que els perjudica la incertesa sobre les línies

Hispano i Cooperativa diuen que els perjudica la incertesa sobre les línies


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

Les empreses que ofereixen actualment el transport públic intern (la Cooperativa Interurbana Andorrana i la Hispano Andorrana) lamenten la incertesa en què es troben arran del concurs per a la concessió de les línies nacionals, que es va endarrerint. Totes dues companyies assenyalen que aquesta situació els comporta perjudicis, ja que no poden fer una projecció per als mesos entrants. Això fa que no puguin renovar flotes i que els 170 treballadors desconeguin quin serà el seu futur.

El president de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès, va explicar que “nosaltres estem obligats a assumir el servei fins que no hi hagi un nou concessionari”. Remarca que això havia de ser fins a principis de setembre, però aquesta data ja s’acosta i no han tingut cap més informació. “A mesura que passa el temps les incerteses van creixent”, va declarar. En aquest sentit va exposar que aquesta situació té diferents conseqüències. D’una banda, el centenar d’empleats que té la Cooperativa Interurbana, que “no saben el futur que els espera”, i afegeix que “les famílies tenen els seus compromisos i necessiten definició de futur”. D’altra banda, a això cal afegir-hi el personal subcontractat i també les dificultats per renovar la flota. Remarca que hi ha vehicles que s’han de canviar però per amortitzar-los s’ha de tenir clar un horitzó a quinze anys vista. Per això, l’empresa va adreçar una carta al Govern informant-lo d’aquesta realitat, que és necessari continuar invertint en autobusos que contaminin menys i que siguin més adaptats, entre altres aspectes, i que la voluntat de la companyia no és perjudicar els usuaris. 

Per la seva banda, des de la Hispano Andorrana es va insistir també en la situació d’“incertesa” que es viu. “Qui inverteix sense saber què farà demà dels cotxes?”, remarquen, i recorden la dificultat per obtenir préstecs dels bancs tenint en compte que hi ha una indefinició de cara al futur. Des d’aquesta companyia també s’exposa que podran fer un esforç si les línies s’adjudiquen en breu, però qüestionen si la situació es podrà sostenir per un període llarg de temps. 

Així mateix, des de la Hispano Andorrana es va insistir en la necessitat de retirar el concurs convocat pel Govern, tenint en compte que el plec de bases deixava en inseguretat les companyies. O això o “mirar de reconduir el que tenim”. Al mateix temps van indicar que, segons el que acabin obtenint en el concurs que hi ha en marxa, recorreran als tribunals perquè cal que es tingui en consideració el que ha fet l’empresa des del 1940. 
Per la seva banda, Dallerès va indicar que sembla que si la concessió que tenen actualment s’acabés de forma precipitada s’hauria d’indemnitzar les empreses de transport que ofereixen avui el servei. Per això es va mostrar confiat que “imperarà el sentit comú” i que no es perjudicarà cap de les parts, ja que es pot anar “d’una situació a l’altra sense crear situacions difícils”, va destacar.

 

Les companyies remarquen que arribar fins a l’Estació Nacional d’Autobusos té un cost

El Govern va demanar a les companyies que cobreixen a hores d’ara el servei de transport públic intern que les línies nacionals arribin fins a l’Estació d’Autobusos. Les empreses remarquen, però, que aquesta ampliació dels viatges té un cost i es pregunten qui l’assumirà. Des de la Hispano Andorrana es va apuntar que anar fins a l’Estació Nacional d’Autobusos suposaria ampliar amb tres quilòmetres més cada línia. Tenint en compte que es fa deu serveis diaris, això comportaria circular 30 quilòmetres extres al dia i 900 quilòmetres de més al mes. “O reduïm serveis o reduïm vehicles”, remarquen.

Des de la Cooperativa Interurbana, Dallerès indica que cal buscar la solució més sostenible pel que fa al cost, el servei i la comoditat. Afirma que enllaçar totes les línies amb l’estació és complicat, per la configuració dels carrers, i que una de les opcions podria ser fer-hi arribar una línia cada hora. La qüestió ja s’ha tractat amb el Govern, que ja té diferents possibilitats a sobre de la taula per analitzar. El president de la Cooperativa Interurbana considera que abans del mes de setembre ja es podria tenir definit quins serveis podrien arribar fins a les parades properes a l’estació nacional i de quina forma.

 

línies
transport públic
cooperativa interurbana
Hispano Andorrana
Estació Nacional d'Autobusos

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte