Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment de la reunió que va tenir lloc ahir a Tolosa.
Un moment de la reunió que va tenir lloc ahir a Tolosa.

La carretera RN-22 es reobrirà al trànsit divendres en els dos sentits


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Govern d'Andorra

La carretera RN-22 d’accés a França es reobrirà al trànsit aquest divendres, 17 de maig, a la tarda. Així ho va comunicar el prefecte d’Occitània, Étienne Guyot, al cap de Govern en funcions, Antoni Martí, en la reunió que va tenir lloc ahir al matí a Tolosa. Tot i que les autoritats franceses havien indicat en un principi que el restabliment del trànsit es faria amb pas alternatiu fins a la finalització de la intervenció, finalment es podrà passar en els dos sentits tan bon punt s’aixequi el tall. Amb tot, per motius de seguretat, els vehicles hauran de circular amb certa limitació de velocitat en aquest tram.
Guyot i Martí van explicar que els treballs s’estan desenvolupant a un ritme més ràpid del previst, ja que l’Estat veí ha destinat “tots els mitjans tècnics i humans” per assegurar el talús que perillava d’esllavissar-se a la zona del pont de la Mina però també per l’ajuda oferta pel Govern andorrà. Això permetrà restablir l’accés en aquesta via en un traçat provisional i mentrestant, les obres continuaran amb intensitat amb la reconstrucció dels talussos i la treta de pedra. En tot cas, la zona afectada estarà “totalment securitzada” quan es permeti el pas de vehicles, va assenyalar Martí. 
El cost de la intervenció puja a 1 milió d’euros (finançats en la seva totalitat per França) i caldrà retirar 20.000 metres cúbics de terra. D’aquests, 3.000 metres cúbics s’han traslladat a Andorra i el cap de Govern en funcions va explicar que el país podrà acollir-ne 2.000 metres cúbics més com a màxim. Aquestes terres s’hauran de revaloritzar dins del territori del Principat, que és l’únic destí permès per les normatives internacionals. Per això Martí va indicar que Andorra només podrà assumir 5.000 metres cúbics de l’excavació, ja que ha de tenir obres suficients per poder-los reutilitzar. Aquesta col·laboració andorrana suposarà un estalvi per a França (cal tenir en compte que del milió d’euros, 500.000 són exclusivament per al trasllat de terres) i també permetrà que la intervenció es pugui fer al més ràpid possible. En aquest sentit, el cap de Govern en funcions va destacar que, a banda del plec d’actuacions acordades pel consell de ministres dimecres passat, “la millor mesura” per retornar l’activitat al Pas de la Casa “és restablir la circulació” en els dos sentits de la marxa.     
Martí va agrair a França els esforços esmerçats per tal d’aixecar el tancament al trànsit de la carretera RN-22, i va recordar que actualment estan treballant a la zona del pont de la Mina sis pales i vint persones, des de les sis del matí fins a les nou de la nit.
En declaracions recollides per La Dépêche, Martí va explicar que el Principat perdrà un 8% de la xifra de negocis anual, però va advertir que les conseqüències del tall podrien haver estat pitjors. Entre 100.000 i 120.000 vehicles passen cada mes per aquesta via. Així, cada any hi ha 3 milions de visitants francesos que es desplacen al Pas de la Casa, dels quals un 9% ho fa durant el mes de maig. És per això que s’estima que s’ha perdut una mica menys de 300.000 visitants amb el tall. 
Martí va defensar que tant França com Andorra han fet esforços per millorar aquesta carretera. Va remarcar que la via mai ha estat tallada arran d’una esllavissada i va insistir que aquest tancament ha estat fruit d’un “malaurat incident”. El cap de Govern en funcions va recordar que el problema són les allaus que afecten aquest eix durant l’hivern. Per això va indicar que els dos països van tancar un acord per securitzar un dels corredors d’allaus més important. “Els estudis estan avançats i els treballs podrien començar aviat”, va destacar. A més s’està treballant en d’altres zones afectades també per allaus. “Aquest és el Govern que ha fet més esforços per la carretera RN-22 i per l’RN-20 i també pel Pas de la Casa”, va subratllar. Amb relació a la proposta de construir una nova carretera cap a França per la solana d’Andorra plantejada per la CEA i que compta amb el suport de la Cambra de Comerç, Martí va exposar que aquesta zona també està afectada per allaus, i per tant caldria fer “paraallaus a molts trams”. Això fa que es tracti d’una obra “molt costosa”. A banda, caldria accions per desdoblar la frontera. Per tot plegat va concloure que “tot es pot analitzar” encara que va advertir que “cal ser realistes”.
El cap de Govern en funcions va estar acompanyat en la reunió que va tenir lloc ahir a Tolosa pel ministre d’Ordenament Territorial en funcions, Gilbert Saboya, i l’ambaixadora d’Andorra a França, Cristina Rodríguez. De la part francesa hi van assistir, a més del prefecte de la regió d’Occitània, el secretari general d’Afers Regionals, Marc Zarrouati així com el director de la direcció interdepartamental de carreteres del Sud-Oest (Dirso), Hubert Ferry-Wilczek. L’objectiu de la trobada era tractar l’evolució de les obres de l’RN-22 i preveure el restabliment de la circulació de la via que connecta Andorra i França. Guyot va acordar amb Martí celebrar una reunió pròximament amb el nou Govern per tal de fer el punt de l’evolució de les obres i conèixer quan estarà la zona afectada totalment estabilitzada. L’RN-22 està tancada al trànsit des del 27 d’abril, un dia després que es produís una esllavissada a la zona del pont de la Mina.La carretera RN-22 d’accés a França es reobrirà al trànsit aquest divendres, 17 de maig, a la tarda. Així ho va comunicar el prefecte d’Occitània, Étienne Guyot, al cap de Govern en funcions, Antoni Martí, en la reunió que va tenir lloc ahir al matí a Tolosa. Tot i que les autoritats franceses havien indicat en un principi que el restabliment del trànsit es faria amb pas alternatiu fins a la finalització de la intervenció, finalment es podrà passar en els dos sentits tan bon punt s’aixequi el tall. Amb tot, per motius de seguretat, els vehicles hauran de circular amb certa limitació de velocitat en aquest tram.
Guyot i Martí van explicar que els treballs s’estan desenvolupant a un ritme més ràpid del previst, ja que l’Estat veí ha destinat “tots els mitjans tècnics i humans” per assegurar el talús que perillava d’esllavissar-se a la zona del pont de la Mina però també per l’ajuda oferta pel Govern andorrà. Això permetrà restablir l’accés en aquesta via en un traçat provisional i mentrestant, les obres continuaran amb intensitat amb la reconstrucció dels talussos i la treta de pedra. En tot cas, la zona afectada estarà “totalment securitzada” quan es permeti el pas de vehicles, va assenyalar Martí. 
El cost de la intervenció puja a 1 milió d’euros (finançats en la seva totalitat per França) i caldrà retirar 20.000 metres cúbics de terra. D’aquests, 3.000 metres cúbics s’han traslladat a Andorra i el cap de Govern en funcions va explicar que el país podrà acollir-ne 2.000 metres cúbics més com a màxim. Aquestes terres s’hauran de revaloritzar dins del territori del Principat, que és l’únic destí permès per les normatives internacionals. Per això Martí va indicar que Andorra només podrà assumir 5.000 metres cúbics de l’excavació, ja que ha de tenir obres suficients per poder-los reutilitzar. Aquesta col·laboració andorrana suposarà un estalvi per a França (cal tenir en compte que del milió d’euros, 500.000 són exclusivament per al trasllat de terres) i també permetrà que la intervenció es pugui fer al més ràpid possible. En aquest sentit, el cap de Govern en funcions va destacar que, a banda del plec d’actuacions acordades pel consell de ministres dimecres passat, “la millor mesura” per retornar l’activitat al Pas de la Casa “és restablir la circulació” en els dos sentits de la marxa.     
Martí va agrair a França els esforços esmerçats per tal d’aixecar el tancament al trànsit de la carretera RN-22, i va recordar que actualment estan treballant a la zona del pont de la Mina sis pales i vint persones, des de les sis del matí fins a les nou de la nit.
En declaracions recollides per La Dépêche, Martí va explicar que el Principat perdrà un 8% de la xifra de negocis anual, però va advertir que les conseqüències del tall podrien haver estat pitjors. Entre 100.000 i 120.000 vehicles passen cada mes per aquesta via. Així, cada any hi ha 3 milions de visitants francesos que es desplacen al Pas de la Casa, dels quals un 9% ho fa durant el mes de maig. És per això que s’estima que s’ha perdut una mica menys de 300.000 visitants amb el tall. 
Martí va defensar que tant França com Andorra han fet esforços per millorar aquesta carretera. Va remarcar que la via mai ha estat tallada arran d’una esllavissada i va insistir que aquest tancament ha estat fruit d’un “malaurat incident”. El cap de Govern en funcions va recordar que el problema són les allaus que afecten aquest eix durant l’hivern. Per això va indicar que els dos països van tancar un acord per securitzar un dels corredors d’allaus més important. “Els estudis estan avançats i els treballs podrien començar aviat”, va destacar. A més s’està treballant en d’altres zones afectades també per allaus. “Aquest és el Govern que ha fet més esforços per la carretera RN-22 i per l’RN-20 i també pel Pas de la Casa”, va subratllar. Amb relació a la proposta de construir una nova carretera cap a França per la solana d’Andorra plantejada per la CEA i que compta amb el suport de la Cambra de Comerç, Martí va exposar que aquesta zona també està afectada per allaus, i per tant caldria fer “paraallaus a molts trams”. Això fa que es tracti d’una obra “molt costosa”. A banda, caldria accions per desdoblar la frontera. Per tot plegat va concloure que “tot es pot analitzar” encara que va advertir que “cal ser realistes”.
El cap de Govern en funcions va estar acompanyat en la reunió que va tenir lloc ahir a Tolosa pel ministre d’Ordenament Territorial en funcions, Gilbert Saboya, i l’ambaixadora d’Andorra a França, Cristina Rodríguez. De la part francesa hi van assistir, a més del prefecte de la regió d’Occitània, el secretari general d’Afers Regionals, Marc Zarrouati així com el director de la direcció interdepartamental de carreteres del Sud-Oest (Dirso), Hubert Ferry-Wilczek. L’objectiu de la trobada era tractar l’evolució de les obres de l’RN-22 i preveure el restabliment de la circulació de la via que connecta Andorra i França. Guyot va acordar amb Martí celebrar una reunió pròximament amb el nou Govern per tal de fer el punt de l’evolució de les obres i conèixer quan estarà la zona afectada totalment estabilitzada. L’RN-22 està tancada al trànsit des del 27 d’abril, un dia després que es produís una esllavissada a la zona del pont de la Mina.

RN-22
carretera
reobrirà
trànsit
divendres
dos sentits

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte