Diari digital d'Andorra Bondia
La ministra de Turisme, Verònica Canals, en la primera intervenció des que va accedir al càrrec, ahir.
La ministra de Turisme, Verònica Canals, en la primera intervenció des que va accedir al càrrec, ahir.

La falta de neu fa perdre un 1,3% de turistes durant la temporada d’hivern


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

Andorra va perdre 19.219 turistes durant la temporada d’hivern. Es tracta d’una caiguda de l’1,3% respecte l’any anterior, en què van entrar al país 1,5 milions de turistes. El resultat queda lluny de les previsions d’Andorra Turisme, que esperava un creixement global del 2,1%. Així, el que es va reduir va ser el mercat espanyol (un 2,6%) mentre que el francès va augmentar més del que s’estimava (un 5,2%) –els altres mercats van créixer un 0,6%–. Arran d’això, les pernoctacions es van reduir un 4,2% tot i que la pernoctació mitjana es va mantenir pràcticament estable (va passar de 3,5 nits a 3,4 nits, el que significa que els turistes van fer estades més llarges que l’hivern passat).
El director d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, va atribuir els resultats a la falta de neu. “És el pitjor any des del 2011, ni Nostradamus podia saber que podríem tenir una meteorologia tan adversa”, va dir. En tot cas considera que la caiguda de turistes no és cap senyal d’alarma ni ha de convidar al pessimisme o la preocupació. Així, va argumentar que aquest hivern es va tornar a les dades del 2017, que és l’any en què es van registrar més pernoctacions a excepció del 2018. A més, si es té en compte que es va créixer un 3,4% en excursionistes, l’increment de visitants durant la temporada va ser de l’1,3%. De la mateixa manera va recordar que des del 2012 s’ha registrat un augment de turistes del 36,1%, mentre que les pernoctacions ho han fet un 26,7%. Per això va concloure que aquesta ha estat una temporada “raonable” i “bona” al mateix temps que va dir que “si l’any passat estàvem a la Champions, aquest ens hem mantingut en bona posició de classificació”. De fet va celebrar que tot i les poques nevades s’hagi caigut tan poc i va advertir que amb un context econòmic advers la disminució hauria estat més accentuada. Ara, l’objectiu és definir més esdeveniments per la temporada baixa per reduir la dependència del mercat de la neu i aprofitar la tecnologia per comunicar de forma més directa. 
En aquest sentit, la ministra de Turisme, Verònica Canals, va anunciar que un dels eixos vertebradors d’Andorra Turisme i el ministeri serà el Big data. En col·laboració amb Actua Tech, l’objectiu és obtenir indicadors dels clients que visiten el país a través dels mòbils i les targetes de crèdit (la nacionalitat, on i quant consumeixen, els seus gustos o quantes vegades venen a Andorra). Tota aquesta informació ha de permetre conèixer millor els visitants, anticipar-se i donar-los l’oferta que volen. Canals va destacar que l’objectiu ha de ser créixer en pernoctacions i augmentar el consum i per fer-ho “cal conèixer el client”. La ministra va declarar que sense la “compenetració amb el sector no hi arribarem” i per això té previst mantenir reunions amb tots els actors. També va explicar que al si del Govern es treballarà de forma transversal.
De cara a l’estiu, la venda de les entrades del Cirque du Soleil va a un bon ritme. A més, la campanya de country break que ara s’ha impulsat “ajudarà a tenir un bon estiu”, va dir Budzaku.

El ministeri estudia impulsar l’edifici multifuncional perquè és un projecte “interessant”

La ministra de Turisme, Verònica Canals, va afirmar ahir que l’edifici multifuncional és un dels projectes que el ministeri està estudiant perquè “era una aposta interessant”. Canals va destacar que la iniciativa permetria programar esdeveniments tot l’any i tenir-ne de fixos i també generaria “un trànsit”.
Amb tot, Canals va remarcar que tot el que siguin inversions són qüestions que cal parlar amb el consell de ministres, i no es va aventurar a dir si pot i vol impulsar l’edifici perquè “hi ha propostes igual d’interessants que aquesta i ara la feina és prioritzar les que puguin tenir un retorn per al sector econòmic ràpid”, generant “assoliments immediats i no a llarg termini”. 
La ministra de Turisme tampoc va poder confirmar la continuïtat del Cirque du Soleil, ja que abans de prendre una decisió vol calcular el retorn que té l’espectacle. Per fer aquesta anàlisi es reunirà amb tots els actors del sector turístic. A partir d’aquí es podrà veure si es manté el Cirque du Soleil o si es planteja “una altra cosa complementària”.
Per altra banda, preguntada per la demanda de les patronals hoteleres d’entrar en l’accionariat d’Andorra Turisme, la ministra de Turisme va assenyalar que “es pot plantejar”. Així es va mostrar oberta a incloure dins de la societat els diferents actors econòmics del país, tal com es preveia en el moment en què aquesta va néixer. “Tot és reunir-se i definir una estratègia”, va declarar.

falta
neu
perdre
1
3%
turistes
temporada
d'hivern

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

No feu riure, això es mentida. Els anys de pixa neu els països veïns ni obren i si o fan es amb condicions deplorables; per tant es quan Andorra treballa més i te més clients. Això és així des de fa mínimament dues dècades. Els països veïns no havien pogut ni obrir pistes fins ara, per tant han vingut a Andorra.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte