Diari digital d'Andorra Bondia
La taula rodona va reunir ahir representants del Govern, la CASS, la CEA, el Sitca i la PIME.
La taula rodona va reunir ahir representants del Govern, la CASS, la CEA, el Sitca i la PIME.

La CASS va pagar 8 milions d’euros el 2017 per costos d’accidents laborals


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: Jonathan Gil

La CASS va pagar l’any passat  més de 5,2 milions d’euros en baixes relacionades amb accidents laborals, a més d’altres 2,7 milions d’euros de prestacions mèdiques que se’n deriven. De fet, dels 3.700 accidents comptabilitzats, 1.838 van requerir baixes. 
Pel que fa a la sinistralitat laboral, entre l’any 2007 i el 2015 els accidents laborals van baixar entre un 20% a un 5%, respectivament i, a partir del 2016, aquesta xifra va repuntar a un 5% positiu. L’any passat ho va fer un 3% més, respecte de l’any 2016. El ministre d’Afers Socials, Justícia i Interior, Xavier Espot, va dir que aquest petit increment de sinistralitat “és per un increment de l’activitat econòmica i del repunt de la construcció”.
Aquestes dades i declaracions es van fer ahir en el marc d’una taula rodona amb motiu del Dia mundial de la seguretat i la salut en el treball, organitzada pel Comú d’Andorra la Vella i el Govern, i en què hi van participar representants de la patronal, d’Inspecció de Treball, del Sitca i de la CASS. Però també hi van ser presents alumnes de formació professional i responsables de recursos humans d’empreses i administracions, així com gerents d’empreses del sector de seguretat i salut en el treball. 
Fa deu anys que hi ha la Llei de salut i seguretat en el treball, que s’ha anant implementant esglaonadament, i tots els membres de la taula van destacar la necessitat encara d’una major difusió i informació. 

Regular empreses
Sobre la taula, s’hi van posar temes importants, com la necessitat de regular les empreses del sector. Josep Manzano, de la CEA, va ser clar. “Es volen regular els serveis propis de prevenció de les empreses, i per quan els serveis aliens?”. Manzano va destacar que és obligatori tenir un servei propi de prevenció d’aquesta matèria quan es tenen 1.800 assalariats, la qual cosa significa que hi ha poques empreses obligades a tenir-lo. En canvi, va destacar el fet que les empreses que es dediquen a la prevenció no tinguin un reglament o normativa pròpia, “la qual cosa significa que no tenen un nombre màxim d’assalariats assistits, i això vol dir que un metge pot tenir milers de treballadors i d’altres molt  pocs”, va comentar Manzano. El ministre Espot, però, va reconèixer la necessitat de regular-ho però, mentre no es faci, va remarcar que les empreses han de complir el marc ampli que proposa la llei. Per la seva banda, Jesús de Tena, responsable d’Inspecció de Treball, va destacar que la mateixa llei sí que regula en part aquests serveis de prevenció aliens.
Pel que fa a nous reglaments derivats de la llei, Espot va manifestar que aquest any es preveuen els de manipulació de càrregues i el de pantalles de visualització. 

Cotitzar per accident
Altra qüestió important que va aixecar l’alarma als representants tant de la CEA com de la  PIME va ser l’aportació feta per l’advocat de la CASS, Àlex Mora.  El lletrat va comparar els règims de seguretat social dels països veïns, on l’empresari cotitza a través d’una mútua o caixa per  al pagament dels accidents laborals. “És una caixa per fer front a la incapacitat temporal a banda de la cotització de la branca de malaltia. A la CASS va tot junt i a l’empresari no li costa res la baixa per accident laboral. Potser caldria el debat sobre el fet que l’empresari pagués una cotització a banda i així estaria, doncs, més sensibilitzat”, va dir Moral. La reacció de Manzano i de Marc Aleix de la PIME va ser negar un increment de cotització. “Em preocupa una nova cotització anunciada, per a la CASS, crec que ara no és el moment”, va destacar Manzano. En aquest sentit, l’advocat de la CASS va dir que “no està sobre la taula la proposta”, però que sí que calia reflexionar sobre el cost zero que suposa a l’empresari la sinistralitat laboral.  Mora, a més, va destacar que hi ha moltes baixes en què hi ha “un llindar del dubte”, per exemple, en certes lumbàlgies, en què és difícil determinar si prové d’un accident o d’un deteriorament de l’estat. 

Taxa de sinistralitat
Pel que fa a la taxa de sinistralitat, cada part en fa una interpretació diferent. Des del departament d’Inspecció es va destacar que hi ha una diferència en com es calcula al Principat i als països veïns i, segregant les dades de Tena, va destacar que la taxa és del 3,20%, quan a França és del 3,33% i a Espanya, del 2,79%. Per la seva banda, des de la CEA consideren que aquests 1.838 accidents per a uns 40.000 treballadors suposen un 27,5% per sobre de la sinistralitat de l’Estat espanyol. 
 
El Comú de la capital
El Comú d’Andorra la Vella ha rebaixat a la meitat la sinistralitat en dos anys, segons va anunciar ahir la cònsol major, Conxita Marsol, “de 70 accidents el 2015 a 39 el 2017”, va dir. El Comú inverteix 150.000 euros en aquesta matèria i la formació que se’n deriva. 
La presidenta del Sitca, Emi Matarrodona,  va anunciar ahir que es vol reactivar el Comitè de seguretat al Comú, que fa dos anys que està inactiu, per continuar insistint en la prevenció. 

 

La CEA insisteix a crear un institut nacional de la seguretat i la salut en el treball 

No és el primer cop que ho diu. Josep Manzano va insistir ahir en la necessitat de crear un institut nacional de la seguretat en el treball, com s’ha fet en altres països. Segons el representant de la CEA, Inspecció de Treball “fa en part aquesta feina, però la seva missió és la  inspecció”. Amb l’institut, Manzano diu que es cobriria la mancança destacada per tots els sectors implicats, que apunta a una necessitat d’una formació contínua i de comunicació sobre la matèria que generaria la sensibilització que falta. “La formació a les empreses no és contínua i permanent de manera sistemàtica, no s’ha de pensar que fer un curs és un tràmit més i ja està”, va dir Manzano.  Per tot això, cal un reciclatge permanent que, segons el parer de la patronal, només pot oferir un institut. 
Per la seva banda, el representant de la petita i mitjana empresa va destacar que en sectors turístics on hi ha una àmplia rotació els treballadors “arriben sense cap formació” i va destacar la despesa que suposa per a l’empresari haver de formar sempre els nous treballadors. 

cass
pagar
8 milions
accidents laborals
costos

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte