Diari digital d'Andorra Bondia
A les reivindicacions de les treballadores del servei, que es multipliquen arreu, s’afegeix la preocupació dels beneficiaris de la seva feina.
A les reivindicacions de les treballadores del servei, que es multipliquen arreu, s’afegeix la preocupació dels beneficiaris de la seva feina.

La manca d’informació ‘oficial’ crea inquietud entre usuaris del SAD


Escrit per: 
Alba Doral / Foto: Sindicat SAD

“Nosaltres no som clients d’una botiga de roba, que si no els agrada poden marxar, som gent amb necessitats especials.” Per això és inconcebible que a hores d’ara encara ningú els hagi transmès quins canvis els suposarà –o no– el desembarcament de Sumar en el servei d’atenció domiciliària (fins ara, SAD: sembla que també la nomenclatura està en renovació i serà servei d’atenció en l’entorn domiciliari). Ho diu una usuària que a causa d’una distròfia muscular porta deu anys necessitant algú per fer tasques bàsiques, des de menjar i dutxar-se fins a sortir de casa. La por principal és que la treballadora que l’atén des de fa una dècada sigui canviada per una altra, i més encara, que qui la substitueixi no tingui la formació necessària: “Cal algú que sàpiga com agafar-me, que em generi confiança, perquè si no, en comptes d’ajudar-me, patapam, puc patir la gran patacada”, explica gràficament. 
Dos usuaris més contactats pel BonDia es manifesten en termes similars, es queixen que a hores d’ara l’única informació sobre el canvi de gestió en el servei, que a principis d’any previsiblement passarà a mans de l’empresa Sumar, l’hagin tingut a través de la premsa i les xarxes socials, mentre que des del CAPAU (Ajuntament i Consell Comarcal) no se’ls hagi contactat en camp moment. 

“Jo no sé res més que el que m’expliquen les mateixes treballadores”, diu en aquest cas l’home d’una usuària i que ell mateix també rep atenció. “Estem preocupats, preocupats de debò. Penso que haurien de dir alguna cosa [des del CAPAU], donar la cara”. Per exemple, “hauríem de saber ja si quan es faci el canvi es presentarà algú altre” en comptes de la persona habitual.  “Em preocupa sobretot la meva dona. Fa anys que ens atén la mateixa persona i li ha agafat confiança”, explica. “I amb certes empreses, ja se sap, miren el benefici, les treballadores no estan contentes i comencen a canviar”. De fet, recorda, a la seva dona (amb un grau de dependència més elevat) l’afecta negativament fins i tot els períodes de vacances de la treballadora habitual. Menys els agradaria, per tant, un anar i venir constant de personal. “I què passa si ens apugen les tarifes? Segur que ens demanen més calés”, es tem. Així que, reconeix, “no estem massa contents amb la idea” dels canvis. 

“És que ens ajuden en coses tan íntimes com dutxar-nos: jo no tinc forces per rentar-me el cap sola ni arribo a l’esquena”, reprèn la pacient amb distròfia muscular, que li treu la força necessària a les mans per per exemple tallar-se la carn al plat. “Però sobretot em preocupa que si mai em canvien la persona, i espero que no, perquè si em treuen la Loli em maten, sigui algú amb la formació necessària, perquè no som qualsevol cosa nosaltres, som malalts”. Quan la treballadora amb qui porta una dècada es pren un descans i envien algú per substituir-lo “ja de seguida els hi veus la traça, si tenen formació o no, i jo necessito algú que em generi confiança” per aixecar-se d’una cadira, per exemple. 

Tercera veu
En termes molt similars als dos anteriors es manifesta la familiar d’una altra usuària, una tercera veu: “Estem vivint amb molta inseguretat tot aquest procés i ho trobo molt incorrecte perquè tota aquesta gent és molt dependent”. 

No només el benestar del seu familiar el preocupa, també el de les treballadores mateixes confesa. O es tracta de la mateixa preocupació, reflexiona, perquè les condicions laborals poden incidir en el servei: “Sé que són totes molt responsables, i fins i tot quan venen les suplents en puc dir meravelles, però a aquestes se’ls nota que no estan contentes”, reconeix, referint-se a les empleades de Suport Assistencial, empresa fins ara contractada pel CAPAU més enllà de les dues treballadores del servei que té en plantilla i que ara seran subrogades a Sumar, l’empresa que agafarà el servei a partir de l’any vinent.  

“Per a mi és important també fer una defensa del servei públic. Crec que és el mínim que podem donar als nostres padrins. Una empresa privada? Aquí no m’encaixa. Es pot privatitzar una ITV, no això”. Però per damunt de tot, insisteix, li molesta la manca d’informació directa: “Ens afectaran els preus? Canviaran els horaris?

usuaris
SAD
inquietud
informació
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic