L’AAVA reclamarà al Govern que les federacions contractin les agències
Serà després del 8 de setembre quan l’Associació d’Agències de Viatges d’Andorra (AAVA) convocarà una reunió del comitè del col·lectiu per establir una proposta formal, que després faran arribar al Govern, en què reivindicaran el seu paper i reclamaran que “les federacions esportives que reben subvencions públiques, que paguem amb els impostos de tots, tinguin l’obligació social d’anar a contractar els viatges o desplaçaments a les agències de viatges”, va explicar Christiane Pablo, presidenta de l’AAVA. Des del col·lectiu demanaran una reunió amb el ministre de Turisme, Francesc Camp, però també amb la ministra d’Esports, Olga Gelabert, per traslladar-los directament aquest neguit. “Tampoc volem que contractin sempre una agència. Nosaltres, a l’associació, tenim un sistema de concurs dins del col·lectiu per poder repartir també els diferents serveis”, va manifestar Pablo.
Des de l’Associació d’Agències de Viatges critiquen que moltes de les federacions esportives contracten els viatges per internet per desplaçar-se per competir i no fan ús dels seus serveis professionals. Segons entenen des de l’AAVA, si aquestes entitats reben ajuda pública “haurien de tenir l’obligació de contractar els serveis de les agències, perquè de tot el que es mou nosaltres no en tenim cap eco”, va dir la presidenta de l’associació. Pablo també va criticar el Comitè Olímpic Andorrà. “No sabem com han anat a Rio”, va dir. Per altra banda, des de
l’AAVA també reconeixen que altres organismes públics, com els comuns, sí que fan un ús repartit dels serveis de les agències i per això demanen que també ho facin les agrupacions que reben subvencions públiques.
La competència d’internet ha fet mal a les agències de viatges i la trentena que hi ha al Principat volen reivindicar el seu paper com a assessores però també les seves altres funcions, com ara el seguiment que fan dels viatges per possibles entrebancs que hi pugui haver i el fet de donar sempre solucions. “Aquest any hem notat molt que els clients vénen a demanar-nos que els muntem un viatge i els fem un pressupost, i després marxen i busquen per internet el mateix que els hem explicat nosaltres”, va criticar Pablo. Però també fan autocrítica, i la presidenta de l’AAVA va manifestar que tenen una gran responsabilitat per “vendre’ns bé i posicionar-nos en el mercat com el que som”.
Els andorrans es gasten una mitjana de 1.300 euros en els viatges de les vacances d’estiu
De 1.300 a 1.500 euros per persona és la despesa mitjana que fan els andorrans en els seus viatges programats per a l’estiu, segons va explicar Christiane Pablo, presidenta de
l’AAVA. Es tracta de viatges que tenen una durada d’una setmana a 10 dies, els de mitjana distància, i de 12 a 15 dies, els de llarga distància. Pablo també va explicar que a partir de setembre se solen contractar viatges de durada més llarga i també de cost més alt.
Les destinacions més elegides aquest estiu no varien gaire respecte de les de l’any passat: els Estats Units i el Carib, però també Europa, les Illes Balears i les Canàries. “Aquest any també s’ha triat Sardenya, i en general tot l’entorn mediterrani protegit, pocs circuits per estada i creuers de sortida des de Barcelona”, va explicar Pablo.
Les agències de viatges han notat que continua la tendència a reservar a l’últim moment “i sempre surt més car”, va dir la presidenta de l’AAVA. Els darrers atemptats terroristes no han afectat gaire les reserves de les agències de viatges andorranes perquè “França tampoc sol ser una destinació forta nostra, i hi ha altres llocs que per poc risc nosaltres no recomanem i proposem alternatives. Per exemple, en lloc de Turquia Xipre, que és més segur”, va manifestar Pablo.
Les agències critiquen que els clients els facin perdre temps fent pressupostos elaborats i després busquin per internet la seva proposta, “quan pot ser que els surti 10 euros més barata”. “Però si no ens contracten a nosaltres no tenen el nostre assessorament i seguiment de tot el que els hem proposat i si hi ha cap problema o retard en el viatge sempre donem solució als nostres clients”, va dir Pablo.