Diari digital d'Andorra Bondia
El director de l’Oficina del Canvi Climàtic, Carles Miquel, va lliurar ahir al CEO d’Andbus, Dani Vinseiro, l’acreditació.
El director de l’Oficina del Canvi Climàtic, Carles Miquel, va lliurar ahir al CEO d’Andbus, Dani Vinseiro, l’acreditació.

La compensació per la taxa verda, abans de l’estiu i serà retroactiva


Escrit per: 
M. S. / Foto: Andbus

El Govern complirà amb el compromís adquirit amb els agents del sector del transport en una reunió prèvia a la implementació de la taxa verda durant la seva tramitació parlamentària, i ratificat en una nova trobada el gener passat, de compensar l’impacte real de la nova taxa en el preu final dels carburants, una compensació que es mirarà de tenir enllestida “abans de l’estiu” i que serà amb “caràcter retroactiu”. 
Així ho va assegurar ahir a la tarda la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, que va recordar que ja existeix un “reglament de compensacions, que es va replantejar fa uns anys per afavorir els vehicles menys contaminants”, i que ja “s’està treballant en aquest per mirar d’ajustar l’impacte de la taxa, un cop es conegui al detall i si s’ha repercutit al preu final en la seva totalitat”.
Un impacte, però, “molt minso”, com va assegurar unes hores abans el director de l’Oficina de Canvi Climàtic, Carles Miquel, que va recordar que des del novembre del 2020 el preu dels carburants ha augmentat de l’entorn del 40%, assolint preus que ja s’havien vist el 2008 o el 2012, per la gran volatilitat del mercat, “derivada de la crisi de la Covid però també pels conflictes que hi ha al nostre entorn proper”.
En aquesta línia, Calvó va insistir que del novembre del 2020 al 31 de desembre del 2021, és a dir, abans de l’entrada en vigor de la taxa verda, el preu per litre de carburant s’havia incrementat en 40 cèntims, i que per contra, i “tal com havíem dit sempre des del Govern”, l’impacte de la taxa, en el cas que els distribuïdors de carburant la repercutissin en la seva totalitat al preu final, “és de 3 cèntims per litre”.
Per aquest motiu, la ministra va carregar contra aquells qui intenten vincular l’augment del preu dels carburants a la implementació de la taxa, i va recordar que tot i aquesta, a nivell de fiscalitat, els distribuïdors “paguen un 50% menys d’impostos que a Espanya i més d’un 100% menys que en el cas de França”, fet que permet constatar que malgrat aquells que havien augurat una pèrdua de competitivitat “es continua tenint una fiscalitat molt competitiva”.
L’entrada en vigor de la taxa verda i els preus dels carburants en els seus màxims històrics coincideixen en un moment en què el sector del transport s’està recuperant després de dos anys de pandèmia i comença a agafar el ritme que tenia anterior a l’inici de la crisi sanitària i econòmica provocada per la Covid-19. 
Si més no així ho va assegurar el CEO d’Andbus, Dani Vinceiro, que va precisar que després de les restriccions de mobilitat del primer any de pandèmia i del primer trimestre de l’any passat, s’està remuntant de mica en mica amb la recuperació de línies i clients, i que la tendència és positiva i aviat es podria arribar als nivells d’abans de la pandèmia. En aquest sentit, Vinseiro va detallar que, de seguir com fins ara, a finals de febrer s’estaria “entre un 10% i un 15% per sota de les xifres del febrer 2020”, uns números que ja serien “un èxit venint d’on venim”.

Cicland
D’altra banda, i interpel·lada sobre el futur del servei públic de bicicletes elèctriques compartides Cicland, que quedarà concentrat a la vall central i Sant Julià de Lòria,  i malgrat que no s’ha pronunciat encara, Calvó es va mostrar convençuda que el Comú d’Escaldes-Engordany es mantindrà en la iniciativa, tenint en compte el gran nombre d’usuaris que hi ha a la parròquia. “No entendria que no volgués mantenir aquest servei i més amb els canvis projectats d’ubicar més parades i l’abonament gratuït per als joves”.

Andbus, primera empresa del sector neutra en carboni i prova d’un vehicle 100% elèctric
El director de l’Oficina del Canvi Climàtic, Carles Miquel, va lliurar ahir al CEO d’Andbus, Dani Vinseiro, l’acreditació que certifica que la companyia ha esdevingut la primera empresa de transports de viatgers neutra en carboni després que, de la mà de BMS Consultoria Estratègica, hagi fet el càlcul de la seva petjada de carboni i elaborat una estratègia de reducció  i compensació d’emissions. Vinseiro, que va recordar que el sector del transport és “fonamental en qualsevol estratègia de lluita contra el canvi climàtic”, va precisar que Andbus porta anys treballant en el càlcul de la petjada de carboni i que estan “orgullosos” del pla de reducció d’emissions previst que els ha de portar a “poder assolir la neutralitat d’emissions cap al 2035”, una data, però, que dependrà en bona part dels avenços tecnològics del sector. Per aconseguir-ho, i tenint en compte que bona part de l’èxit passa per l’electrificació de la flota de vehicles, Vinseiro, que va destacar que “som els primers però esperem ser els primers de molts” i que “moltes d’altres empreses” –de transport o no– “segueixin el camí”, va reclamar una major implicació de les administracions i que facin “una aposta decidida pel canvi que el sector ha de fer” i que “ens ajudin”.
Així mateix, el responsable d’Andbus, que va avançar que la companyia treballa també en un projecte per produir energia renovable a partir de la instal·lació de plaques fotovoltaiques, va explicar que des d’avui i durant quinze dies es portarà a terme una prova pilot amb un vehicle 100% elèctric i amb una autonomia de 250 quilòmetres, que farà serveis comunals.
Per la seva part, el cap de projectes de BMS Consultoria Estratègica, José Gismero, va explicar el pla que ha seguit la companyia per reduir les emissions, i que ha passat fonamentalment per a l’adquisició de vehicles amb motors de nova generació menys contaminants. Gismero va detallar que l’any passat la petjada de carboni de la companyia va ser de 918,31 tones, el 97,3% de les quals provocades per l’ús dels vehicles, un 1,8% del gas fluorat i un 0,9% del seu edifici, i va remarcar que, per quilòmetre recorregut, entre el 2021 i el 2019 hi ha hagut una disminució d’emissions del 12,53%. Al marge de la reducció assolida, i en el marc dels programes de la Convenció marc del canvi climàtic de les Nacions Unides, Andbus ha compensat la petjada de carboni del 2021 a través d’un projecte d’una planta de cogeneració de 2,5 MW a base de pela d’arròs a l’Índia.
Finalment, Miquel va celebrar iniciatives com la d’Andbus, que “ens porten cap a la neutralitat carbònica”, i va recordar que el mercat de crèdits carbònics creat l’any passat pot generar finançament per a aquest tipus de projectes.

 

 

 

taxa
Verda
estiu

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte