Diari digital d'Andorra Bondia
El director de màrqueting de Crèdit Andorrà, Joan R. Mas; Marc Calvet; el director de FEDA, Albert Moles; i Antoni Sasplugas.
El director de màrqueting de Crèdit Andorrà, Joan R. Mas; Marc Calvet; el director de FEDA, Albert Moles; i Antoni Sasplugas.

La mobilitat elèctrica insisteix en el tramvia per a les parròquies centrals


Escrit per: 
P.G. / Foto: Jonathan Gil

El diumenge, 12 de maig, es fa la 5a Jornada de mobilitat elèctrica al Prat del Roure d’Escaldes-Engordany. En aquesta ocasió, i com a novetat, hi haurà un electroclípol, que rodarà pel recinte de les jornades “perquè volem il·lustrar l’Andorra que ens agradaria tenir, més silenciosa, amb un transport públic més net, on es vagi al col·legi en bicicleta, sense soroll”, va explicar Antoni Sasplugas, secretari general de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA). Aquest electroclípol serà com “un tramvia a l’estil de San Francisco”, i,  segons el parer de Sasplugas, seria un transport ideal per unir les parròquies centrals. Tant el  circuit com el giny que circularà durant aquesta  jornada pel recinte del Prat del Roure s’han fet gràcies a l’acord  a què s’ha arribat amb l’empresa Bus Net, que pretén recuperar la idea de transport col·lectiu. Aquesta proposta d’un tramvia, però, ja la va fer, fa gairebé un any, el mateix cònsol menor d’Escaldes-Engordany, Marc Calvet, i continua sobre la taula de les corporacions de les parròquies centrals. Així ho va confirmar ahir Calvet.

El cònsol menor d’Escaldes-Engordany va dir que la idea del tramvia continua vigent i que ja ho han parlat en diverses ocasions amb el conseller de Medi Ambient i Innovació de la capital, David Astrié. Tot i això, Calvet va dir que el tramvia no hauria de circular per l’eix central de Carlemany, “perquè ja ens ha costat prou donar tota la preferència al vianant”. Per al cònsol menor, l’ideal seria que el tramvia elèctric circulés pels carrers adjacents a l’eix central de Carlemany i Meritxell i fos un transport d’unió que, alhora,  potenciaria els carrers del voltant. “Per part nostra, hi posaríem tota la voluntat i sé que des del Comú d’Andorra la Vella, també”, va dir Calvet. Tot i això, ara per ara només es podrà veure com una recreació en aquestes cinquenes jornades que, a més, ofereixen la novetat del canvi de data. Les jornades serveixen per recordar les darreres novetats en mobilitat elèctrica. 

Canvi de data i més vehicles
Fins ara se celebrava al setembre, però Sasplugas va manifestar que havien considerat que el mes de maig era un període   adequat per portar a terme la jornada “perquè s’acaba d’obrir el termini el programa Engega (d’ajudes a compra de vehicles elèctriques)”. 

També s’ha doblat el nombre d’unitats que s’hi exposaran. Hi haurà uns 25 vehicles de diferents marques del mercat automobilístic elèctric, més una trentena de motocicletes i bicicletes elèctriques, així com també patinets. El públic podrà provar molts d’aquests vehicles que s’hi exposen en una jornada que vol divulgar aquesta mobilitat més sostenible i més neta. Segons Sasplugas, “la mobilitat urbana del futur serà elèctrica o no serà”, va reafirmar. 

Per tot això i perquè Andorra vol continuar sent pionera en la implantació d’aquest tipus de mobilitat, s’aposta per jornades com aquestes, que ja són un aparador fix per a moltes marques que veuen en aquest producte elèctric un increment de vendes. En l’àmbit internacional, la venda de bicicletes de muntanya elèctriques ja supera les BTT convencionals, segons va apuntar el secretari general de l’ACA.

Enguany, la jornada torna a Escaldes-Engordany, després d’haver-se fet, l’any passat, a Andorra la Vella. Calvet  va destacar la importància de fomentar aquest model de mobilitat i va recordar que els comuns hi contribueixen amb la instal·lació de diversos punts de càrrega per a vehicles, per ajudar a implantar-lo i eliminar el màxim de trànsit convencional del centre de la parròquia. 
Durant la jornada del 12 de maig, de les deu del matí a les  vuit del vespre,  també se sortejarà una bicicleta elèctrica.  Els organitzadors de la 5a Jornada de mobilitat elèctrica són FEDA i l’ACA, i compta amb el patrocini de Crèdit Andorrà i el suport del  Comú d’Escaldes-Engordany. 

FEDA espera tancar l’any amb uns 500 vehicles elèctrics matriculats, ara n’hi ha poc més de 300

Andorra continua sent pionera en la implantació de la mobilitat elèctrica. FEDA va confirmar ahir que hi ha més de 300 vehicles elèctrics matriculats i que espera tancar l’any amb uns 400 o 500, gràcies al programa Engega, que dona ajudes econòmiques per a la compra d’aquests vehicles. També va xifrar en 8.700 les càrregues que s’efectuen cada any en els  diversos punts que hi ha per tot el mapa andorrà, on els conductors poden endollar els seus vehicles. Això, però, significa que cada hora de l’any hi ha almenys un vehicle que es carrega. A més, el director general de FEDA, Albert Moles, va destacar que durant l’any hi ha un total d’uns 300 vehicles amb matrícula estrangera que es carreguen a Andorra, la qual cosa demostra que cada cop més gent s’atreveix a venir fins al Principat amb un automòbil no contaminant, segons va apuntar Moles. Aproximadament, un 5% de les matriculacions que es fan cada any a Andorra són de vehicles elèctrics. Una xifra important perquè s’ha aconseguit en poc temps, però que dista molt de països com Noruega on, segons va explicar Sasplugas, els vehicles elèctrics ja suposen el 50% de les matriculacions.

En aquest sentit, amb la nova Llei de transició energètica, Moles va explicar que el Govern vol que d’aquí a 10 o 12 anys hi hagi un parc on els vehicles elèctrics al país tinguin un pes més important. Una manera de fer-ho és desenvolupar més transport públic elèctric, però també influir en les flotes de les empreses de transport de mercaderies. Des de FEDA se seguirà impulsant la instal·lació de punts de càrrega, a través dels espais cedits pels comuns a la via pública.

Per a la mobilitat elèctrica és clau el projecte de bicicleta elèctrica compartida o de lloguer, que s’havia de posar en marxa aquesta primavera. Calvet va dir que l’adjudicació, pendent d’un recurs, segueix el seu curs i es manté amb el termini previst. El cònsol escaldenc va avançar que la setmana vinent hi ha una reunió sobre aquest tema amb el Govern. 

mobilitat elèctrica
tramvia
parròquies centrals
Número de vots: 173
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic