Diari digital d'Andorra Bondia
La manca d’informació i la gestió d’incidències, els àmbits de millora
La manca d’informació i la gestió d’incidències, els àmbits de millora

La manca d’informació i la gestió d’incidències, els àmbits de millora


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

La gestió de les incidències dels afiliats i declarants amb la CASS i la informació facilitada són els aspectes menys ben valorats pels usuaris de la parapública, segons es desprèn del primer baròmetre de satisfacció, que es va donar a conèixer ahir. Tot i que el treball conclou que la seguretat social obté globalment una puntuació de notable (un 73% dels afiliats i un 66% dels declarants estan molt o bastant satisfets amb el servei), suspèn en gestió de les incidències (4,7, en els cas dels afiliats –5,1 pels declarants–) i obté un aprovat en informació facilitada (5,8 –6,4 pels declarants–).

Quant a les incidències, només un 8% dels afiliats i un 17% dels declarants assegura haver-ne tingut alguna. Pels primers, les principals (24%) fan referència a la falta d’informació, seguides dels problemes amb les baixes (17%). En els declarants, les incidències més destacades han estat per problemes amb les baixes (23%) i amb les altes (13%). El president del consell d’administració de la CASS, Jean-Michel Rascagneres, va destacar que la incidència que més preocupa és la manca d’informació. Així va recordar que es tracta de continguts complexos, difícils de traslladar a l’assegurat, i sovint l’usuari es troba perdut. Davant d’això, el director de Comunicació, Relació amb l’assegurat i Mètodes, David Caubet, va explicar que s’estan fent esforços per oferir des d’informació més bàsica a més àmplia i especialitzada i formant el personal. A més, de cara a principis d’any es presentarà la nova pàgina web, que utilitzarà un llenguatge més planer i permetrà trobar la informació fàcilment. També s’aniran afegint tràmits en línia, fins i tot nomenar el metge referent. Aquest procés es preveu que culmini en un termini de tres anys. De fet, encara que, des del consell d’administració, es considera l’actual web poc àgil, els afiliats enquestats li donen una nota de més de 7 punts, també en estètica. Amb tot, un 63% dels afiliats segueix utilitzant l’oficina com a canal de contacte amb la CASS, mentre que els declarants sí que aposten més pels tràmits en línia (59%). Precisament, sobre aquesta qüestió, Rascagneres va apuntar que, si molts dels tràmits que es fan presencialment es fessin a través de la pàgina web, el temps d’espera per ser atès es reduiria.

Quant a la resta d’incidències, el president de la CASS va explicar que es tracta sobretot de desacords amb resolucions de la parapública i, per tant, molt difícils de resoldre. Així va apuntar que els afiliats no estan d’acord amb la gestió de les seves baixes, mentre que els declarants exposen que la seguretat social no les controla prou. És per aquest motiu que el consell d’administració considera que “estem al lloc de toca” i que el control és suficient. 

Pensions
Al baròmetre, també es pregunta sobre la satisfacció dels afiliats amb la gestió de la CASS. La pitjor nota és per a l’import de les pensions. En aquest sentit, donen un 4,4 a l’import de les pensions de jubilació, viduïtat o orfanesa, i un 4,6 a l’import de les pensions d’invalidesa. Rascagneres va recordar que, en aquesta qüestió, la CASS el que fa és aplicar la llei. Sobre el percentatge de cobertura dels serveis de salut i les tarifes, la qualificació es de 6,3 en els dos casos. En aquest àmbit, destaca la rapidesa en el reemborsament, que rep un 7,1. Quant als volants de desplaçament, la valoració global és de 7,2 i, amb relació a les baixes, els afiliats indiquen estar prou satisfets, amb un 6,9. Destaquen com a millors notes amb relació a les baixes, la satisfacció amb el personal mèdic (7,2). 

Des de la CASS, es va rebre els resultats de l’enquesta de forma satisfactòria i es va destacar que “trenca tòpics” sobre la seguretat social (un exemple, el servei mèdic que és ben valorat). El baròmetre s’emmarca en la política de transparència i millora del servei i servirà per prioritzar les accions a dur a terme.

Rascagneres rebutja reduir el 30% del cotitzat

Un dels escenaris que planteja l’informe sobre les simulacions del futur de les pensions recull com a mesura una reducció del 30% del que s’ha cotitzat fins ara. Tot i això, Rascagneres va remarcar que aquest només era un càlcul per veure l’efecte que tindria l’actuació i va remarcar que no en tots els escenaris proposats s’inclou aquesta retallada del 30%. A més, el president de la CASS es va mostrar en contra de la mesura. “No es pot contemplar una retallada de les pensions” va dir, ja que amb mitjanes de 700 euros “no és sostenible”. Va dir que el futur passa per un conjunt de mesures.

 

cass
baròmetre
pensions

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte