Diari digital d'Andorra Bondia
La controvèrsia de les tecnologies en l’evolució de l’ésser humà, a debat
La controvèrsia de les tecnologies en l’evolució de l’ésser humà, a debat

La controvèrsia de les tecnologies en l’evolució de l’ésser humà, a debat


Escrit per: 
Redacció / FOTO: J.G.

La Universitat d’estiu, que comença aquesta tarda al Centre de Congressos d’Andorra la Vella, proposa sota el títol Tecnologia i humanitat: llums i ombres un programa “dens” però que convida a la reflexió sobre l’ús de les ciències i les tecnologies. Pel periodista Jean-Paul Mar­thoz, moderador dels debats de la Universitat d’estiu, la temàtica és “extremadament important”, vista l’actualitat i la “controvèrsia” que genera, perquè les ciències i les tecnologies tenen un impacte en la “societat i en l’individu”.

La reflexió que vol generar aquesta 34a Universitat d’estiu no és només acadèmica, sinó també ètica. Així, distribuïts en quatre dies –des d’avui fins dijous–, es tractarà de diversos àmbits sota el prisma del binomi ésser humà-tecnologia: educació, seguretat, salut i futur. Mar­thoz va justificar la diversitat de temàtiques recordant que la tecnologia “ja no es reserva només als enginyers”, és present en el dia a dia de tots els ciutadans i no podem oblidar que les seves aplicacions generen impactes en la societat i en els individus. La història està farcida d’exemples d’avenços tecnològics que han repercutit en grans evolucions per a l’ésser humà: les eines i armes de sílex, el desenvolupament de l’agricultura i la ramaderia, l’escriptura i la impremta, la màquina de vapor, el transistor, la ràdio i la televisió i, ja més en l’actualitat, la robotització, la intel·ligència artificial i la medicina biomolecular, entre d’altres, tal com detallarà el doctor en física i catedràtic d’història de la ciència de la Universitat Autònoma de Madrid, José Manuel Sánchez, en la seva ponència avui. 

Però els avenços no sempre són positius. Així ho recordarà, també avui, el doctor en ciències, professor de tecnologies de l’educació i conseller pedagògic del Louvain Learning Lab, de la Universitat Catòlica de Lovaina, Marcel Lebrun, que entén que les tecnologies digitals són “remeis enverinats”, dotats d’“efecte bumerang”. Al seu parer, cal que eduquem els joves perquè adquireixin les competències necessàries per fer un ús adequat d’aquestes tecnologies, que ja són presents avui a les aules. Unes tecnologies que generen “espais de llibertat” però que sovint no sabem utilitzar correc­tament. 

Ponents d’alt nivell

El ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Èric Jover, va agrair l’ajuda que aporta Marthoz per entendre “aquestes temàtiques transversals”, que sovint costen de digerir. Alhora, va assegurar que és “un plaer” organitzar la Universitat d’estiu “quan pots comptar amb gent amb currículums d’aquesta talla”. “La Universitat  d’estiu no es podria entendre sense ells”, va assegurar ahir durant la roda de premsa de presentació d’aquesta 34a edició. Jover va valorar que la Universitat d’estiu d’Andorra està consolidada i va destacar que “sempre s’ha caracteritzat per la qualitat dels ponents i per apropar el coneixement a la societat” eliminant les barreres –econòmiques, de nivell d’educació i idioma–  i permetent que “qualsevol ciutadà pugui accedir a coneixements de primer ordre”.

 

universitat
tecnologia
ciència
ètica
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic