Diari digital d'Andorra Bondia

L’ACU detecta un augment d’antigues queixes, sobretot al sector del comerç


Escrit per: 
M. S. C.

Tot i que les consultes a l’Associació de Consumidors (ACU) s’han estabilitzat durant el primer semestre de l’any, algunes antigues qüestions han reviscut. Aquest és el cas del sector del comerç al detall, en què s’ha tornat a registrar tècniques agressives de venda.

En total, l’ACU ha comptabilitzat fins al mes de juny 702 consultes. Un 32% han estat derivades des d’organismes diversos i el 19%, des d’empreses. Aquest volum de consultes han comportat 126 expedients, dels quals 93 s’han tancat o resolt, 8 s’han tancat sense acord i 25 encara estan a tràmit.
Segons ha explicat el director de l’entitat, Joan Antoni Sarmiento, la majoria d’expedients tramitats (67) fan referència al sector del comerç al detall. Sobretot es tracta de queixes a les botigues d’electrònica per posar en pràctica tècniques de venda dubtoses, com ara ofertes fraudulentes, preus abusius en alguns articles que es venen als turistes, l’extensió de garanties irregulars o la negativa a assumir-les o fins i tot productes adquirits fora de la Unió Europea que arriben de forma irregular, sense passar per la duana. Es tracta principalment de càmeres fotogràfiques d’alta gamma i productes com l’iPad, que es comercialitzava de forma irregular, i sense garantia, quan encara no es podia trobar a Europa.
Sarmiento ha destacat que no tots els comerços fan aquestes pràctiques, però que en aquests casos “no es tracta de la quantitat sinó de la imatge del país”. En aquest sentit, ha criticat que no s’està fent res per corregir-ho i que amb aquesta passivitat s’està donant una imatge immerescuda a tot un sector. Per aquest motiu ha reiterat la necessitat urgent de tenir una llei del comerç, modificar la llei de protecció del consumidor i aplicar sancions perquè els reglaments es compleixin.
Pel que fa el sector serveis (del qual s’ha rebut 52 expedients), durant aquest primer mig any l’ACU ha registrat un augment significatiu de les consultes i els expedients referents a les agències de viatge. Es tracta d’una activitat que sempre havia funcionat, però aquest any han crescut les queixes arran de les males pràctiques d’una empresa. Fins avui, dos consumidors han decidit portar aquesta agència a la Batllia. També s’ha tramitat més queixes referents als tallers de reparació d’automòbils per incompliment del reglament que regula el sector. Un altre dels àmbits en què han augmentat les consultes és el bancari, on una entitat ha aplicat comissions abusives, segons l’ACU, de 35 euros setmanals a comptes que es trobaven al descobert. De fet, el banc va acceptar que havia tingut un problema informàtic i que no havia ingressat les nòmines fins ben entrat el mes. Al mateix temps, va assegurar que es corregiria els cobraments. D’altra banda, també s’ha detectat un augment de les consultes sobre assegurances per clàusules contractuals dubtoses.
També s’ha registrat un volum important de queixes referents a habitatge. El 90% dels casos es donen a l’hora d’abandonar el pis i fan referència a les mesures anticrisi que permeten deixar el lloguer amb un mes de preavís. Sarmiento ha destacat que es fa mans i mànigues per cobrar serveis, com despeses de calefacció, amb arguments poc clars, la resistència a tornar el dipòsit i l’exigència de deixar el pis pintat. Tot i que les consultes han estat moltes, el nombre d’expedients només ha estat sis. El director de l’ACU ha recordat que l’arrendatari no s’ha de fer càrrec de les coses que tenen un deteriorament lògic i creu que la proposta d’establir un contracte únic feta pel Raonador podria ser una solució. Finalment, s’ha registrat un expedient relacionat amb salut i benestar.
Sarmiento ha destacat que durant el primer semestre l’ACU ha tingut un augment important de les consultes d’empreses, ja que el 2009 representaven un 7% del total, i ara, un 19%.

L’ACU reclama mecanismes més àgils per evitar l’excessiva judicialització de temes recurrents
El director de l’ACU ha reclamat la necessitat de fixar mecanismes més eficaços i àgils per fer front als temes recurrents. La innexistència d’aquestes vies fa que els consumidors es vegin obligats a recórrer a la Batllia quan creuen que els seus drets han estat vulnerats. Sarmiento ha indicat que té la sensació que moltes empreses s’aprofiten d’aquest fet. Això comporta un problema per a l’afectat ja que representa una despesa, molèsties i invertir-hi temps. Tot i així, hi ha casos en què l’import és molt petit i no val la pena fer un recurs. El director de l’ACU ha posat com a exemple el cas dels tallers mecànics i es va preguntar “si s’ha incomplert la llei, ¿quins mecanismes posa l’administració per fer les reclamacions?”. Sarmiento també ha destacat la importància de disposar d’una nova llei de protecció del consumidor, que s’està treballant actualment amb el Govern. En aquest sentit, ha exposat que a l’octubre poden tenir un primer esborrany per treballar sobre aquest text i convertir-lo en llei.
L’ACU també està en negociacions amb l’executiu sobre el futur de l’entitat. Les dues parts “estan dissenyant una fórmula perquè la supervivència de l’ens estigui garantida partint de la base que el Govern la veu necessària”. A més, Sarmiento ha afegit que el treball iniciat al si de les taules de treball “fa venir ganes de continuar”.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte