Diari digital d'Andorra Bondia
Jover i Fonolleda van presentar ahir l’estudi sobre la inserció laboral dels universitaris.
Jover i Fonolleda van presentar ahir l’estudi sobre la inserció laboral dels universitaris.

La formació en idiomes, aspecte a millorar en l’ensenyament superior


Escrit per: 
M.P.A./ Foto: Jonathan Gil

Les competències lingüístiques dels estudiants de la Universitat d’Andorra (UdA) és un dels aspectes de la seva formació “que té més marge de millora”, va dir la directora de l’Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior d’Andorra (AQUA), Marta Fonolleda, en la presentació d’un estudi sobre la inserció laboral dels titulats d’ensenyament superior. De fet, en la valoració que fan els 111 titulats enquestats l’any passat de les promocions del 2013 i del 2016, els idiomes és l’aspecte formatiu rebut que obté una puntuació més baixa, un 6,5. En aquest sentit, el ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, va assenyalar que precisament aquest és un dels elements que l’UdA ha identificat com a estratègics “i hi està posant molts esforços per millorar-lo”. Per la seva banda, Fonolleda va aclarir que de tota manera “els coneixements d’idiomes dels estudiants de l’UdA no són diferents als dels estudiants de les regions del voltant”. El ministre sí que va reconèixer que cal un “reforç especial pel que fa a l’anglès”, perquè és la llengua franca i els professionals la necessiten per afavorir la seva mobilitat i ser competitius.  Quant a la inserció laboral dels titulats, la directora de l’AQUA va remarcar que la gran majoria dels que volien estaven treballant. En concret, entre un 93 i un 96% estaven ocupats i la resta estaven inactius per diversos motius, sense que n’hi hagués cap a l’atur. Ara bé, “no s’ha afinat tant” sobre si la feina que tenien es corresponia amb la titulació obtinguda, va matisar Fonolleda, ja que varia molt segons les branques. Així, els que han cursat estudis sanitaris i informàtics, sí que treballen en el seu àmbit, però entre els que han fet ciències socials i humanes “hi ha més varietat”.

L’estudi també revela que un 83% dels titulats el 2013 tenia un contracte indefinit, mentre que en la del 2016, n’eren un 74%. Quant al temps que van trigar a aconseguir-la, en ambdós casos, més d’un 73% ho van fer en menys d’un mes. 

On s’observa certa diferència és al país on treballaven els titulats segons la promoció. Així, prop del 97% dels del 2013 ho feien a Andorra; mentre que els del 2016, eren un 76,7%. Aquesta diferència, segons Fonolleda, ve donada perquè va creixent el nombre d’alumnes procedents d’altres països que, un cop acaben els seus estudis tornen a treballar als seus llocs d’origen. Segons ministre Jover, això posa de manifest una de les línies estratègiques marcades per l’UdA: la internacionalització. “Estem aconseguint que la Universitat d’Andorra esdevingui un centre de referència, capaç de començar a captar estudiants d’àmbits no andorrans, pirinencs i més llunyans, que la trien per desenvolupar els seus estudis”, va afegir. 

La satisfacció amb la feina en general i el contingut de la mateixa són els aspectes més valorats pels titulats, i només entre un 2 i un 3% no repetirien ni els estudis cursats ni el centre universitari.  L’aspecte que han considerat més útil per a la seva feina ha estat la formació pràctica i teòrica. 

Jover es va mostrar molt content amb aquests resultats “perquè demostren que la inserció laboral dels nostres titulats és altíssima” i que hi ha una bona adequació entre els estudis que s’ofereixen i les necessitats del mercat laboral. De tota manera, va remarcar que “no podem caure en l’autocomplaença” i va subratllar la necessitat de repetir cada any l’estudi “per dotar-nos d’aquesta eina de millora contínua”. 

formacio
idiomes
aspecte
millorar
ensenyament superior

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte