Diari digital d'Andorra Bondia
Enguany, s’implementarà la megafonia interior i exterior i s’ajustarà l’app MOU T_B per precisar el temps d’espera del bus.
Enguany, s’implementarà la megafonia interior i exterior i s’ajustarà l’app MOU T_B per precisar el temps d’espera del bus.

La compensació per les tarifes de bus es farà, per ara, mensualment


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Facundo Santana

Tot i que encara no s’ha decidit amb quina freqüència s’abonarà la compensació per la reducció de les tarifes de bus, en acabar el mes de setembre les companyies presentaran la facturació i Medi Ambient serà qui gestionarà el pagament del que deixin d’ingressar. Així ho ha explicat aquest matí el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, després de la reunió trimestral de la comissió de seguiment de les línies de bus. Gallardo ha volgut remarcar que en qualsevol cas les companyies no patiran cap tipus de pèrdua per aquests conceptes perquè tenen un contracte de concessió que garanteix aquest equilibri. Igualment, ha tornat a reconèixer que s’ha d’establir el mecanisme per agilitzar aquest pagament, afegint una addenda al contracte, i que s’ha de veure si es farà efectiu “mensualment, bimensualment o trimestralment”.

Segons el ministre, es tracta d’una situació similar a l’actual en la qual per motiu de la Covid s’ha hagut de fer servir aquesta clàusula del contracte, ajustant els conceptes i paràmetres que estaven en aquest punt d’equilibri. Així, una de les companyies ja ha rebut un primer pagament i amb la segona “estem contrastant els conceptes presentats”. Ara bé, el ministre ha aclarit que “no es compensarà fins a l’infinit” a les concessionàries, sinó que es farà dins del límit d’aquest equilibri economicofinancer, ja que si els usuaris superen aquest equilibri “això ja són guanys per a les companyies”.

Què diuen les companyies?
Segons el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, la d’avui ha estat “una reunió de tràmit”, i ara per ara estan en espera de com es quantificarà la disminució dels ingressos i cada quant es realitzarà la compensació. En aquest sentit, el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, ha confirmat que el tema de l’addenda del contracte per establir quan es farà la compensació “ha quedat pendent”, tot i que ja fa gairebé un any que el Govern va anunciar que es posaria en marxa l’abonament mensual de bus per 30 euros. S'ha lamentat que en tot aquest temps “no s’ha fet res, ara és tard i s’han de posar moltes coses sobre la taula”. Perquè, al seu parer, promoure el transport públic no és només una qüestió de preu, sinó que s’han de solucionar els problemes de mobilitat perquè s’ha de poder garantir la puntualitat, per exemple. Gabriel considera que s’ha de veure com funciona el mes de setembre per valorar sobretot si els usuaris que esporàdicament agafen el bus decideixen comprar aquest abonament mensual. 

400.000 usuaris al mes
Per al Govern, l’objectiu és recuperar els usuaris de bus que es van arribar a assolir al primer trimestre del 2019: 400.000 al mes. Actualment s’està al nivell d’abans de la concessió, uns 200.000. D’aquí la política d’abaratiment de les tarifes. Una política, però, que ha d’anar acompanyada de millores que a conseqüència de la pandèmia s’ha hagut de retallar. Així, segons ha anunciat Gallardo, s’implementarà la megafonia tant a l’exterior com a l’interior dels vehicles i es reajustarà l’app MOU T_B per precisar millor el temps d’espera d’arribada i de sortida dels busos. En canvi, la instal·lació de pantalles tàctils a les parades haurà d’esperar un any més, ja que les partides assignades s’han hagut de destinar a cobrir altres necessitats.

Arribar fins al Roc, principal canvi del transport escolar
A tres setmanes de començar el curs escolar, ja s’està començant a preparar l’operativa del transport. En aquest sentit, en la reunió d’avui s'han treballat les situacions complicades que es poden donar per intentar minimitzar les afectacions, segons ha explicat el ministre Gallardo. De tota manera, ha advertit que “posar en marxa de cop tants usuaris sempre genera situacions que s’han de corregir” i el compromís de totes les parts és fer-ho amb la major celeritat possible.

Pel que fa als canvis significatius d’enguany, el més important és el que afecta els estudiants del Lycée que es desplaçaran al Roc per les obres que es faran al Lycée. En relació amb això, el ministre va dir que les companyies ja “estan al cas, està coordinat i ho tenen previst”, ja que hi haurà un augment de “trànsit” en aquella zona pel transport escolar que es desplaçarà fins allà. Finalment, ha recordat que els ministeris d’Afers Socials i Educació estan treballant per poder ampliar la franja de joves i de sistemes educatius que es podran acollir a la modalitat del bus lliure i bus jove. 

El Govern, “en alerta” per si cal reactivar els ERTOs
Gallardo ha assegurat avui que si la pandèmia empitjorés els ERTOs es podrien reactivar, no només per al transport públic, sinó per a d’altres sectors. Ara per ara, “les xifres no ens fan pensar que sigui necessari, però la rapidesa i el canvi d’escenari es pot donar”, ha declarat. En aquest sentit, ha afirmat que el Govern està “en alerta”. Així mateix ha recordat que  tenen una durada fins al 31 de desembre. Quant al nombre de treballadors de l’oci nocturn i de les agències de viatges que ara mateix segueixen en ERTO, ha dit que no arriben al centenar.

compensació
tarifes
bus
mensualment

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte