Diari digital d'Andorra Bondia
El temps d’ús del mateix bitllet durant un temps determinat varia en funció de la zona.
El temps d’ús del mateix bitllet durant un temps determinat varia en funció de la zona.

La compensació per la integració tarifària del bus, a la Batllia


Escrit per: 
Maria Pilar Adín / Foto: Facundo Santana

La compensació per la integració tarifària de les línies interurbanes està en mans de la Batllia, que ha admès a tràmit la demanda interposada per la UTE Coopalsa, tal com ha sortit publicat avui al BOPA. Es tracta d’un de molts altres temes que aniran apareixent i que podrien seguir el mateix curs, segons assenyala el gerent de la companyia, Gabriel Dallerès. El motiu? “Hi ha molts fronts oberts i se n’han solucionat pocs” des que va començar la concessió de les línies de bus interurbanes. I considera que s’han d’anar tancant perquè no beneficien ni les concessionàries ni el Govern. “Són entrebancs que no agraden ningú però que ens ocupen i ens preocupen a tots perquè pertorben l’equilibri econòmicofinancer”, afegeix. 

En el cas concret de la integració tarifària, Dallerès explica que des que es va adjudicar la concessió de les línies interurbanes i es va signar el contracte, el Govern, que té competència per fer-ho, va fer canvis. Així, va decidir que el títol de viatge tenia una durada determinada dintre de la mateixa zona, mentre que quan es va adjudicar la concessió, el passatger havia de pagar un segon bitllet si per exemple baixava d’Encamp a Escaldes, feia un encàrrec i tornava a agafar el bus per anar fins a l’estació d’autobusos. Amb la decisió de l’Executiu, amb un sol bitllet l’usuari pot fer aquests viatges sempre dintre del marge establert d’una hora, per exemple, en el cas de la zona 1. En el contracte inicial ja es preveia que hi hauria aquesta modificació, però “després d’un temps i d’haver pogut quantificar el que suposava per compensar-ho”, exposa Dallerès. El problema, aclareix, és que ja han passat dos anys i mig des de la posada en marxa del servei. I tot que han insistit que s’estudiés què suposava la integració tarifària i es prengués una decisió, no s’ha fet, denuncia. Així, darrerament les companyies van entrar una reclamació manifestant això mateix i com que han obtingut un silenci administratiu per resposta, han iniciat aquest procés a la Batllia “perquè no ens passi el temps i no ens poguem defensar”. Això no impedeix que es pugui trobar una solució i s’aturi el procediment, matisa el gerent de Coopalsa. 

Abonament de 30 euros
Tot i que aquesta demanda per la compensació derivada de la integració tarifària no té res a veure amb la motivada per l’abonament de 30 euros, es deixa entreveure que el procés que se seguirà sí que serà el mateix. Segons Dallerès, el problema “continua sent purament tècnic” i són els experts externs els que han d’arribar a quantificar quin és aquest perjudici perquè el Govern el pugui restituir.

La concessió “és una cosa viva”, com ja preveu el contracte, però si les decisions que el Govern pren en interès general, poden posar en risc l’equilibri economicofinancer de les companyies, aquests perjudicis “s’han de quantificar i restituir”, conclou.  

Andorra
Copalsa
Batllia
autobusos
transport

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte