Diari digital d'Andorra Bondia
La ministra d'Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, aquest migdia.
La ministra d'Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, aquest migdia.

La nena del vel i el seu germà aniran a l'escola andorrana d'Escaldes


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: SFGA

El cas dels germans afectats per la polèmica del vel està en vies de solució. Els dos infants escolaritzats fins ara al Lycée Comte de Foix que des de pràcticament l’inici d’aquest curs escolar no havien anat a classe perquè la nena ho volia fer amb el vel, cosa que no estava permesa al Lycée, canviaran de sistema educatiu i s’integraran a l’escola andorrana de segona ensenyança d’Escaldes-Engordany, que tampoc no permet el vel. Així ho ha anunciat aquest matí la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla. D’aquesta manera ha trencat amb setmanes de silenci des que el cas va passar a mans del ministeri d’Afers Socials, Joventut i Igualtat, tal com estableix el decret del març del 2019 que regula la prevenció i tractament de l’absentisme escolar als centres educatius del Principat d’Andorra.

Segons ha informat la ministra Vilarrubla, a hores d’ara “malauradament els dos germans encara no han retornat a l’escola”, però des del ministeri d’Afers Socials, Joventut i Igualtat s’està fent l’acompanyament a la família perquè es pugui realitzar el canvi de centre, que és l’opció que han triat i “se’ls ha concedit”. A més, tal com ha explicat, aquesta escola d’Escaldes queda a prop del seu domicili.  

Pel que fa a la incorporació, ha afegit que tant de bo aquesta integració es pogués realitzar com abans millor, perquè cada dia que passen a l’escola és important, però no ha descartat que fins després de les vacances de Nadal no es faci efectiva. De fet, ha admès que seria un bon moment.

Mòdul d’acompanyament
Sembla, doncs, que l’acompanyament realitzat des del departament d’Infància, Adolescència i Joventut i el departament d’Inspecció i Qualitat Educativa amb la família ha donat els seus fruits. Un acompanyament que en casos d’absentisme escolar crònic com aquest, ja que els dos germans han estat més de 15 dies seguits sense anar a classe, preveu en primer lloc que el cap del departament d’infància faci un informe social sobre l’alumne i el seu entorn. A continuació, s’ha d’establir un conveni signat per les parts amb una sèrie de compromisos. En principi, participen en les reunions programades amb la família també el director del centre educatiu concernit, però en aquest cas que finalment la família ha demanat el canvi d’escola, hi hauria participat la direcció de l’escola andorrana de segona ensenyança d’Escaldes.

Arribats a aquest punt, el decret preveu un seguiment específic: el mòdul d’acompanyament familiar al qual la ministra va fer referència i que té com a finalitat el retorn a l’assiduïtat de l’alumne al centre escolar en un termini de temps tan breu com sigui possible. Aquest acompanyament es fa en diverses sessions i hi participen psicopedagogs del ministeri d’Educació i un referent del ministeri d’Afers Socials que treballen amb la família el marc legal, la valoració de l’ensenyament, el seu rol i els valors que transmet. També reflexionen conjuntament sobre l’educació dels fills i proposen estratègies i eines per a la gestió de la situació de l’alumne. Un cop es produeix la reincorporació de l’infant es fa el seguiment de la situació durant un temps.

Per què l’andorrana?
Vilarrubla no ha explicat les motivacions de la família per triar ara el sistema educatiu andorrà. Fonts del ministeri han insistit que tampoc a l’escola andorrana la nena no podrà portar el vel a l’aula perquè amb el curs ja començat els centres andorrans van introduir en els seus reglaments de règim intern, concretament en l’apartat dedicat a les normes de convivència, que a les escoles “no es pot fer ostentació de cap símbol, motiu o vestimenta de caràcter religiós a l’escola”. 

Les mateixes fonts han apuntat que potser no han demanat el canvi d’escola al sistema espanyol perquè no hi havia plaça. Cal recordar que als reglaments de règim intern dels centres espanyols no recullen expressament la prohibició que els alumnes no puguin portar símbols religiosos a l’interior de les escoles. 

Promoure vocacions científiques, objectiu del projecte Misti
Fomentar vocacions científiques, de manera especial entre les noies, i millorar les competències en llengua anglesa són els principals objectius del programa Misti, que es reprèn aquest curs després que l’any passat no es pogués realitzar a causa de la pandèmia. Ho ha explicat aquest migdia la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, després de signar l’acord de col·laboració amb el director general de negoci de Vall Banc, Sergi Martín, que fa possible la realització de la iniciativa Global Teaching Lab al Principat.

Es tracta d’una iniciativa que s’emmarca en el projecte MISTI (MIT International Science and Technology Initiatives) i que permet a estudiants d’aquest centre nord-americà passar tres setmanes en escoles de batxillerat i formació professional a l’estranger.

Vilarrubla ha explicat que en aquesta edició hi participaran cinc estudiants provinents dels Estats Units realitzant estades a les escoles de batxillerat i formació professional dels tres sistemes educatius entre el 10 de gener i el 28 de gener. En aquestes estades treballaran amb els docents de les escoles i donaran classes de física, química, biologia i matemàtiques als alumnes. Es tracta d’una experiència molt enriquidora, ha assenyalat la ministra, i, a més, aquestes joves nordamericans faran d’ambaixadors d’Andorra als Estats Units quan retornin a casa.

Vall Banc és l’entitat que patrocina el projecte Misti amb 12.800 euros que serveixen per pagar el desplaçament dels estudiants dels Estats Units a Andorra, la cobertura sanitària i l’obtenció de diversos tràmits administratius. Quant a l’allotjament, són les famílies dels alumnes dels centres on impartiran les classes les que els acullen voluntàriament.

En nom de Vall Banc, Martín ha remarcat que des de l’entitat estan convençuts de les virtuts de les col·laboracions internacionals, “font de saber i d’innovació reconeguda per a la nostra joventut”. També ha exposat que iniciatives com aquesta porten un valor afegit per al país.

El ministeri d’Educació i Ensenyament Superior va signar un acord el 2017 amb el Massachusetts Institute of Technology i el gener del 2018 es va celebrar la primera edició del projecte.

nena
vel
germà
Escola Andorrana
escaldes

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Segurament han patit assetjament, tot i que la meva opinió es que t'has d'adaptar a la cultura i les normes d'on vius

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte