Diari digital d'Andorra Bondia

José Blanco: “Ara mateix el gran interrogant que tenim és el mercat espanyol”


Escrit per: 
M. M.

Coincidint amb el començament de la temporada d’hivern, el director general de Grandvalira, José Blanco, assegura que les perspectives són positives en mercats com el britànic i el rus, i amb nous països d’origen com Suècia, Dinamarca i Polònia.

¿Quines perspectives tenen per a aquesta temporada d’hivern?
Actualment, les perspectives són molt bones. A finals de la setmana passada van caure aproximadament 25 centímetres més de neu. A més, fa fred i els canons estan al màxim, així que d’aquí fins al pont pinta bé. Pel que fa a ocupació, pel que he vist i pel que m’han dit els hotelers, també sóc raonablement optimista. Després del pont serà una marató, i especialment llarga, perquè arribarem fins al 25 d’abril amb la Pasqua, que són aproximadament catorze dies més d’operació que l’any passat.

¿Què aportarà l’aeroport d’Alguaire, i fins a quin punt es notarà en aquesta primera temporada?
És una aposta a llarg termini. L’acció de Pyrenair és més estratègica que tàctica, per posicionar d’aquí a dos o tres anys la possibilitat que l’esquiador arribi a Andorra des de llocs llunyans, com ara Vigo, Andalusia i les Illes. Les primeres dades que tenim són bones i la veritat és que estem contents, com a mínim d’haver arrencat. De moment, amb una operació petita, i ja veurem d’aquí al futur.
En tot cas, tot suma. Quan has de fer 2,3 o 2,4 milions de dies d’esquí, són molts, i quan obres la temporada ho fas amb el marcador a zero, així que qualsevol acció que et doni l’oportunitat, no només a curt termini, sinó a mitjà termini, de crear una bossa de clients és molt important.
No crec que en el futur sigui una operació de 30.000 o 40.000 esquiadors, com podem tenir amb el mercat rus o britànic, però sí que és veritat que ens donarà la possibilitat d’apropar-nos més a clients que, per distància, no ens consideraven un destí atractiu.

Després de la davallada que s’ha produït en els últims anys, ¿com es presenta el mercat britànic?
El mercat britànic ha experimentat una caiguda de més del 50% en els últims cinc anys. Ara mateix hi som molt lluny, però ja l’any passat, entre Ski Andorra, el Govern i Andorra Turisme es va aturar aquesta caiguda i ara s’està recuperant, tot i que en un percentatge petit. Això demostra que l’aposta que es va fer va ser encertada. És més, un dels operadors més importants, el grup Thomas Cook, va començar a actuar des de Lleida, com a via per portar clients fins a Andorra. Llavors, les perspectives són realment bones, perquè estem en una línia de recuperació.
I el mercat rus, ¿preveuen que continuï anant a més en el transcurs aquesta temporada d’hivern?
Amb el mercat rus s’ha fet una feina molt bona. A més, el mercat rus valora molt el comerç. El britànic és un client de sis o set dies d’esquí, que ve a esquiar al màxim. El rus també ve a esquiar, però a més li agrada molt el comerç i la seguretat que tenim. Un client nostre ens posava com a exemple que pots caminar per l’avinguda Meritxell amb tota la tranquil·litat del món amb un Rolex d’or. Això a Moscou és implantejable, i això ha fet que el rus vegi en Andorra una alternativa molt atractiva. I el cert és que tenim unes expectatives molt importants per a aquesta temporada.

Aquest any també han fet esforços per obrir-se a nous mercats.
La veritat és que s’està fent un esforç molt important, juntament amb Vallnord i amb el paraigua d’Esquí Andorra, per arribar a nous mercats i recuperar-ne d’altres. S’està fent un esforç molt important amb els països nòrdics, sobretot Suècia i Dinamarca. I amb molt bones expectatives, ja que tenim moltes més reserves que l’any passat. El mercat polonès es consolida com a mercat en creixement, s’està fent esforços per recuperar l’israelià... En línies generals les perspectives són bones. Crec que ara mateix el gran interrogant és el mercat espanyol. A veure què passa amb la situació econòmica del país, perquè és un mercat molt important per a nosaltres.

La PIME va criticar precisament les tarifes de Grandvalira, en considerar-les excessives en comparació de les estacions dels Pirineus i dels Alps. ¿Com valora aquestes crítiques?
Nosaltres, sota el paraigua de Ski Andorra, estem treballant en un document per explicar l’estratègia, la filosofia i el nostre posicionament respecte d’altres dominis i estacions europees, i el presentarem properament a la Taula de Turisme.

¿Per justificar els preus?
No només el factor preu, sinó el factor infraestructures, el factor serveis; per exemple, les inversions que s’ha fet des de Vallnord i Grandvalira en remuntadors. Tenim una infraestructura que fa que un client pugui pujar deu vegades més que en algunes estacions franceses, per exemple. L’anàlisi ha de tenir un criteri i una objectivitat, sobre la base de la demanda del client. I això és el que s’està fent.
Fa poc van presentar la guia d’hivern conjuntament amb Canillo i Encamp. ¿Quins resultats esperen d’aquest instrument?
La iniciativa s’ha continuat aquest hivern perquè les dues parròquies tenen clar que cal aprofitar la marca Grandvalira per comunicar els avantatges i l’entorn de Canillo i Encamp, i per arribar a sinergies i estalviar costos. Ara tenim un sol document per a tot el domini i crec que és un exemple d’entesa i de la sensibilitat dels dos comuns amb el turisme i amb Grandvalira.

¿Com valoren que s’hagi començat a col·laborar amb Naturlàndia?
De moment s’ha arribat a un acord per tenir presència conjunta en determinades fires i estem encantats de tenir un partner com Naturlàndia, perquè al final no podem competir sols. Hem d’aprofitar que estem en un país que té una oferta turística molt atractiva i potent. Naturlàndia n’és un bon exemple, però també ho podria ser Caldea.  

¿Quina ha estat la inversió total per a aquesta temporada?
És d’uns cinc milions. Ha estat similar a la de l’any passat, si deixem de banda la inversió que es va fer a la pista Avet. La part més grossa està feta. Ara queda la inversió de manteniment, de millora de la innivació o de serveis.

Com a principals novetats per a aquesta temporada, l’oferta inclourà més activitats nocturnes i més zones d’estil lliure.
Hem fet una aposta per activitats com el submarinisme sota gel i hem incorporat els passejos en globus. També tenim un client jove, adolescent,  a qui li agrada un esquí amb més adrenalina, i l’estil lliure és la resposta a aquest client.
Tenim una superàrea d’estil lliure a Soldeu i s’ha obert una nova àrea al Peretol, amb la novetat que es farà també durant la nit. De cinc a deu tindrà il·luminació artificial. L’esquí durant la nit té els seus riscos, així que aquí oferim un espai tancat molt ben il·luminat. A més a més, tenim les activitats amb Ratrac, però que són més limitades.
També s’ha fet una inversió important en la restauració. Al Tarter s’ha remodelat dos punts de restauració. S’ha fet una aposta pel menjar sa i pels arrossos. Tenim un client que cada vegada valora més la restauració de qualitat i és una de les apostes d’aquesta temporada. També s’ha millorat l’aspecte tecnològic. Pràcticament tots els punts de restauració tindran connexió Wi-Fi, així que la gent hi tindrà accés gratuït amb el seu mòbil.

Per acabar, ¿ens pot destacar els esdeveniments més importants que té previstos Grandvalira de cara a aquesta temporada? I en particular, ¿com està la preparació de la copa del món d’esquí alpí per a la campanya vinent?
Pel que fa a competicions esportives, comencem amb un esdeveniment que ja és un clàssic: l’Andros, al circuit de gel del Pas de la Casa. I després tenim una sèrie d’activitats importants. Tenim el Total Fight, tenim prevista la Copa d’Europa femenina, tenim la Pirena, que és una activitat esportiva molt vinculada al món de la natura.
Finalment, continuem treballant en el que ens ve el 2011-2012, que és el campionat del món, i que serà un dels esdeveniments més importants que hauran passat per Andorra en els últims vint anys. Ara mateix tenim tot un equip de treball enfocat a fer que aquest esdeveniment sigui un èxit, com estic convençut que serà.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte