Diari digital d'Andorra Bondia
El president de l’ACU, Lluís Ferreira.
El president de l’ACU, Lluís Ferreira.

L’ACU insta els afectats per les preferents a reclamar les inversions


Escrit per: 
M.P.A. / Foto: Jonathan Gil

L’Associació Andorrana de Consumidors i Usuaris (ACU) insta  tots els clients d’accions preferents “que han comercialitzat la majoria de bancs andorrans” a reclamar les seves inversions si consideren que s’ha vulnerat el seu dret d’informació. L’entitat recorda, a més, que si algú vol interposar una demanda per les que va comercialitzar Banca Privada d’Andorra (BPA) ho ha de fer abans del pròxim 20 d’abril. En aquest sentit, s’ofereix al consumidor afectat perquè “si se sent perjudicat per aquests productes es pot adreçar a l’ACU i l’informarem del que pot fer”. Així ho recull un comunicat fet públic per l’entitat.
El seu president, Lluís Ferreira, va reconèixer que no han rebut cap queixa o reclamació al respecte, però el fet que hi hagi  “tres sentències condemnatòries cap a la banca” per no haver informat adequadament els consumidors d’aquest producte bancari és el que ha motivat el dossier informatiu de l’ACU. Una informació, d’altra banda, que ha de ser “completa, clara i senzilla” i sobre la qual l’entitat bancària s’ha d’assegurar que el consumidor ha entès l’abast i el funcionament del producte i els riscos inherents que comporta envers l’inversor. La finalitat d’aquest dossier de l’ACU, va recalcar Ferreira, és “intentar informar la gent que va adquirir aquest producte bancari” i es trobi en aquesta situació, “i això obre la porta a milers de preferentistes afectats per iniciar les seves reclamacions per poder recuperar la totalitat de les seves inversions”, ja que no sabien en adquirir accions preferents que podrien perdre el capital invertit. 
A més de la possible vulneració del dret a la informació, l’ACU vol posar en relleu una qüestió de fons “d’una gran magnitud jurídica”: els terminis de prescripció per poder iniciar l’acció judicial contra l’entitat bancària amb totes les garanties. En aquest sentit, el comunicat recorda la sentència del Tribunal Superior de Justícia del mes d’octubre passat, segons la qual el termini per reclamar “no és el de la subscripció o perfeccionament del contracte”, sinó el moment en què el client pot acreditar “que el producte contractat no és allò que ell creia que contractava”.  
Segons l’ACU, és important que el consumidor-preferentista sàpiga que el fet d’haver adquirit altres productes financers no acredita el seu perfil d’expert en l’àmbit financer ni resta viabilitat a la futura interposició d’una reclamació. Per aquest motiu, “és el moment de començar a dir prou als abusos bancaris i obtenir la tutela judicial que com a consumidors es mereixen els afectats”, emfatitza el comunicat. Finalment, afirma que la majoria d’entitats financeres del país “estan contaminades per aquesta mala praxi en el que a accions preferents es refereix”.
D’altra banda, Ferreira va informar que avui mateix es reuneixen amb el servei d’atenció al consumidor per anar treballant de manera conjunta i pròximament ho faran amb Marca Andorra.   

Demanda per la seguretat del transport públic

La seguretat del transport públic andorrà “genera preocupació”. Aquesta és una de les qüestions que recull el dossier de l’ACU sobre el transport que va obrir fa un parell de mesos. Per això, l’entitat “preguntarà al Govern quins són els mecanismes de control que s’apliquen al país per  regular el nombre d’hores que els conductors es passen treballant”. A més, fins a l’ACU han arribat queixes per la irregularitat, el canvi de rutes i la manca d’autobusos que deixen als usuaris “literalment penjats a les parades per anar a l’escola o a treballar”. La mala planificació del nombre d’autobusos disponibles, l’ampliació del servei al matí per anar a la feina, l’increment de les freqüències de pas i un reforç adaptat a les necessitats del transport escolar són aspectes que l’ACU vol tractar amb els responsables de les empreses de transport i amb l’Administració.

ACU
insta
afectats
preferents
inversions
reclamar
Número de vots: 38
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic