Diari digital d'Andorra Bondia
Un autobús de línia en el seu trajecte cap al Pas de la Casa.
Un autobús de línia en el seu trajecte cap al Pas de la Casa.

La no-compensació de l’abonament del bus posa Coopalsa en risc


Escrit per: 
Eva Arasa Altimira / Foto: Facundo Santana

Sembla que la decisió del Govern de crear un abonament mensual de 30 euros per a un nombre il·limitat de viatges en autobús ha aconseguit el resultat que perseguia i que el nombre d’usuaris del transport públic ha augmentat des que es va posar en marxa, el passat 1 de setembre. Ara bé, el fet que per ara no s’estigui compensant el menyscapte que estan tenint les companyies explotadores de les línies regulars de transport públic de viatgers per aquesta rebaixa del preu ha portat el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, a admetre que, si no s’arriba aviat a un acord pel que fa a l’import d’aquesta compensació, hi ha un risc real de fallida “a curt termini”. 

El contracte amb les companyies explotadores de les línies d’autobús estableix un equilibri financer que, en el cas que es trenqui per decisions preses pel Govern amb relació al preu o al servei que s’ofereix, haurà de ser restablert i compensat per l’Administració. Dallerès assegura que “qualsevol acció que vagi destinada a fomentar el transport públic és una bona notícia” i en aquest sentit celebra que el Govern decidís “trencar la barrera del preu” oferint un abonament a 30 euros. El problema és que els tres primers mesos de funcionament d’aquest nou abonament han suposat per a Coopalsa un menyscapte d’ingressos de “ més de 260.000 euros” amb relació al mateix període del 2019, malgrat que s’ha passat de 537.836 a 542.567 usuaris. És a dir, de l’1 de setembre al 30 de novembre hi ha hagut un increment de 4.631 usuaris respecte als mateixos tres mesos de dos anys enrere.

Aquest increment és moderat de moment, però el gerent de Coopalsa creu que la tendència serà la d’anar guanyant usuaris “progressivament”. Aquest fet, que d’entrada es valora positivament també des de la perspectiva del foment d’una mobilitat més sostenible, podria convertir-se a la llarga en una altra font de desequilibri ja no en els ingressos, sinó en els costos que assumeixen les companyies: “si haguéssim de redimensionar el servei per l’augment d’usuaris, això implicaria més vehicles i també més xofers”.

Dallerès ha insistit que comparteix la voluntat del Govern d’incentivar el transport públic i ha volgut deixar clar el seu suport a les polítiques del ministeri de Medi Ambient en aquest àmbit. Amb tot, ha lamentat que fins a la data hagin estat les companyies que hagin hagut d’assumir íntegrament l’impacte de la rebaixa del preu quan des del ministeri d’Economia se’ls havia reconegut que el canvi de tarifes havia de ser compensat per fer viable la concessió. És més, fins a la data només haurien rebut propostes “oficioses” que la companyia no pot acceptar “perquè allà on nosaltres evidenciem un desequilibri de més de 260.000 euros, des del departament de Transports se’ns diu que la compensació ha de ser de menys de la meitat”. Mentre no s’arriba a un acord, Coopalsa estaria en risc de fallida en un termini que podria ser de tan sols “mesos”.

En qualsevol cas, el gerent de Coopalsa s'ha mostrat convençut que “finalment s’arribarà a un acord amb el ministeri d’Economia perquè el nostre posicionament és tècnicament bo i les xifres que he exposat parlen per si soles”. Dallerès ha subratllat que el servei que ofereix Coopalsa és ben valorat pels usuaris i és que, de fet, les declaracions sobre l’equilibri financer de la concessió s'han produïr en el marc de la presentació dels resultats d’una enquesta de satisfacció que atorga a la companyia una valoració global de 8,2 sobre 10. Així mateix, ha afegit, “estem parlant d’un servei públic que ha de tenir un paper central en la definició d’un model de país més sostenible”. 

L’enquesta de satisfacció que s'ha presentat avui en roda de premsa és la primera des de l’inici de la concessió, ja que l’any passat no es va poder fer a causa de la pandèmia. Coopalsa aplega, recordem-ho, la Cooperativa Interurbana i Transpisa, filial a Andorra d’ALSA. La companyia explota les línies L2 entre Andorra la Vella i Encamp, L4 entre Andorra la Vella i Pas de la Casa, L5 entre Andorra la Vella i Arinsal,  L6 entre Andorra la Vella i Ordino i la línia circular (LC) entre Andorra la Vella i Escaldes-Engordany. En definitiva, totes les línies nacionals de transport públic de viatgers excepte l’L1 entre Andorra la Vella i Sant Julià de Lòria i el Bus Exprés. Amb una nota més que bona, Dallerès ha afirmat que el seu objectiu és “millorar dia a dia la qualitat del servei, però això només és possible si l’empresa funciona”.

Els usuaris puntuen amb notes per sobre de 9 l’amabilitat del personal, la conducció i la neteja
Coopalsa valora molt positivament els resultats de la primera enquesta de satisfacció que han dut a terme entre els seus usuaris. La nota global del servei, de 8,2 sobre 10, s’obté de valoracions molt similars a totes les línies. En concret, l’L6 obtindria un 8,1; les línies L2 i L4, un 8,2; l’L5, un 8,4 i la més ben valorada seria la línia circular (LC) amb un 8,5.

Anant a indicadors concrets, els usuaris valoren per sobre dels 9 aspectes com ara l’amabilitat del personal (9,2), la conducció (9,3) o la neteja dels vehicles (9,6). En l’àmbit de la higiene, el que obté més bona nota és l’absència d’olors als autobusos, amb un 9,8. Per contra, l’indicador que surt menys ben parat, tot i obtenir un 7,6, és la puntualitat. “Alguna vegada pot ser per un problema del servei, però sovint es tracta d’imprevistos que són imponderables com ara un accident”, ha aclarit el gerent de Coopalsa Gabriel Dallerès.

L’enquesta de satisfacció va ser duta a terme entre el 20 de setembre i el 16 d’octubre d’aquest any per una empresa externa. L’estudi, realitzat a partir de les respostes de 370 usuaris majors d’edats, dels quals es van excloure els usuaris del bus lliure i els turistes, té una fiabilitat del 97%. El seu objectiu és conèixer el perfil dels usuaris i, sobretot, detectar els punts forts i febles del servei amb vista a introduir millores.

abonament
bus
Coopalsa
risc
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic