Diari digital d'Andorra Bondia
La temporada d’hivern es tanca amb un creixement dels turistes del 8,6%
La temporada d’hivern es tanca amb un creixement dels turistes del 8,6%

La temporada d’hivern es tanca amb un creixement dels turistes del 8,6%


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

La temporada d’hivern es va tancar amb 1,2 milions de turistes, 100.860 més que la passada,  xifra que significa un augment del 8,6%. Desglossat per nacionalitats, els espanyols van créixer un 4%, els francesos un 37% i altres països un 13,3%. Destaca l’increment del mercat francès, que per primer cop supera l’espanyol (la pujada va ser de 40.544 en el primer cas i de 35.357 en el segon), tot i que el país veí del sud encara és d’on provenen la majoria de turistes (911.504 respecte dels 150.093 francesos). De fet, en tots els mercats es va registrar un augment de visitants excepte en el rus. Quant a les estacions, els dies d’esquí van pujar un 4,4% arribant a xifres del 2003; els altres serveis d’oci, un 17,4%; les visites a les oficines de turisme, un 9%; l’ocupació hotelera, un 4,2%, i els mòbils actius, un 11%.
El ministre de Turisme, Francesc Camp, va celebrar que “en les darreres campanyes s’estan assolint números positius” i aquesta última molt per sobre de les previsions, que es van fixar en un creixement del 3,4%. Camp ho atribueix a múltiples factors, com són la tasca que està desenvolupant Andorra Turisme, les campanyes de comunicació de les estacions i Naturlàndia i el context econòmic favorable, ja que a excepció de Rússia no hi ha cap país a Europa amb un PIB negatiu. A banda, creu que també pot haver-hi influït la situació d’inseguretat lligada als últims atacs terroristes, que fan que hi hagi més tendència a anar als països del sud d’Europa, tot i que això sembla que tindrà més impacte a l’estiu.
En relació al comerç, el ministre de Turisme va recordar que és el sector al qual està costant més sortir de la crisi (ha començat a registrar dades positives d’empleats, d’impacte en el PIB i d’obertura d’establiments des de fa un any i mig). Amb tot, i encara que les vendes no estan al nivell d’abans de la crisi, Camp sí que va assegurar que darrerament s’ha registrat una millora. Aquesta dificultat per recuperar-se es deu a la pèrdua de poder adquisitiu dels mercats de l’entorn però també al fet que hi ha elements de l’oferta que han de millorar en competitivitat, va destacar. Per això va recordar que s’ha impulsat el pla estratègic del sector comercial, que es preveu tenir enllestit aquest juny per  presentar-lo a tots els agents i del qual han de sorgir diferents accions a impulsar a curt, mitjà i llarg termini en l’àmbit públic i el privat. Les primeres actuacions ja s’haurien d’implementar de cara al 2017. 
Camp també va afirmar que a principis de juny arrencarà la campanya de rebaixes i que abans que acabi l’actual període parlamentari es vol entrar a tràmit la modificació de la llei d’allotjament turístic. En el balanç de la campanya d’hivern, el ministre de Turisme també va adreçar unes paraules d’agraïment al fins fa poc director de Vallnord, Martí Rafel, per la feina feta durant aquests últims quinze anys. En aquest sentit va remarcar que “si Vallnord és el que és avui és gràcies a la feina de Martí Rafel”.
La campanya d’Andorra Turisme es va realitzar del 10 de novembre al 31 de març i s’hi va destinar 3,3 milions d’euros (sense tenir en compte els esdeveniments esportius).

Els russos baixen un 6%

El mercat rus ha disminuït un 6,6% respecte de la temporada passada. Camp va recordar que la davallada forta va ser l’any passat, un fet que va afectar especialment els comerços ja que van quedar nombrosos estocs per vendre. Per això creu que l’augment de visitants d’altres països aquest hivern ha compensat la caiguda de clients russos. “La situació és força crítica” en aquest país, que passa una crisi econòmica i política, i “és difícil saber què passarà”. Per això la previsió del Govern de cara a l’any que ve és mantenir la xifra actual, de 15.000 russos. 

Fugir del ‘low cost’

El ministre de Turisme va assegurar que els continguts i el públic al qual es dirigeixen les campanyes és de classe mitjana i mitjana-alta, fugint del low cost. Així es va referir a una polèmica que va tornar a sorgir recentment en què s’assegurava que al país hi havia aquest tipus de turisme. Camp va exposar que si el baix cost s’assimila a l’operació turística (que va negar que ho fos), només 300.000 persones arriben per aquesta via, mentre que la resta dels 1,2 milions que van venir a l’hivern ho van fer de forma directa. Potenciar el low cost “no és la nostra voluntat ni està passant”, va dir.

turisme
temporada hivern
Francesc Camp
espanyols
francesos
russos
Número de vots: 274
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic