Diari digital d'Andorra Bondia
Dallerès durant la roda de premsa d'aquest matí per explicar els resultats de l'enquesta de satisfacció.
Dallerès durant la roda de premsa d'aquest matí per explicar els resultats de l'enquesta de satisfacció.

La gratuïtat del bus fa augmentar fins al 60% el nombre d’usuaris


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: M. P. A.

L’impacte de la gratuïtat de l’abonament del transport públic en l’increment de la xifra d’usuaris ha estat molt fort. En concret, d’un 60%. Així, si el 2019, moment d’inici de l’actual concessió, el nombre de viatges era de 2.470.000, amb l’abonament de 30 euros va augmentar fins als 3.380.000, el que suposa un 9% més, i en l’actualitat ja se sobrepassen els 4 milions de viatges. Aquestes són les dades que ha aportat avui el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, durant la compareixença per explicar els resultats de la segona enquesta de satisfacció del servei en les línies L2, L3, L4, L3, L5, L6 i LC que exploten.

Davant d’aquestes xifres, Dallerès té clar que “amb més busos no se soluciona el problema de la mobilitat que té el país”. Per aquest motiu estan en espera dels resultats de l’estudi encomanat pel Govern anterior sobre aquest punt i que comportarà que s’hagi de redefinir i redimensionar el servei de transport públic. De tota manera, i fins que això no passi, des de la companyia ja s’han començat a fer algunes accions per absorbir aquesta demanda, com ara reprendre la línia L3, canviar una desena de vehicles per d’altres més grans i amb més capacitat perquè la seva prioritat, va assegurar, és “intentar que no es quedi ningú a les parades” i  donar més confortabilitat als passatgers. 

Precisament, sobre la manca de puntualitat de pas dels vehicles, Dallerès ha puntualitzat que en la majoria dels casos es donen per causes alienes a la companyia. De tota manera, ha reconegut que un 5% de les expedicions poden tenir algun problema de trànsit. A més, “hi poden haver retards puntuals provocats per algun accident o incidència que no està prevista i no s’ha avisat a temps”. També ha assenyalat que les obres causen retards en el servei. 

Actualment, la plantilla de conductors de la concessionària està formada per 91 conductors, 21 dels quals són extracomunitaris. En relació amb els 10 peruans que es van fer venir per treballar com a xofers, Dallerès ha explicat que un cop van ser al país es va veure que no eren aptes per una manca d’adaptació a diversos elements de la xarxa viària. Tal com ja va informar el BonDia, abans de l’1 de maig esperen que 19 d’aquests conductors extracomunitaris puguin passar a la quota general. 

L’espai per viatjar, l’aspecte que menys agrada als passatgers
A més de la puntualitat, que ha rebut una nota de 4,2 sobre 10 en l’enquesta de satisfacció realitzada per Coopalsa a 378 persones, l’espai que tenen els usuaris per viatjar ha estat l’aspecte pitjor valorat, amb una puntuació de 3,8, juntament amb la informació relacionada amb les parades (4,6). Segons el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, aquests tres elements són els que han fet baixar la nota global del servei i passar d’un 8,2 en l’enquesta de l’any passat a un 6,5 en l’efectuada enguany entre els mesos de gener i febrer. Per contra, els punts més valorats han estat la neteja de les parades (8,2) i els vehicles (7,8), l’estacionament en la parada (7,2), la manca d’olors (6,4) i l’amabilitat del personal (6,3).

Qui són els usuaris?
Però qui són aquests usuaris de bus? L’enquesta dona detalls a tenir en compte a l’hora de planificar els serveis tenint en compte el perfil dels qui l’han respost. Així, tal com va explicar Dallerès, els usuaris són dones (51%) i homes (49%) que en el 81% dels casos són residents. Per edats, un de cada 3 usuaris té entre 39 i 51 anys i 2 de cada 10, entre 26 i 38. Només un 9% dels usuaris són més grans de 65 anys. Quant a les ocupacions, destaca que 3 de cada 10 són assalariats i treballen en el sector serveis, l’hostaleria o el comerç. 

Dels enquestats, el 64% fa servir l’abonament gratuït, poc més de la meitat utilitzen el bus cada dia i un 45% el fan servir per anar a treballar i un 25% per fer gestions. A més, un 40% té cotxe i carnet de conduir. L’enquesta també revela que de les 378 persones, 38 no utilitzaven abans de la gratuïtat el transport públic, mentre que 203 persones sí que ho feien. Per lloc de residència, predominen els usuaris d’Encamp (22%), Canillo (20%) i la Massana (14). D’aquí també es desprèn que siguin les línies de bus L4 (29%), L2 (26%) i L6 (25%) les més utilitzades.

Coopalsa vol participar en el concurs pel tramvia
El gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, ha defensat avui la necessitat d’estudiar alternatives al transport regular de viatgers per millorar la mobilitat com ara el tramvia. En aquest sentit, ha remarcat que les aliances entre les companyies nacionals i estrangeres no han de servir només per fer front als reptes de les línies de busos, sinó també per donar resposta a “projectes de més a futur i més importants”. Per aquest motiu, ha afirmat que des de l’UTE  que integra les companyies Cooperativa Interurbana i Alsa estan disposats a presentar-se en el concurs per al futur tramvia: “si tenim possibilitat i opció, intentarem ser-hi”, ha assegurat.

gratuïtat
bus
60%
usuaris

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte